Używane Suzuki Swift III - typowe awarie i problemy
W segmencie B trudno o coś przebojowego i wyjątkowego, czy aby na pewno? Nie do końca, jedna z japońskich marek ma w swojej ofercie model z napędem 4x4. Jakie to auto? Oczywiście Suzuki Swift III.
01.09.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia
Finalna wersja została zaprezentowana w 2005 roku i już niedługo potem mogliśmy ją zobaczyć w salonach. Rok później do oferty silnikowej dołączyła wersja Sport z motorem 1,3 l o mocy 125 KM. W 2008 roku Suzuki postanowiło nieco odświeżyć Swifta fundując mu dyskretny facelifting. Prawdziwą metamorfozę przygotowano jednak dwa lata później.
Zmiany widać przede wszystkim z przodu, gdzie pojawiły się większe i agresywniejsze reflektory, większy grill i odświeżony zderzak. Z tyłu również znajdziemy nowe lampy oraz przeprojektowaną klapę bagażnika. Różnicę widać także w środku, deska rozdzielcza została unowocześniona – zmodernizowana wersja wygląda bardziej świeżo i odrobinę lepiej. Choć z pozoru może wydawać się, że to Swift po liftingu, w praktyce Suzuki określa go jako kolejną generację.
Silniki
- R4 1,3 (92 KM)
- R4 1,5 (102 KM)
- R4 1,6 (125 KM)
Diesle:
- R4 1,3 DDiS (70 KM)
Coraz częściej już w kilkuletnim aucie zaczynają szwankować jednostki napędowe. Na szczęście w Suzuki Swifcie III zastosowano silniki o prostej budowie dzięki czemu nawet te w egzemplarzach z początkowej fazy produkcji nie znajdziemy poważnych usterek.
Właśnie dlatego polecam każdą jednostkę napędową dostępną w ofercie Suzuki Swifta III. Jeżeli chodzi o benzyniaki to nawet podstawowy motor zapewnia już całkiem przyzwoite osiągi jak na tak niewielkie auto. Osoby lubiące przyśpieszone bicie serca powinny wybrać 125-konną wersję Sport, która rozpędza się od zera do 100 km/h w 8,9 s. Niestety dobre osiągi okupione są większym spalaniem przekraczającym niekiedy wartość 10 l/100 km.
Jeśli jednak szukacie sporych oszczędności to powinniście zainteresować się jednostką wysokoprężną produkcji Fiata, która nie dość, że nie sprawia prawie żadnych problemów w eksploatacji to na dodatek przy spokojnej jeździ potrafi spalić nawet około 4 l/100 km w trasie i niewiele więcej podczas jazdy miejskiej. Jedną przypadłością tego silnika, a właściwie jego osprzętu jest szybko poddające się sprzęgło.
Dane techniczne
W zawieszeniu wersji podstawowych mamy do czynienia z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu, w przypadku odmian 4x4 z tyły znajdziemy niezależny układ wahaczy. Auto dostępne jest w 3- i 5-drzwiowej odmianie nadwozia. W testach zderzeniowych Euro NCAP Suzuki Swift III otrzymał 4 gwiazdki.
Awaryjność
Czasami szwankuje też elektronika w tym między innymi: immobilizer, centralny zamek, a także systemy ABS i ESP. Zawieszenie to raczej solidna konstrukcja choć zdarzają się przypadki uszkodzenia górnych mocować kolumn MacPhersona i łączników stabilizatora. Trwałością nie grzeszą też amortyzatory, które lubią przeciekać.
Przed zakupem upatrzonego egzemplarza Suzuki Swifta III warto dokładnie sprawdzić stan jego blach przede wszystkim pokrywy bagażnika, dla pewności lepiej jednak skontrolować całą karoserię. Suzuki Swift jak na japońską konstrukcję przystało nie grzeszy dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym.
W związku z tym producent przeprowadził nawet akcję serwisową, ale mimo to od czasu do czasu zdarzają się auta, które z różnych powodów nie trafiły wtedy do ASO.
Naszym zdanie Suzuki Swift III to ze względu na napęd 4x4 i niebanalną stylizację jedno z najciekawszych auto dostępnych w swojej klasie. Dużą zaletą tego modelu są również dynamiczne i niezawodne silniki, w tym niemalże pancerny diesel – to w nowoczesnych autach rzadkość.
Wady tej konstrukcji to przede wszystkim bardzo ciasne wnętrze, mały bagażnik oraz drogie części i brak tanich zamienników. Decydując się na małe Suzuki nie ma co liczyć, na wysoki komfort jazdy – zawieszenie jest tu zestrojone trochę za twardo, ale z drugiej strony wpływa to pozytywnie na własności jezdne japończyka.
Ceny Swifta III wahają się od około 15 000 do prawie 40 000 zł. Jeśli jednak szukacie w miarę zadbanego egzemplarza będziecie musieli przygotować około 25 000-30 000 zł na jego zakup.