Błąd przy automatycznej skrzyni biegów. Wielu kierowców go popełnia
Korzystanie z automatycznej skrzyni biegów jest znacznie prostsze niż obsługa skrzyni manualnej, ale bywają sytuacje, które mogą zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców. Jedna z nich ma miejsce, gdy pozostawi się samochód w trybie P i nie można go później ruszyć.
Tryb P, czyli parking, to ustawienie dźwigni automatycznej skrzyni biegów, które blokuje przekładnię. Stosuje się go wyłącznie po zatrzymaniu pojazdu i przed wyłączeniem silnika.
Podręczniki obsługi oraz liczne poradniki podkreślają, że pozostawienie samochodu w trybie P na wzniesieniu powinno być poprzedzone zaciągnięciem hamulca postojowego. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia mechanizmu blokującego skrzynię biegów, gdyż działają na niego znaczne siły.
Częściowo jest to prawda, ale przypadki zerwania bolca czy zapadki w automatycznej skrzyni biegów są bardzo rzadkie i występują głównie w ekstremalnych warunkach.
– W normalnym użytkowaniu jest to niemal niemożliwe – mówi mechanik Marcin Albricht Wiśniewski z warsztatu Chester&Wasyl Garage, specjalizującego się w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów. – Ja osobiście spotkałem się z takim uszkodzeniem tylko raz, i to w wyjątkowo ekstremalnym przypadku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co więc właściwie może się wydarzyć? W praktyce obciążenie blokady może skutkować zablokowaniem dźwigni zmiany biegów. Po uruchomieniu silnika trudno będzie przesunąć ją z trybu P na R lub inne położenia, choć nie jest to niemożliwe. Wymaga to jednak więcej siły.
Sytuacja jest bardziej skomplikowana, gdy samochód wyposażony jest w drążek elektroniczny, który jedynie przekazuje polecenia do sterownika.
– W przypadku elektronicznego wybieraka biegów i stromego nachylenia drogi, skrzynia biegów może nie opuścić trybu P – ostrzega mechanik. – W takim przypadku samochód nie ruszy, chyba że pomożemy mu, delikatnie pociągając auto w kierunku wzniesienia lub unosząc napędzaną oś.
Podczas pociągania lub popychania pojazdu należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ zbyt mocne przesunięcie może naprężyć mechanizm w przeciwnym kierunku.
Najpierw ręczny, potem na P
Kierowcy korzystający z automatycznych skrzyń biegów często przestają używać hamulca postojowego. Na płaskiej nawierzchni może to nie być problem, ale na wzniesieniach jest to błąd. Po zatrzymaniu samochodu, noga powinna nadal naciskać na pedał hamulca, a ręczny powinien zostać zaciągnięty przed przełączeniem skrzyni na tryb P.
Należy pamiętać, by zawsze używać trybu P, gdy samochód jest w pełni zatrzymany. Przełączenie na tryb parkingu nawet podczas niewielkiego toczenia się może spowodować uszkodzenie mechanizmu blokującego, co jest bardziej prawdopodobne niż uszkodzenie wynikające z postoju na wzniesieniu.