Samochody używaneŠkodaUżywana Škoda Roomster - typowe awarie i problemy

Używana Škoda Roomster - typowe awarie i problemy

Model Roomster to jeden z dobitnych dowodów na to, że niepozorna Škoda po doinwestowaniu przez Volkswagena zaczęła rozwijać się w coraz szybszym tempie. Producent odważył się nawet trochę poeksperymentować. Pytanie tylko czy czeski minivan to udany eksperyment?

Skoda Roomster
Skoda Roomster
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Skoda
Artur Kuśmierzak

19.07.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Škoda Roomster – historia modelu

Co ciekawe, prototyp był krótszy o 5 cm od wersji produkcyjnej, ale za to miał dłuższy o 9 cm rozstaw osi. Ponadto w wersji koncepcyjnej zainstalowano tylko jedne przesuwane tylne drzwi umieszczone po stronie pasażera, później zamieniono je na parę tradycyjnych drzwi. Auto skonstruowano w oparciu o płytę podłogową A4 (PQ34), tą samą, którą wykorzystano w: Škodzie Octavia I, Audi TT I czy w Volkswagenie Golfie IV. W 2007 rok Czesi wypuścili na rynek dostawczą wersję auta sprzedawaną pod nazwą Praktik.

Skoda Roomster
Skoda Roomster© mat. prasowe / Skoda

Trzy lata później Roomster przeszedł facelifting. Co zmieniono? Przede wszystkim zainstalowano nową delikatnie przemodelowaną atrapę chłodnicy i odrobinę większe reflektory. Ofertę uzupełniono również o nowe barwy lakierów nadwozia i kilka ciekawszych wzorów felg. To jednak nie wszystko, do jednostek napędowych dołączył turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1,2 TSI opcjonalnie dostępny ze skrzynią DSG.

Wtedy też z oferty wycofano dwa motory wysokoprężne 1,4 i 1,9 TDI PD z pompowtryskiwaczami zastępując je silnikami 1,2 i 1,6 TDI CR z nowoczesnym wtryskiem typu Common Rail. Od czasu modernizacji Roomster przez cały czas produkowany jest nadal. Na początku wytwarzano go w Kvasinach, a obecnie powstaje on w Vrchlabí. Obydwie te miejscowości położone są w Czechach.

Škoda Roomster – silniki

  • R3 1,2 HTP (69 KM)
  • R4 1,2 TSI (86-105 KM)
  • R4 1,4 (86 KM)
  • R4 1,6 (105 KM)

Diesle:

  • R3 1,2 TDI CR (75 KM)
  • R3 1,4 TDI PD (69-80 KM)
  • R4 1,6 TDI CR (90-105 KM)
  • R4 1,9 TD PD (105 KM)

Wybór silników w Škodzie Roomster z pozoru może wydawać się bogaty, ale przydałby się tutaj jeszcze przynajmniej 130-konny benzyniak i diesel. Dlaczego nie zdecydowano się na takie wersje? Czeski minivan nie może być przecież bardziej konkurencyjny od większego Volkswagena Tourana. Nie ma co jednak analizować polityki marki tylko trzeba wybierać z tego co jest.

Spośród silników benzynowych najlepszymi wariantami będą wolnossące motor 1,4 i 1,6 l. Podczas jazdy w mieście zużywają od 9 do około 10 l/100 km i nie przysparzają poważnych problemów w czasie eksploatacji, nie liczcie jednak na dobrą dynamikę – z drugiej strony 105-konna wersja powinna wystarczy do spokojnego przemieszczania się z rodziną. Odradzam natomiast zakup Roomstera z jednostkami 1,2 l, zarówno w wersji THP jak i TSI.

Skoda Roomster
Skoda Roomster© mat. prasowe / Skoda

Ta pierwsza od 0 do 100 km/h rozpędza się w prawie 16 s, co kiedy będziecie potrzebować szybko wykonać jakiś manewr będzie wręcz niebezpieczne. Nie rekompensuje tego niestety niskie spalanie, w korkach samochód potrafi zużyć prawie 9 l/100 km. Jak widać zbyt słaby silnik nie jest dobrym rozwiązaniem nawet dla oszczędnych. Jakby tego było mało często szwankują tutaj cewki zapłonowe.

