Upał szkodzi też twojemu autu. Oto elementy, na które warto zwrócić uwagę
Fala upałów przetaczająca się przez Polskę daje się we znaki nie tylko ludziom i zwierzętom. Coraz częściej zauważyć można auta, których chłodzenie "dało za wygraną" na ulicy. Elementów, które narażone są na większe zużycie w wysokiej temperaturze jest znacznie więcej.
11.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Charakterystyczny zapach, para spod maski i oczywiście świecąca się kontrolka – przegrzania silnika trudno nie zauważyć. Wysoka temperatura latem dokładnie obnaża wszelkie niedoskonałości i zaniedbania w układzie chłodzenia. "W upalny dzień trudniej jest silnik schłodzić i nagrzewa się on o wiele szybciej" – zauważa Adam Lehnort, ekspert sieci warsztatów ProfiAuto. "W przypadku układu chłodzenia, kiedy jest on sprawny, to nie dochodzi do przegrzania silnika, nawet pomimo upałów” – dodaje.
Co zrobić, gdy silnik grzeje się podczas upału?
Kierowcy popełniają błąd, od razu wyłączając silnik. Powinniśmy go schłodzić poprzez… włączenie ogrzewania na pełną moc. Nagrzewnica przejmie wówczas część ciepła z układu. Nie należy też od razu otwierać maski, gdyż możemy się poparzyć. Dajmy silnikowi kilkanaście minut, po czym sprawdźmy poziom płynu chłodniczego, a ewentualne uzupełnijmy go takim, który nadaje się do mieszania. W ekstremalnych sytuacjach można posłużyć się wodą (lecz ważne, by nie była zimna).
"Po schłodzeniu silnika możemy spokojnym tempem podjechać do serwisu, cały czas monitorując wskazówkę temperatury silnika. Jeśli zbliży się do czerwonego pola, należy ponownie schłodzić silnik. Przegrzanie jednostki może się skończyć wypaleniem uszczelki pod głowicą, a wtedy koszty naprawy zdecydowanie wzrosną” – informuje ekspert.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę latem?
Choć to zima kojarzy się kierowcom z awariami akumulatorów, lato również nie jest dla tych elementów łaskawe. Nadmierne wykorzystanie klimatyzacji czy wentylacji foteli w połączeniu z działaniem systemu start-stop w korkach, wentylatorem chłodnicy oraz zabójczą dla ogniw temperaturą nie wróży niczego dobrego. Warto w takim wypadku mieć ze sobą kable rozruchowe, by "pożyczyć" prąd z innego auta lub zdecydować się na całkowitą wymianę tego elementu.
Weź przykład z Włochów i Hiszpanów
Właśnie we Włoszech, południowej Francji czy Hiszpanii jak nigdzie widać, z jakimi problemami mierzą się kierowcy latem. Po latach ich auta stają się wypłowiałe z powodu stania na słońcu bez zabezpieczenia. Mieszkańcy tych terenów może nie dbają o wygląd pojazdów, ale zwracają uwagę na opony. Zasłaniają je, bo przez wysoką temperaturę guma twardnieje i szybciej traci swoje właściwości. Trzeba też pamiętać o tym, że im goręcej, tym wyższe ciśnienie w oponach, co przekłada się na ich szybsze zużycie.
Czy mogę myć auto w czasie upału?
Na razie nie wprowadzono zaostrzonych przepisów dot. oszczędzania wody i ograniczania mycia pojazdów, tak więc nic nie stoi na przeszkodzie, by auto umyć. Większość szamponów i tak działa w wodzie o zwiększonej temperaturze. Mycie samochodu w słońcu wymaga jednak szybkiego spłukiwania karoserii, w przeciwnym wypadku zostaną na niej brzydkie, szare smugi.
Uwagę powinny zwrócić osoby, które myją auta z uszkodzonymi szybami (np. z odpryskami po kamieniach). Spłukiwanie auta zimną wodą, podczas gdy jest ono rozgrzane, będzie powodować naprężenia, przez co pęknięcia staną się większe, a w ekstremalnych przypadkach możemy tak uszkodzić szybę, że pojazd nie przejdzie obowiązkowego przeglądu.