Tesla wciąż pod kreską. Klienci odwrócili się od marki Elona Muska
To nie był krótkotrwały trend. Według zbiorczych danych z 28 rynków Europy Tesla odnotowała w lutym 2025 r. potężny spadek sprzedaży względem wyniku z drugiego miesiąca 2024 r. Powody takiego stanu rzeczy mogą być przynajmniej dwa.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Według danych opublikowanych przez serwis JATO w lutym w europejskich krajach zarejestrowano 15 737 nowych elektrycznych samochodów Tesli. Wciąż wystarczyło to, by uplasować się na drugim miejscu producentów z największym udziałem, ale jednocześnie wynik ten oznacza spadek względem lutego 2024 r. aż o 44 proc. W styczniu 2025 r. spadek ten wyniósł 47,7 proc. Można więc śmiało powiedzieć, że jest to tendencja. Nie dotyczy ona jednak całego rynku.
W lutym 2025 r. w Europie zarejestrowano 19 565 elektrycznych samochodów Volkswagena. Jednocześnie dla niemieckiej firmy oznaczało to wzrost sprzedaży względem lutego 2024 r. aż o 180 proc. W europejskiej pierwszej dziesiątce marek – oprócz Tesli - tylko Volvo zaliczyło spadek sprzedaży. Dlaczego tak się stało? Najbardziej oczywistą odpowiedzią może być niechęć do politycznego zaangażowania szefa Tesli Elona Muska. Warto jednak spojrzeć w szczegółowe dane o popularności samochodów elektrycznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koniem pociągowym Tesli był od dawna Model Y. W lutym 2025 r. był to najpopularniejszy elektryczny model w Europie. Sprzedaż wyniosła co prawda 8790 sztuk, ale była aż o 56 proc. niższa od wyniku w lutym 2024 r. Tesla zgarnęła też drugie miejsce. Model 3 znalazł 6834 nabywców, czyli o 14 proc. mniej niż w lutym 2024 r. Skąd tak nierówny spadek popularności tych aut? Dane każą sugerować, że potencjalni nabywcy czekali na moment, w którym nowa generacja Modelu Y pojawi się w salonach. Spadek popularności Modelu 3 w większym stopniu może odzwierciedlać polityczne podłoże zmian na rynku.
Sytuacja w pełni wyjaśni się w najbliższych miesiącach, gdy w danych swoje odzwierciedlenie znajdzie sprzedaż nowej generacji Modelu Y.