Szalone V8, czyli historii Bentleya część 2 [geneza motoryzacji]
Pierwszy Bentley R-Type opuścił fabrykę w 1952 roku – stał się wówczas najdroższym samochodem świata.
25.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rozstaw osi tego giganta wynosił 3048 mm. Samochód napędzał silnik o pojemności 4,6 litra, co pozwalało rozpędzić to ciężkie auto do prędkości 160 KM/h. Samochód kosztował ok. 230 tysięcy marek. Jeśli komuś nie odpowiadał kształt nadwozia, miał możliwość zamówienia samego podwozia z silnikiem – wówczas budową karoserii na zamówienie zajmowały się wyspecjalizowane zakłady. Powstała także wersja Continental. R-Type Continental bez trudności osiągał prędkość prawie 200 km/h i był najszybszym czteromiejscowym coupe świata. W tym Rolls-Royce zyskał sądowe prawo do używania nazwy Bentley.
Od połowy lat pięćdziesiątych modele Bentleya coraz bliższe były samochodom marki Rolls-Royce. Modele Bentley S2 i S2 Continental powstały jako alternatywa dla Silver Cloud II i otrzymały potężny silnik V8 ze stopów lekkich. Jeśli chodzi o dane na temat mocy, to do dziś nie ma oficjalnej katalogowej wersji ilości koni mechanicznych. Ograniczono się do stwierdzenia, że moc jest wystarczająca. Pojemność wynosiła 6,2 litra. Rozstaw osi wynosił 3124 mm, jedynie 54 egzemplarze wyposażono w podwozie o rozstawie 3225 mm.
Samochód był już wyposażony w takie udogodnienia jak wspomaganie kierownicy, klimatyzację i automatyczną przekładnię. Wbrew tradycji wyposażania samochodów marki Bentley w nadwozia wykonywane na zamówienie, w przypadku modelu S2 ta praktyka okazało się mało popularna. Kontynuacją modeli z serii S była seria T, produkowana od 1965. Była niemal identyczna z Rolls Royce’em Silver Shadow.
W 1970 roku zmodyfikowano silnik V8, zwiększając jego pojemność do 6,75 l. Ta pojemność zachowała się do dziś. Serię T przemianowano na Corniche. Kolejny krok milowy to powstanie modelu Mulsanne i Mulsanne Turbo. Auto z silnika 6,75 wycisnęło jeszcze więcej mocy – pierwsze Mulsanne miało 204 KM, a późniejsza wersja turbo już 332 KM. Samochód cieszył się niebywałą popularnością. Szczególnie upodobały go sobie europejskie gwiazdy kina i muzyki. W Niemczech model Mulsanne otwierał przez lata listę... najczęściej kradzionych samochodów.
Do połowy lat dziewięćdziesiątych Bentley produkował kolejne odmiany modeli Mulsanne i Continental. W 1998 roku Volkswagen sfinalizował negocjacje i stał się właścicielem Rolls-Royce Motor Cars , a tym samym Bentleya. BMW natomiast kupiło prawa do marki Rolls-Royce.