Volvo S60 T6 Summum AWD FL - 4000 powodów [pierwsza jazda autokult.pl]
Odbywające się pod koniec lipca bieżącego roku zawody Volvo Sailing Days Gdynia były świetną okazją do pokazania nowych, poliftingowych modeli szwedzkiego producenta samochodów. Odświeżone S60, XC60, XC70, V60, V70 i S80 dumnie prezentowały się w gdyńskiej marinie i przyciągały spojrzenia przechodniów. Gdy emocje związane z żeglarstwem już trochę opadły, a nadmorska promenada zaczęła przegrywać w liczbie turystów z wieloma barami, udało mi się zabrać odmienione Volvo S60 na krótką przejażdżkę.
31.07.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Volvo S60 T6 AWD Summum FL - pierwsza jazda
Kilka dni temu opublikowaliśmy test przedliftingowego modelu S60 z mocarnym silnikiem benzynowym pod maską oraz agresywnym pakietem R-Design połączonym z elektryzującym kolorem. Nowa S-sześćdziesiątka, która trafiła w moje ręce, miała dokładnie taki sam układ napędowy. Dzięki temu mogłem jeszcze dokładniej przyjrzeć się różnicom między tymi autami.
4000
W modelu S60 po liftingu zmieniono i poprawiono 4000 elementów. Gdybym każdemu z nich chciał poświęcić chociaż jeden akapit, lektura tego artykułu zajęłaby Wam kilkadziesiąt godzin. Oczywiście nie zamierzam Was zanudzać, dlatego skupię się tylko na tym, co najważniejsze.
Już na pierwszy rzut oka widać, że największe zmiany w zakresie stylistyki objęły przód auta. Podwójne przednie światła zastąpiono pojedynczymi reflektorami, a charakterystyczne dla wielu modeli Volvo pionowe światła do jazdy dziennej oparte na technologii LED powędrowały z okolic przedniego grilla na boki zderzaka. Sam grill również został delikatnie zmodyfikowany i teraz wygląda jeszcze bardziej okazale.
Tylna część nadwozia zmieniła się w niewielkim stopniu. Jedyną zauważalną różnicą są szerokie końcówki układu wydechowego zgrabnie wpasowane w zderzak. Dopełnieniem całości zmian stylistycznych są nowe barwy lakieru oraz nowe wzory aluminiowych felg.
Krok w przyszłość
Wnętrze auta także poddano modyfikacjom. Wzbogacono dostępną paletę kolorów i materiałów, co daje jeszcze większe możliwości konfiguracyjne. Moją uwagę zwróciły dwa elementy: cyfrowe zegary oraz nowatorski system Sensus.
Oparte na 8-calowym wyświetlaczu TFT elektroniczne zegary zadebiutowały w modelu V40. Teraz ten efektownie prezentujący się element występuje także w innych modelach marki, z S-sześćdziesiątką włącznie. Bardziej ciekawiła mnie jednak druga nowość, czyli system multimedialny Sensus.
Jest to pierwszy oparty na Androidzie system multimedialny dostępny w samochodzie. Wykorzystujący dotykowy ekran oraz coraz prężniej rozwijającą się w Polsce sieć Internetu mobilnego system daje naprawdę spore możliwości. Dostęp do przeglądarki internetowej, setek internetowych stacji radiowych, serwisów Spotify czy Deezer oraz nawigacja stale analizująca natężenie ruchu i informująca o aktualnych zatorach z pewnością przypadną do gustu nie tylko zagorzałym wielbicielom gadżetów.
Kolejną nowością wartą uwagi są biksenonowe reflektory z funkcją świateł drogowych Active High Beam. Mówiąc w skrócie, jest to system pomagający oświetlić przestrzeń przed autem przy użyciu świateł drogowych nawet wtedy, gdy przed nami jedzie inny pojazd, bez oślepiania jego kierowcy. W jaki sposób uzyskano taki efekt? Zapewniły to specjalne przysłony wmontowane w reflektor, które tak regulują wiązkę światła, aby nie oślepiała ona innych użytkowników drogi (również pieszych mających na sobie odblask). Co ciekawe, ten nowatorski system potrafi odróżnić światło emitowane przez inne pojazdy od światła billboardów reklamowych stojących przy drodze.
Brakujące ogniwo
Jak już wspomniałem, pod maską testowanego egzemplarza, tak samo jak w przypadku starszej wersji, opisywanej kilka dni temu, pracowała najmocniejsza jednostka napędowa dodatkowo podkręcona przez firmę Polestar. 329 KM oraz 480 Nm momentu obrotowego w aucie sprzed liftingu zrobiło na mnie spore wrażenie. Do pełni szczęścia zabrakło mi tylko jednego – łopatek automatycznej skrzyni biegów umiejscowionych przy kierownicy. Ku mojej radości wersja po liftingu takie łopatki już ma. Przy ich wykorzystaniu sprint do pierwszej setki zajmuje 5,7 s, co jest czasem lepszym o 0,1 s względem poprzedniego modelu.
Na koniec zostawiłem wiadomość, która z pewnością zasmuci wielu fanów prawdziwej motoryzacji. Już wkrótce z oferty Volvo znikną silniki 5- oraz 6-cylindrowe. Zastąpią je jednostki o 4 cylindrach ułożonych w rzędzie, których pojemność nie powinna przekraczać 2 l. Na pocieszenie powiem, że już niebawem 6-biegowy automat zostanie wyparty przez nowoczesną 8-biegową skrzynią ZF.
Pytanie tylko, czy mniejsze zużycie paliwa, mniejsza emisja CO2 oraz zapewne nieco lepsze osiągi zrekompensują brak świetnie brzmiącego, agresywnego oraz mającego w poważaniu ochronę środowiska turbodoładowanego silnika R6.
- Bardzo dobre osiągi
- Dźwięk silnika świadczący o potencjale auta
- Napęd AWD
- Dobra jakość wykonania
- Wiele nowatorskich systemów (Sensus, Active High Beam)
- Atrakcyjna sylwetka nadwozia
- Praktyczność (bagażnik, miejsce na tylnej kanapie, obsługa)
Volvo S60 T6 AWD Summum FL - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Volvo S60 T6 AWD Summum FL | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R6, Turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 24V | |
Objętość skokowa: | 2953 cm3 | |
Stopień sprężania: | 9,3 | |
Moc maksymalna: | 329 KM w zakresie 5400-6500 rpm | |
Moment maksymalny: | 480 Nm w zakresie od 3000 do 3600 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 110 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, automatyczna (Geartronic) | |
Typ napędu: | AWD (Haldex V) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Układ kierowniczy: | Wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,5 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 18" 235/40/R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 18" 235/40/R18 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Sedan | |
Liczba drzwi: | 4 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1711 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 5,2 kg/KM | |
Długość: | 4628 mm | |
Szerokość: | 1865 mm | |
Wysokość: | 1484 mm | |
Rozstaw osi: | 2776 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1588/1585 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 70 l | |
Pojemność bagażnika: | 380 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 509 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,7 s | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 14,5 l/100 km | 18 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 7,3 l/100 km | 9,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 9,9 l/100 km | 14 l/100 km |
Emisja CO2: | 231 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | Ok. 270 000 zł zł | |
Model od: | 113 200 zł | |
Wersja silnikowa od: | 199 900 zł |