Te modele Polacy kupują chętniej prywatnie niż na firmy. Głównie azjatyckie
Polski rynek nowych samochodów definiują firmy. To one kupują ok. 70 proc. aut, a przeciętny Kowalski nie ma wielkiego wpływu na popularność konkretnych modeli. Są jednak takie, których firmy raczej nie wybierają i te można naprawdę nazwać ulubionymi autami Polaków.
03.09.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Większość najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce, a na pewno wszystkie z pierwszej dwudziestki, są dlatego wysoko w zestawieniu, gdyż większość klientów je wybierających to firmy. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował jednak dane, które jasno pokazują, które modele mają większe wzięcie wśród osób prywatnych niż u klientów flotowych.
Okazuje się, że Polacy indywidualnie bardziej lubią japońskie i koreańskie samochody. Numerem jeden zestawienia jest Suzuki Celerio, którego zarejestrowano od początku roku do końca lipca 285 sztuk, z czego aż 85,7 proc. na osoby prywatne. Innym modelem, który nie zyskał sobie popularności wśród firm jest Hyundai ix20 (82,2 proc.).
O ile te dwa autka raczej ze zrozumiałych względów trafiają do garażu osób prywatnych, o tyle zaskakujący wynik uzyskał Hyundai i10. 80 proc. zakupów to zakupy indywidualne, a przecież to bardzo bliski konkurent Škody Citigo czy VW upa! Najwyraźniej Hyundai nie oferuje tak korzystnych programów flotowych i rabatów jak marki grupy VW.
Swoją drogą, w przygotowanym zestawieniu 30 modeli, które mają większe wzięcie wśród osób fizycznych nie ma żadnego z Grupy VW. Nie ma też żadnego modelu premium, a jeśli chodzi o marki niemieckie, to jest tylko Opel (cztery modele). Jest natomiast 11 modeli japońskich i 10 koreańskich, zatem głównie pojazdy azjatyckie.
Samochodem, który był rejestrowany w największej liczbie egzemplarzy, ale wciąż większość trafiła do klientów prywatnych jest Hyundai i20 (2660 szt.). Inne modele, które rejestrowano w liczbie większej niż 2000 to Toyota Aygo (2592 szt.) oraz Suzuki Vitara (2539 szt.).
Podsumowując statystyki rejestracji wszystkich modeli poszczególnych marek, okazuje się, że całościowo tylko cztery marki rejestrują więcej samochodów klientom prywatnym. Są to kolejno: Suzuki (61,8 proc.), Ssangyong (57,6 proc.), Honda (53,3 proc.) i Mitsubishi (50,2 proc.).
model | odsetek zakupów przez osoby fizyczne |
---|---|
Suzuki Celerio | 85,7% |
Hyundai ix20 | 82,2% |
Hyundai i10 | 80,0% |
Kia Venga | 78,1% |
Opel Karl | 72,0% |
Opel Meriva | 71,8% |
Ssangyong Korando | 71,2% |
Suzuki Ignis | 71,2% |
Mitsubishi ASX | 69,4% |
Dacia Logan | 68,9% |
Honda HR-V | 68,7% |
Fiat Panda | 68,5% |
Kia Picanto | 68,5% |
Toyota Aygo | 67,5% |
Ssangyong Tivoli | 67,0% |
Citroen C1 | 66,6% |
Honda Jazz | 64,0% |
Mitsubishi Space Star | 63,7% |
Suzuki Jimny | 63,7% |
Opel Crossland X | 63,6% |
Suzuki Vitara | 63,5% |
Nissan Micra | 63,1% |
Suzuki Swift | 63,1% |
Citroen C4 | 62,5% |
Hyundai Elantra | 62,5% |
Kia Stonic | 62,5% |
Fiat Punto | 62,4% |
Kia Carens | 61,0% |
Opel Adam | 59,5% |
Hyundai i20 | 57,0% |
źródło: Samar |