Używana Toyota Avensis I - typowe awarie i problemy
Jeśli nie chcesz wyróżniać się z tłumu i szukasz bezawaryjnego rodzinnego japońskiego auta, to musisz zainteresować się Toyotą Avensis I generacji. Może nie zaimponujesz nią przed znajomymi ani nie poczujesz za jej kierownicą ani trochę adrenaliny, ale z pewnością Ty i twój portfel docenicie jej niezawodność.
18.11.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
- R4 1,6 (101- 110 KM)
- R4 1,6 VVT-i (110 KM)
- R4 1,8 (110 KM)
- R4 1,8 VVT-i (129 KM)
- R4 2,0 (128 KM)
- R4 2,0 VVT-i (150 KM)
- R4 2,0 TD (90 KM)
- R4 2,0 D-4D (110 KM)
Osobom szukającym wersji benzynowej polecam wszystkie wyższej wymienione jednostki z wyjątkiem najsłabszego wariantu 1,6, w którym często dochodzi do uszkodzeń czujnika Halla oraz sondy lambda, a na dodatek jest silnik ten jest zdecydowanie za słaby do tak dużego auta.
Ostrożnie należy podchodzić też do zakupu pierwszych egzemplarzy po faceliftingu z silnikami VVT-i, które borykały się z awariami systemu zmiennych faz rozrządu. W autach z silnikami benzynowymi, które legitymują się większymi przebiegami, mogą pojawić się problemy z uszkodzonymi łożyskami aparatu zapłonowego.
Czasami motory benzynowe lubią też zużyć trochę więcej oleju silnikowego, dlatego trzeba regularnie sprawdzać jego stan. Jeśli zechcemy zamontować do Toyoty instalację gazow,ą to pod żadnym pozorem nie wybierajmy wersji silnikowych VVT-i, które są uczulone na tego typu przeróbki. A jak jest z niezawodnością diesli? 90-konny motor TD choć nie jest zbyt dynamiczny to z pewnością nie sprawi niemiłych niespodzianek.
Znacznie gorzej jest z jednostką D-4D - może dojść do awarii wtryskiwaczy lub zatarcia się turbosprężarki. Zbyt delikatne są także dwumasowe koła zamachowe.
Dane techniczne
Na co warto zwrócić uwagę przed zakupem Avensisa? Przede wszystkim na to, czy w bagażniku znajduje się woda. To nie efekt powodzi, ale mikropęknięć na łączeniach blach w okolicy klapy bagażnika, przez co dochodzi tam do przecieków. Równie ważne jest sprawdzenie, czy metalowo-gumowe elementy zawieszenie nie złapały już pierwszych luzów. Zwróćmy też uwagę na stan półosi napędowych, które mogą być już mocno wymęczone.
W wielu egzemplarzach współpracy odmawia centralny zamek. Zwykle przyczyną tej awarii jest uszkodzony moduł odpowiedzialny za pracę jego siłowników. Warto też sprawdzić działanie elektrycznych szyb, które również dość często lubią zawodzić. Użytkownicy Avensisa skarżą się na trzeszczące plastiki we wnętrzu auta.
Naszym zdaniem
Toyota Avensis I to rozsądna propozycja dla osób, które cenią bezawaryjność bardziej niż charakter i osiągi. Największe atuty tego japońskiego przedstawiciela klasy średniej, oprócz niezawodności, to doskonała przestronność i ergonomia kabiny.
Utrata wartości też jest symboliczna. Ze względu na zachowawczą stylizację zarówno bryły, jak i wnętrza tego modelu oraz brak mocniejszych jednostek benzynowych Avensis I z pewnością nie wszystkim przypadnie do gustu. Wybór tego modelu na pewno będzie racjonalną decyzją. Na auto z początku produkcji trzeba wydać co najmniej 10 000 zł.