Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz
Długie podróże nudnymi autostradami męczą zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Ci ostatni mogą wpaść na pomysł położenia nóg na desce. To niemal śmiertelne niebezpieczeństwo. To właśnie tam znajduje się przecież poduszka powietrzna, która uruchamia się nawet przy drobnej kolizji.
18.06.2021 | aktual.: 14.03.2023 16:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Większość kierowców zna zasady prawidłowej pozycji do prowadzenia auta. Lekko ugięte kolana, odpowiednia wysokość i odległość siedziska, wyprostowane plecy i ręce delikatnie ugięte w łokciach. Nie należy zapominać o zagłówku, a także o dopasowaniu lusterek.
Prawidłowa pozycja jest taka ważna, ponieważ zapewnia swobodę ruchów, doskonałą widoczność i zbytnio nie obciąża kręgosłupa. Ale oprócz tego, inżynierowie projektujący poduszki powietrzne ustawili je tak, aby maksymalnie złagodziły skutki kolizji. Jeśli ciało jest ustawione zbyt blisko lub zbyt daleko, grozi to odniesieniem poważnych urazów przez urządzenie, które zostało stworzone do ochrony ciała.
Nie mniej istotne jest ułożenie ciał pasażerów. Nagminną i bardzo niebezpieczną praktyką jest zakładanie nóg na deskę rozdzielczą. Często towarzyszy temu odsunięcie fotela do tyłu i odchylenie oparcia. Nie trudno sobie wyobrazić, jak zachowa się tak ułożone ciało w czasie zderzenia przodem. Poduszka powietrzna zamiast chronić głowę działa na nogi, które cofając się mogą uszkodzić stawy, klatkę piersiową lub kręgosłup. Dodatkowo ciało nie jest odpowiednio przytrzymane pasami, co również może spowodować poważne obrażenia.
Podobnie jest w przypadku pasażerów tylnej kanapy, którzy mają niezapięte pasy i np. nogi założone na oparcia foteli z pierwszej sekcji. Podczas wypadku poduszki wystrzelone z oparć foteli mogą spowodować poważne obrażenia.
Te wszystkie konsekwencje mogą wystąpić w czasie wypadku, ale także przy drobniejszej kolizji, która spowoduje wystrzelenie poduszek powietrznych. Dlatego w czasie każdego wyjazdu, niezależnie od tego czy ma kilometr, czy tysiąc kilometrów, trzeba pilnować wszystkich pasażerów, aby siedzieli w prawidłowej pozycji i mieli dobrze zapięte pasy.