TestyToyotaTest: Toyota RAV4 – czy hybryda plug-in traci moc po rozładowaniu?

Test: Toyota RAV4 – czy hybryda plug-in traci moc po rozładowaniu?

Czy moc samochodu wyposażonego w układ hybrydowy jest zależna od stopnia naładowania akumulatora? To pytanie często pojawia się, odkąd wspomaganie jednostek prądem ma kluczowy wpływ na osiągi. W tym filmie sprawdziłem to na przykładzie popularnego SUV-a.

Maciej Gomułka

19.01.2023 | aktual.: 21.01.2023 14:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Istnieją różne rodzaje układów hybrydowych w samochodach, jednak ich główna zasada działania jest zawsze taka sama. Praca jednostki spalinowej jest wspomagana przez silnik elektryczny. Dzięki temu pojazdy hybrydowe mogą często pochwalić się znacznie lepszymi osiągami niż bliźniacze, niezelektryfikowane modele. Wydaje się zatem logiczne, że skuteczność wsparcia podczas napędzania kół jest zależna od ilości energii dostępnej w akumulatorze.

Toyota Rav4 plug-in hybrid
Toyota Rav4 plug-in hybrid© WP | Maciej Gomułka

Toyota RAV4 w wersji plug-in ma na pokładzie baterię o pojemności nieco ponad 18 kWh. Kierowca może korzystać z około 16 kWh. Pozostała część to rezerwa, której można używać w bardzo ograniczonym zakresie. Kiedy jest ona naruszona, następuje natychmiastowe doładowanie, które uniemożliwia całkowite rozładowanie akumulatora. Należy pamiętać, że po wykorzystaniu zapasu energii do jazdy w trybie elektrycznym samochód nadal jest wspomagany prądem, jak klasyczna hybryda bez możliwości ładowania z gniazdka.

Toyota RAV4
Toyota RAV4© WP | Maciej Gomułka

W związku z powyższym, czy minimalna ilość energii, która została w akumulatorach, wystarczy, aby Toyota RAV4 nadal oferowała kierowcy 306 KM? Postanowiłem zrobić pomiary w dwóch stanach naładowania baterii. Nie wszystkie jednak były możliwe do zrealizowania z przyczyn technicznych, niemniej wnioski, które pojawiły się w tym filmie, mogą zaskoczyć. Zapraszam do oglądania.

Komentarze (2)