Volvo V50

Volvo V50 weszło do produkcji w 2004 roku. Bazuje na platformie Forda, na której opierają się między innymi Ford Focus czy Mazda 3. Jest następcą modelu V40, jednak zgodnie z nową nomenklaturą Volvo wersje kombi oznaczane są nieparzystą liczbą dziesiątek. W roku 2007 model V50 z silnikiem D5 został uznany za najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy kempingowej.

  • V50 to najmniejsze auto z nadwoziem kombi produkowane przez szwedzki koncern Volvo
  • Volvo V50 to następca V40, ale konstrukcja jego nadwozia jest zupełnie inna niż poprzednika
  • Bryła Volvo V50 jest dość gładka i opływowa, zwłaszcza z przodu
[1/3] V50 to najmniejsze auto z nadwoziem kombi produkowane przez szwedzki koncern VolvoŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Aleksey

V50 to następca V40, ale jest to całkowicie nowa konstrukcja. Najmniejsze kombi szwedzkiego koncernu wyróżnia się krótką maską, mocno zaokrąglonymi błotnikami z muskularnie wysuniętym grillem z przodu. Od modelu S40 różni się atrapą chłodnicy oraz kształtem reflektorów przeciwmgłowych. Tylna część jest smuklejsza niż w sedanie i dłuższa o 46 mm. Bryła modelu V50 jest dość gładka i opływowa, zwłaszcza z przodu. Powierzchni drzwi nie zakłócają zamki, gdyż Volvo V50 wyposażone jest w system bezkluczykowego dostępu.

We wnętrzu V50 uwagę zwraca charakterystyczny kokpit. W bardzo cienkiej, srebrnej listwie umieszczono wszystkie elementy sterowania klimatyzacją i sprzętem audio. Wygląd kokpitu jest kontrowersyjny, za to obsługa intuicyjna i wygodna. Wszystko znajduje się pod ręką. Dzięki przemyślanej konstrukcji foteli podróżowanie modelem V50 nie męczy nawet w długich trasach. Siedziska i oparcia mają podwójne systemy regulacji, dzięki czemu można zawsze tak dobrać ich położenie, że jest wystarczająco dużo miejsca z przodu i z tyłu. Praktyczności wnętrzu nadają liczne schowki i półki. Bagażnik modelu V50 ma pojemność jedynie 417 l, co jest dość słabym wynikiem jak na auto typu kombi. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskuje się przestrzeń bagażową z płaską podłogą o pojemności 1307 l.

Volvo V50 ma dość bogate wyposażenie. W najwyższych wersjach wyposażenia oferowano takie elementy, jak automatyczna klimatyzacja, ABS, sensor deszczu i zmierzchu, kontrola trakcji. Zastosowano również innowacyjne elementy wyposażenia, takie jak reflektory biksenonowe z możliwością doświetlania zakrętów czy system ostrzegania o obiektach znajdujących się w martwym polu lusterek BLIS. W testach Euro-NCAP druga generacja Volvo S40 uzyskała maksymalną notę 5 gwiazdek.

Jednostki montowane w modelu V50 są takie same jak w S40. Volvo dało swoim klientom szeroki wybór: aż 11 jednostek napędowych, 5 benzynowych oraz 6 wysokoprężnych. Do podstawowej wersji V50 montowano silnik benzynowy 1,6 o mocy 100 KM. Do mocniejszych jednostek należały motory 1,8 o mocy 125 KM, 2,0 o mocy 145 KM oraz silnik o pojemności 2400 cm3 występujący w kilku wariantach mocy, od 140 do 170 KM. Najmocniejsza jednostka benzynowa to turbodoładowany motor 2,4, w zależności od wersji rozwijający moc od 210 do 230 KM. Gamę jednostek wysokoprężnych otwiera motor 1,6 D o mocy 109 KM. Mocniejsza wersja tego silnika ma oznaczenie D2 i rozwija moc 115 KM. Mocniejszy motor 2,0 występuje w trzech odmianach: D 136 KM, D3 150 KM oraz D4 177 KM. Najmocniejszy silnik 2,4 D5 generuje 180 KM.

W sprzedaży model V50 oferowany jest z dwiema przekładniami: 4-biegową przekładnią automatyczną bądź 5-biegową manualną.

Właściciele Volvo V50 zadowoleni są ze szwedzkiego kombi, a jako słabe punkty podają niewystarczającą przestrzeń we wnętrzu, mały bagażnik oraz wysokie spalanie jednostek benzynowych. Do zalet auta należą niezawodność i trwałość. Potwierdza to raport TUV, w którym V50 klasyfikuje się dość wysoko. Jeśli jednak już się zepsuje, jest dość drogie w naprawie. Stylistyka, mimo że kontrowersyjna, może się podobać.