Używane Audi A5 I – awarie i problemy
Oferta luksusowych coupé/kabrioletów/liftbacków klasy średniej jest dość uboga. Wybór ogranicza się właściwie do modeli kilku marek: BMW, Mercedesa, Cadillaca, Volvo, Infiniti, Lexusa oraz Audi. Tym razem prześwietlimy dla Was propozycję marki z czterema pierścieniami w logo, czyli Audi A5. Czy hasło reklamowe „Przewaga dzięki technice” przekłada się na niezawodność?
12.02.2014 | aktual.: 30.03.2023 09:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Używane Audi A5 – historia modelu
Audi A5 zadebiutowało w 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Na początku oferowano je w dwóch wersjach nadwozia: coupé i kabriolet. Dwa lata później niemiecki producent wprowadził do swoich salonów 4-drzwiowego liftbacka (Sportback). Samochód skonstruowano na płycie podłogowej MLB, tej samej, na której opiera się między innymi Audi A4 B8.
Sylwetkę zaprojektował Satoshi Wada pod nadzorem słynnego włoskiego designera Waltera de'Silvy. W latach 2007-2010 ofertę uzupełniono o dwie usportowione wersje S5 i RS5. W 2011 roku Audi przeprowadziło facelifting modelu A5 na rok 2012. Zmieniono między innymi reflektory, przedni zderzak oraz tylne lampy, a wspomaganie układu kierowniczego zmieniono na elektromechaniczne. Od czasu wprowadzenia zmian samochód produkowany jest nadal w fabrykach w Ingolstadt (liftback, coupé) i w Neckarsulm (kabriolet).
Używane Audi A5 – silniki
Benzynowe:
- R4 1,8 TFSI (160-170 KM)
- R4 2,0 TFSI (180-211 KM)
- V6 3,0 TFSI (272 KM)
- V6 3,0 TFSI (333 KM) S5
- V6 3,2 FSI (265 KM)
- V8 4,2 FSI (354-450 KM) S5 i RS5
Diesel:
- R4 2,0 TDI CR (136,143,170-177 KM)
- V6 2,7 TDI CR (190 KM)
- V6 3,0 TDI CR (240 KM)
Decydując się na samochód z czterema pierścieniami w logo, klienci liczą na bezproblemową eksploatację. Niestety, prawie każda z dostępnych do A5 jednostek napędowych ma swoje większe lub mniejsze mankamenty. Najbardziej narażonym na awarie silnikiem jest 1,8 TFSI, w którym może dojść do uszkodzenia napinacza łańcucha rozrządu – jeśli zawory uderzą w tłoki, czekają Was spore wydatki. Można jednak tego uniknąć, odpowiednio wcześniej wymieniając uszkodzone elementy. Często też psują się cewki zapłonowe.
Wśród benzyniaków najpopularniejszy jest 2,0 TFSI, w którym również dochodzi do nadmiernego rozciągania się łańcucha. Jeśli w odpowiednim czasie się tym nie zajmiecie, skończy się tak samo źle jak w przypadku 1,8 TFSI. Z kolei w jednostce V6 o pojemności 3,2 l (tak jak w 1,8 TFSI) notorycznie szwankują cewki zapłonowe – na szczęście Audi przeprowadziło w związku z tym akcję serwisową.
Kolejną przypadłością motorów z rodziny FSI i TFSI jest osadzający się na zaworach, w kanałach głowicy i kolektorze wydechowym nagar (to wiąże się z utratą mocy). Problem dotyczy niestety wszystkich wersji. Benzyniaki lubią też spalać nadmierne ilości oleju silnikowego (zwłaszcza konstrukcje R4). Sporadycznie uszkodzeniu ulegają pompy paliwa.
Silniki wysokoprężne również nie są wolne od wad. W motorach V6 pojawiają się problemy z łańcuchem rozrządu, a właściwie z jego górnymi napinaczami. Spośród diesli najbardziej trwały jest silnik 2,0 TDI CR (nie mylić z awaryjną konstrukcją 2,0 TDI PD).
