Volvo XC60
Volvo XC60 to szwedzkie auto osobowe klasy średniej, o charakterze sportowo-użytkowym, wywodzące się z segmentu SUV-ów. Model ten miał swój debiut w 2008 roku, a w 2017 r. z taśmy produkcyjnej zjechała druga generacja Volvo XC60, która bardzo szybko podbiła serca kierowców, głównie ze względu na oryginalną i ciekawą stylistykę, łatwość w prowadzeniu oraz niską awaryjność.
Volvo XC60 – historia
Szwedzi w wykonanie Volvo XC60 włożyli wszystkie swoje siły i całe swoje serce. Model ten był ostatnią deską ratunku, ponieważ firma Volvo stała na skraju bankructwa. Niektórzy nawet twierdzili, że nowy model Volvo będzie "być albo nie być" dla szwedzkiego producenta samochodów. Jednak rynek światowy z entuzjazmem przywitał nowe dziecko Volvo, co więcej, XC60 osiągnęło wynik najlepiej sprzedającego się samochodu tej marki w wielu krajach.
Szwedzi bardzo dużo ryzykowali, produkując samochód na gęsty segment SUV-ów średnich rozmiarów. Volvo przy tej okazji musiało stawać w szranki z takimi ekskluzywnymi modelami, jak: Audi Q5, czy Mercedes GLK mającymi swoją premierę, tak jak XC60, w 2008 roku. W 2010 roku, po liftingu, doszedł kolejny groźny rywal BMW X3.
Volvo XC60 – zalety i wady
Kolejną, bardzo ważną, zaletą Volvo XC60 jest wysoki poziom bezpieczeństwa. Szwedzka marka znana jest z bardzo poważnego podejścia do tematu bezpiecznej jazdy. Dlatego auto nie tylko posiada specjalną konstrukcję karoserii zwiększającą bezpieczeństwo, ale też wyposażone jest w różne elektroniczne elementy wspomagające, np.: wyświetlacz Driver Alert, system City Safety chroniący przed stłuczkami.
Volvo XC60 wyróżnia się także pod względem bardzo wygodnego i bezpiecznego prowadzenia. Kierowcy nie będzie niepokoił efekt bujania, występujący w niektórych modelach przy wysokich szybkościach (np.: w XC90), nie musi też martwić się on sztywnością podwozia (kłopot z takim podwoziem ma BMW X3), które często negatywnie wpływa na komfort prowadzenia auta, szczególnie przy ostrych łukach.
Znacznym mankamentem XC60 jest spory koszt naprawy i wymiany różnych części auta. Taki model jak Volvo XC60 powinno oddawać się do serwisów specjalizujących się w naprawach tejże marki.
Znakomicie natomiast wypada podwozie Volvo XC60. Pierwszych interwencji w tej materii spodziewać się możemy dopiero po przejechaniu ponad 100 tys. kilometrów, a dotyczą one zazwyczaj tulei przednich wahaczy albo silentblocków w tylnym zawieszeniu. Taka naprawa z pewnością dużo nie kosztuje, a sporo elementów zastąpimy dobrymi zamiennikami.
Volvo XC60 – konstrukcja
W 2008 roku, gdy Volvo XC60 miało swój debiut, model ten uznano za najbezpieczniejszy samochód w całej historii szwedzkiej motoryzacji. "Szwed" zasłużył sobie na takie zaufanie dzięki wyrafinowanej konstrukcji, wykorzystującej chociażby SIPS, broniący przed rezultatami bocznych uderzeń (powstała energia rozprowadzana jest po całym nadwoziu), jak również dzięki przeróżnym układom elektronicznym, które chronią Volvo XC60 przed zderzeniami oraz czuwają nad kontrolą pasów jezdni, stabilizują doczepioną przyczepę etc.
Volvo XC60 to przedstawiciel segmentu SUV z samonośną karoserią i autonomicznym zawieszeniem kół. Oprócz modeli o napędzie na przednie koła, występują też wersje z napędem czterokołowym, z międzyosiowym sprzęgłem Haldex.