Uwaga na opony. Co policjanci mogą wyczytać z ogumienia?
Podczas kontroli policjanci nierzadko zwracają uwagę na stan ogumienia pojazdu. Dowiedzmy się, co dokładnie mogą wyczytać z opon.
Na oponach znajdują się różnorodne oznaczenia i napisy, które podczas kontroli drogowej mogą ujawnić pewne niespodzianki i przysporzyć kłopotów. Policjant, sprawdzając każde z kół, może natrafić na rozbieżności. Jednym z kluczowych aspektów jest model opony. Przypominam, że na jednej osi muszą znajdować się opony tego samego modelu, rozmiaru oraz z takimi samymi indeksami. Data produkcji nie jest tutaj istotna, pod warunkiem, że powyższe parametry są zgodne.
A co, jeśli na jednej osi mamy różne opony? W takim przypadku powinniśmy być w stanie udowodnić, że to wynik przypadkowego zdarzenia (np. przebicia opony). Posiadanie przebitej opony w bagażniku i okazanie tego funkcjonariuszowi może sprawić, że odstąpi on od nałożenia mandatu lub zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejną rzeczą, na jaką policja może zwrócić uwagę, jest data produkcji opon. Chociaż w polskich przepisach nie ma żadnych określonych wymagań dotyczących wieku opon, jeśli funkcjonariusz dostrzeże, że ogumienie jest starsze, może zacząć bacznie przyglądać się bieżnikowi.
Bardzo rzadko zdarza się, aby opona mająca 8-10 lat była w dobrym stanie. Zazwyczaj takie ogumienie charakteryzuje się nierównomiernie zużytym bieżnikiem lub widocznymi uszkodzeniami. W sytuacji, gdy cokolwiek wzbudzi podejrzenia podczas kontroli, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne.