Suzuki SX4
SX4 to kompaktowy samochód z napędem na wszystkie koła i podniesionym zawieszeniem, produkowany przez japoński koncern samochodowy Suzuki Motor Corporation od 2006 roku. SX4 został opracowany wspólnie z firmą Fiat, a pod włoską marką jest sprzedawany jako Sedici.
SX4 jest produkowany w Japonii, Indonezji, Indiach i na Węgrzech, a dostępny pod nazwami Changan-Suzuki SX4, Maruti Suzuki SX4, Suzuki Liana (Queensland, Australia) lub Suzuki Neo Baleno (Indonezja).
Za stylistykę tego samochodu odpowiada słynny designer Giorgetto Giugiaro – szef firmy Italdesign. W Europie Suzuki SX4 znane jest jako 5-drzwiowy hatchback, ale na przykład w Indiach występuje jako wersja sedan pod marką Maruti (nazywa się Maruti Suzuki SX4). Z kolei odmiana 4-drzwiowa sprzedawana w USA nosi nazwę Suzuki SX4 Sedan.
Wnętrze SX4 jest eleganckie, choć nie rzuca na kolana ekstrawagancją. Zastosowane plastiki są co najwyżej średniej jakości, jednak nie można mieć zastrzeżeń do jakości ich spasowania. Trzeba jednak uważać, by nie zachlapać ich wodą, bo pozostają trudne do usunięcia plamy.
Fotele są obszerne i wygodnie twarde. Nawet wysokie osoby zasiadające na nich nie mają problemu ze znalezieniem dogodnej pozycji. Miejsca na nogi i nad głowami z przodu jest pod dostatkiem. Osoby, które zajmą miejsce z tyłu, mogą narzekać na brak miejsca na nogi.
Widoczność z wnętrza docenią przede wszystkim osoby niewysokie, a to za sprawą cienkich słupków i wysokiej pozycji za kierownicą. Natomiast wyżsi kierowcy mogą mieć problem, ponieważ łączenie przedniego słupka z dachem wypada na wysokości ich oczu.
SX4 ma średniej wielkości bagażnik liczący 300 l, jednak po złożeniu tylnej kanapy jego pojemność może być powiększona do 1045 l.
Podwyższone zawieszenie (19-centymetrowy prześwit) pozwala na zjechanie poza teren. Zawieszenie jest dość twarde, ale podróż nie jest dla nikogo uciążliwa.
Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy. W układzie 2WD napęd przekazywany jest tylko na przednią oś. Tryb Auto pozwala automatycznie rozłożyć moment napędowy między przednią a tylną oś. Tylne koła mogą przejąć od 5 do 50% siły napędowej. Z kolei układ AWD rozkłada na stałe napęd na obie osie. W Polsce można zakupić także Suzuki SX4 z napędem tylko na przednie koła.
W różnych krajach SX4 oferowany jest z różnymi silnikami, a ich cała oferta jest bardzo szeroka. W Polsce podstawowy jest 1,6-litrowy motor M16A o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 156 Nm. Drugi motor dostępny w naszym kraju to 2-litrowy turbodiesel oznaczony DDiS. W rzeczywistości jest to fiatowski silnik Multijet o mocy 135 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Auto z tą jednostką występuje tylko w wersji z napędem na wszystkie koła.
W innych krajach i regionach świata dostępne są też inne jednostki napędowe. Najmniejszym silnikiem benzynowym jest 1,5-litrowy motor M15A o mocy 100 KM i momencie obrotowym 133 Nm. Największy benzynowiec to 2-litrowy silnik J20A o mocy 143 KM. Montuje się go od 2007 roku w samochodach sprzedawanych na przykład w Kanadzie.
Suzuki oferuje aż cztery motory wysokoprężne. Wspomniany wcześniej silnik 2-litrowy jest największy. Poza tym auto można nabyć z dwiema fiatowskimi Multijetami o objętości skokowej 1,9 l i 1,3 l (najmniejszy z nich), a także z 1,6-litrowym silnikiem Forda.
Paleta skrzyń biegów, podobnie jak silników, jest bogata. W Polsce występuje tylko 5-biegowa skrzynia manualna i 4-biegowy automat, ale w innych zakątkach świata można kupić SX4 ze skrzynią ręczną o sześciu przełożeniach lub zautomatyzowaną skrzynią bezstopniową.
W 2008 roku na paryskim salonie samochodowym Suzuki przedstawiło prototyp elektrycznej wersji SX4. W 2011 roku rajdowa odmiana o nazwie SX4 Hill Climb Special z silnikiem o mocy 923 KM uzyskała czas 9:51,278 min, bijąc w ten sposób rekord trasy w zawodach Pikes Peak International Hill Climb.
W Polsce najtańszy model SX4 można kupić za 54 900 zł (stan z 23.01.2012 r.).