Poradniki i mechanikaSytuacja, gdy trzeba zredukować bieg. Błąd przy przyspieszaniu zużywa silnik

Sytuacja, gdy trzeba zredukować bieg. Błąd przy przyspieszaniu zużywa silnik

Odpowiednia technika jazdy pozwala zaoszczędzić paliwo, ale też zmniejszyć zużycie samochodu. Jednak nawet doświadczeni kierowcy popełniają błędy wynikające ze złych przyzwyczajeń. Jednym z nich jest nieredukowanie biegu przed przyspieszaniem.

Redukcja biegu przed przyspieszaniem jest dobra dla silnika i poprawia bezpieczeństwo
Redukcja biegu przed przyspieszaniem jest dobra dla silnika i poprawia bezpieczeństwo
Źródło zdjęć: © fot. Autokult.pl
Szymon Jasina

15.08.2022 | aktual.: 03.11.2024 15:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pusta droga, samochód o nienajgorszych osiągach i potrzeba wyprzedzenia wolniej jadącego pojazdu. Jest to jedna z sytuacji, w których zdarza się, że kierowcy nie redukują biegu przed przyspieszaniem. W końcu mają czas i miejsce na wyprzedzenia, a samochód i tak wystarczająco przyspiesza po wciśnięciu gazu do oporu. To jednak błąd, który źle wpływa na silnik.

Nie brakuje też kierowców, którzy po prostu mylnie myślą, że przyspieszanie na niższych obrotach (w końcu łączy się z mniejszym hałasem z układu wydechowego) jest lepszą opcją. Jednak trzeba wiedzieć, że duże obciążenie na niskich obrotach to coś, czego jednostka napędowa nie lubi. W takim zakresie pracy silnik jest mniej wydajny, a to oznacza, że mniej energii z paliwa idzie na przyspieszenie, a więcej na produkcję ciepła. Nie tylko oznacza to większe spalanie, ale też nagrzewanie się silnika, a w szczególności wnętrza cylindrów.

Przegrzewanie się tych elementów daje efekt w postaci nierównomiernego spalania mieszanki i problemów z czasem zapłonu. To wszystko natomiast daje efekt nierównomiernego rozłożenia sił w cylindrze i szybszego zużycia silnika. Najbardziej mocnego przyspieszania na niskich obrotach nie lubią silniki z turbodoładowaniem, a te są już od lat standardem w nowych samochodach. W przypadku takich konstrukcji zwiększa się ryzyko zbyt szybkiego zapalenia się mieszanki.

Efekty przyspieszania bez redukcji biegu przebadały dwie japońskie firmy, czyli Toyota i produkujące m.in. świece zapłonowe Denso. Okazało się, że w takiej sytuacji w silniku mogą zostawać żarzące się resztki paliwa i oleju, które przy niskich obrotach mają większą szansę na wywołanie przedwczesnego zapłonu. W efekcie doprowadza to do szybszego zużywania się tłoków i świec.

Za tym, aby zredukować bieg przed przyspieszaniem, przemawia też jeszcze jedna bardzo ważna kwestia, która najczęściej przedstawiana jest podczas kursów nauki jazdy lub doszkalających. Wyprzedzanie to niebezpieczny manewr, który powinien być wykonany dynamicznie i zakończony możliwie szybko. Dlatego redukcja biegu jest kluczowa, aby wykorzystać maksymalne przyspieszenie samochodu i szybko wyprzedzić wolniejszy pojazd.

Komentarze (4)