Z kolei nowoczesny motor 1,2 TSI nie dość, że nie należy do szczególnie dynamicznych to na dodatek bywa bardzo usterkowy. Najwięcej problemów sprawiają szwankujące napinacze łańcucha rozrządu, które zbyt słabo go naciągają narażając silnik na poważne uszkodzenia. Spotykane są również przypadki zatarcia turbosprężarki - na szczęście można ją zregenerować.

Skoda Roomster
Skoda Roomster© mat. prasowe / Skoda

Jednostki wysokoprężne mają większe przebiegi i są znacznie bardziej awaryjne, ale mimo wszystko na cześć z nich warto się zdecydować. Które najmniej się psują? Na pewno dobrze znany i ceniony motor 1,9 TDI PD, ale pod warunkiem, że auto jest w dobrym stanie. W bardziej wyeksploatowanych egzemplarzach będziecie mieli problemy ze szwankującymi pompowtryskiwaczami.

Z kolei jednostka 1,4 TDI PD choć podczas jazdy w korkach spali około 6 l/ 100 km to boryka się z kilkoma uciążliwymi usterkami. Nie dość, że z czasem na wale korbowym pojawia się zbyt duży luz osiowy, to na dodatek silnik zużywa nadmierne ilości oleju silnikowego, a turbosprężarka nie żyje tutaj zbyt długo.

W ofercie są jeszcze nowoczesne silniki z wtryskiem Common Rail oznaczone symbolami TDI CR. Ten większy w wersji 105-konnej całkiem nieźle się zbiera, ale ma problemy z wtryskiwaczami oraz z komputerem sterującym pracą jednostki napędowej. Wariant 1,2 l jest z kolei bezawaryjny, ale zdecydowanie za słaby do tego modelu. Możecie za to liczyć na niskie spalanie, 5,4 l/100 km w mieście to w końcu bardzo dobry wynik.

Škoda Roomster – dane techniczne

Jednostki napędowe mogą współpracować z trzema skrzyniami biegów: 5-biegową manualną, 6-stopniową automatyczną, lub z dwusprzęgłową 7-biegową przekładną zautomatyzowaną DSG. Przednie zawieszenie oparto na kolumnach MacPhersona, a z tyłu znajdziecie tutaj belkę skrętną. Testy zderzeniowe Euro NCAP Škoda Roomster przeszła z najwyższym rezultatem 5 gwiazdek - auto rodzinne musi być przecież bezpieczne.

Używana Škoda Roomster – awaryjność

Skoda Roomster
Skoda Roomster© mat. prasowe / Skoda

Ponadto w czasie zimy bardzo łatwo uszkodzi krawędzi klapy bagażnika o osadzający się pod nią lód i śnieg – niekiedy może się to skończyć nawet jej korozją. Irytują też bardzo często przepalające się żarówki oświetleni kabiny. Co jeszcze czeka tych, którzy zdecydują się na Roomstera? Przygasanie wyświetlaczy, awarie centralnego zamka i czujników cofania, a także strajkujące elektrycznie podnoszone szyby.

Trwałością nie grzeszą również materiały wykończenia wnętrza. Choć na początku wydają się solidne to już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów okazuje się, że wcale takie nie są. Wycierają się kierownica i boczki foteli – takie kwiatki nie powinny się przydarzać autom z koncernu Volkswagen AG. Z kolei w zawieszeniu dość szybko wyrabiają się elementy metalowo-gumowe - najwidoczniej czeski minivan nie lubi polskich dróg.

Używana Škoda Roomster – naszym zdaniem

Argumenty przemawiające za kupnem tego modelu to: niewielkie koszty eksploatacji (pod warunkiem, że wybierzecie odpowiednią jednostkę napędową), duża dostępność tanich części zamiennych, ergonomiczne wnętrze i niewielka ilość poważnych usterek. Wady? Twarde zawieszenie, mało dynamiczne silniki, duża irytujących niedoróbek, zachowawcza stylizacja i dość wysoka cena zakupu.

Komentarze (0)