Inny limit alkoholu i wiek kierowców. Zmiany UE mają wroga
Niedawno władze UE ogłosiły, w jakim kierunku pójdą zmiany w przyszłej dyrektywie o prawach jazdy. Plany przewidują m.in. wcześniejsze staranie się o uprawnienia, co spotkało się z krytyką Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Drogowego (ETSC). Zarzuca ona Brukseli lekkomyślność.
17.12.2023 | aktual.: 17.12.2023 12:39
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wśród wielu zmian, jakie przynieść ma nowa dyrektywa o prawach jazdy, jedna może być zaskakująca. O ile zmotoryzowani spodziewali się raczej zaostrzenia rygoru — i rzeczywiście na niektórych polach ma to miejsce – to obniżenie do 18 lat wieku, w którym można starać się o prawo jazdy na samochód ciężarowy lub autobus przewożący do 16 pasażerów, z pewnością jest dużym ustępstwem. Zdaniem ETSC kosztem bezpieczeństwa.
Co prawda tak młodzi kierowcy przed podjęciem pracy w charakterze kierowcy musieliby postarać się o dodatkowy certyfikat kompetencji zawodowych, ale z drugiej strony Bruksela przewiduje, że już 17-latkowie mogliby (po zdaniu egzaminu) jeździć ciężarówkami lub autobusami. Choć jedynie w towarzystwie bardziej doświadczonych kierowców.
Jak w swoim stanowisku stwierdza ETSC, takie zmiany będą miały katastrofalny wpływ na bezpieczeństwo. Jak zauważa organizacja, obecnie tylko pięć europejskich państw pozwala prowadzić samochody ciężarowe 18-latkom: Finlandia, Niemcy, Polska, Hiszpania oraz Irlandia. Jak informuje ETSC, dane z Polski, Niemiec i Finlandii jasno pokazują, że młody wiek to również o wiele większe ryzyko spowodowania wypadku. Zdaniem ETSC minimalnym wiekiem, od którego możliwe powinno być prowadzenie pojazdu ciężarowego czy autobusu, do 21 lat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Drugi poważny zarzut ETSC dotyczy limitów alkoholu. W myśl propozycji przegłosowanej 7 grudnia w Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego świeżo upieczonych kierowców w czasie okresu próbnego powinien obowiązywać limit alkoholu nie wyższy niż 0,2 prom. Zdaniem ETSC władze Unii Europejskiej powinny przyjąć strategię zerowej tolerancji i ustalić limit na 0,0 prom. zawartości alkoholu we krwi młodego kierowcy.
W styczniu Parlament Europejski wróci do prac nad nową dyrektywą o prawach jazdy. Czas pokaże, czy uwagi ETSC zostaną wzięte pod uwagę.