To miał być Ford Allegro, czyli historii Forda część 3 [geneza motoryzacji]
Rynek samochodowy USA w latach pięćdziesiątych miał do zaoferowania wiele niespodzianek. Najpierw pojawił się Chevrolet Corvette, na którego Ford odpowiedział modelem Thunderbird. Oba modele, ku zdziwieniu obserwatorów rynku, nie wypełniły do końca luki w segmencie małych samochodów sportowych.
29.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W roku 1962 jeden z menedżerów Forda, Donald N. Frey, wpadł na pomysł stworzenia całkowicie nowego auta. Pomysł poparł główny menedżer Forda, Lee Iacocca. W roku 1962 i 1963 powstały dwa prototypy, które wyznaczyły drogę do ostatecznego wyglądu Forda Mustanga. Samochód potrzebował też nazwy i charakterystycznego symbolu. Początkowo auto miało się nazywać Allegro, potem pojawiły się propozycje: Cougar, Stiletto i Torino. Nazwę wybrano poprzez symbol – uznano, że wolność, prędkość, siłę i jednocześnie Amerykę może symbolizować mustang. Galopujący koń spodobał się szefostwu Forda i wybrano dla auta taką nazwę.
Od marca do kwietnia 1964 roku Ford wyprodukował 8160 egzemplarzy Mustanga. Każdy dealer w USA miał otrzymać przynajmniej jedno auto pokazowe. Przygotowano też ogromną na tamte czasy kampanię reklamową, a 16 kwietnia, dzień przed oficjalną premierą samochodu, w amerykańskiej telewizji została wyemitowana reklama auta. W ciągu pierwszego dnia sprzedaży zostało złożonych 22 tysiące zamówień na nowe Mustangi.
Pierwszą generację samochodu produkowano przez dwa lata. Mustanga można było kupić już za niecałe 2500 dolarów. Pierwsze Mustangi cechowały prostota, styl i ponadczasowa elegancja. Ford oferował też bardzo szeroką gamę silników w spektrum mocy od 101 do 320 KM. Od wiosny 1965 roku wprowadzono szereg sportowych dodatków, a końcówka serii pierwszej zamiast nazwy auta miała już logotyp galopującego rumaka.
W 1967 roku Mustang przeszedł kosmetyczne zmiany wyglądu. Nadal montowano silniki o coraz większej mocy – w roku 1968 można było już wybrać silnik o mocy 335 lub 390 KM. Rok wcześniej, w 1967, firma Shelby wprowadziła nowe auto, które bazowało na Mustangu – Shelby GT500. Montowano w nim silnik o pojemności 428 cali sześciennych (7,0 litrów) o mocy 355 KM.
Trzecia generacja to trzy wersje Mustanga: Mach 1, Boss 302 oraz Boss 429, i kolejne podnoszenie mocy przez Forda. W latach siedemdziesiątych nastąpił schyłek klasycznych Mustangów wyposażonych w duże silniki V8. Obniżono moc dostępnych silników i dostosowano je do nowych norm dotyczących emisji spalin. W 1973 roku Ford porzucił produkcję kabrioletów – nie powstawały one aż do roku 1983. Niektórzy twierdzą, że przestał robić porządne Mustangi.