Niestety, z roku na roku na rynku aut używanych przybywa egzemplarzy Audi A5 z dużymi przebiegami, w których zaczynają psuć się podzespoły osprzętu silnika (, zwłaszcza filtr cząstek stałych, dwumasowe koło zamachowe i układ wtryskowy).
Używane Audi A5 – dane techniczne
Jak na luksusowe auto klasy premium przystało, Audi A5 uzbrojono w wielowahaczowe układy zawieszeń, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Napęd w zależności od wersji może być przekazywany albo na koła osi przedniej, albo na wszystkie koła przez quattro. W ofercie są następujące skrzynie biegów: 6-biegowa ręczna, 6-stopniowa automatyczna (Tiptronic), 7-stopniowa zautomatyzowana (S-Tronic) oraz 8-biegowa bezstopniowa CVT (Multitronic). W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód zdobył 5 gwiazdek.
Używane Audi A5 – typowe usterki
Na co zwrócić uwagę przed zakupem wymarzonego A5? Koniecznie trzeba zweryfikować stan zawieszenia, aluminiowe wahacze są bowiem zbyt delikatne na stale remontowane polskie drogi. Z kolei w bogatszych wersjach znajduje się system DRK zapobiegający nadmiernym przechyłom nadwozia podczas pokonywania wzniesień czy zakrętów. Niestety, układ często przecieka.
Trwałością nie grzeszy też przekładnia kierownicza – z czasem pojawiają się w niej luzy. Ślady korozji? Audi A5 ten problem nie dotyczy. Sztuki, w których pojawiają się purchle, to wyjątkowo niechlujnie naprawiane rozbitki. Uwaga na egzemplarze z USA - to właśnie one mają za sobą najpoważniejsze wypadki!
Szerokim łukiem należy omijać auta ze zautomatyzowaną bezstopniową skrzynią biegów Multitronic. Awaria sterownika, defekt pompy oleju skrzyni oraz rozciągający się łańcuch przy przebiegach rzędu 150 000-200 000 km to typowe usterki niemieckiego CVT. Podobne dystanse wytrzymuje dwusprzęgłowy S-Tronic, w którym pojawiają się problemy z mechatroniką (elementami sterującymi pracą sprzęgieł) i łożyskami.
Jak na nowoczesne auto klasy premium przystało, Audi A5 ma na pokładzie wiele gadżetów i elektronicznych wspomagaczy. Większość z nich jest niezawodna, ale niektóre mają swoje humory. Najczęściej spotykanym problemem jest zawieszanie się systemu multimedialnego. Użytkownicy A5 skarżą się też na szwankujący bezkluczykowy system otwierania zamków, nieprawidłowo działający system Audi Side Assist monitorujący martwe pola w lusterkach i odtwarzacz płyt, który nie chce ich czytać. Posłuszeństwa odmawiają również elektrycznie otwierane szyby – od czasu do czasu mogą się zacinać.
Ksenony również nie grzeszą trwałością, spotykane są przypadki wypalania się diod w technologii LED. Wiele problemów elektroniki i elektryki wyeliminowano w ramach gwarancji.
Kolejną przypadłością Audi A5 są wycieki oleju z okolicy skrzyni biegów, dyferencjału czy separatora oleju silnikowego.
Używane Audi A5 – naszym zdaniem
Audi A5 Sportback to doskonała alternatywa dla opatrzonego sztampowego A4, wersje coupé i kabriolet to propozycje dla osób, które nie zamierzają raczej wozić pasażerów na tylnej kanapie. Niezależnie od wersji nadwozia niemieckie auto ma wszystko, czego oczekują nawet najbardziej wymagający: ogromny wybór mocnych silników, rewelacyjne osiągi, prestiż, bogate wyposażenie, elegancki design, doskonałe własności jezdne, bardzo dobre wykończenie wnętrza i wiele innych atutów.
Niestety, konstrukcja nie jest doskonała. Do wad należą poważne usterki w silnikach, wysokie koszty zakupu i utrzymania (w przypadku poważnych napraw), duża liczba egzemplarzy po mniejszych lub większych kolizjach.