Stulecie marki Aston Martin - Wiadro na Węgiel, Le Mans i Bond
Aston Martin obchodzi w tym roku stulecie istnienia. Ten brytyjski producent jest dziś ikoną brytyjskiej motoryzacji. Przyjrzyjmy się historii marki kojarzonej z Jamesem Bondem.
18.01.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Początki
Historia marki Aston Martin rozpoczęła się dokładnie 15 stycznia 1913 r., kiedy to panowie Lionel Martin i Robert Bamford założyli firmę o niezbyt skomplikowanej nazwie Bamford & Martin Ltd. Zajmowała się ona sprzedażą samochodów marki Singer.
Martin często startował (z sukcesami) w wyścigach górskich w Buckinghamshire. Zawody odbywały się na górze Aston. Zainspirowało to kierowcę do zmiany nazwy przedsiębiorstwa. Przemianowanie firmy na Aston Martin następuje w 1914 r.
Lionel Martin chciał skonstruować samochód, który lepiej sprawowałby się w zawodach sportowych od Singera. W marcu 1915 r. zostaje zarejestrowany Aston Martin Coal Scuttle, czyli "wiadro na węgiel" lub "węglarka". Auto miało nadwozie Isotta-Fraschini i silnik Coventry-Simplex.
Wielka Wojna krzyżuje plany Bamforda i Martina. Zostają oni wcieleni do wojska. Aston nie wyprodukuje żadnego samochodu aż do 1920 r.
Rekordy i kłopoty finansowe
Po zakończeniu I Wojny Światowej Aston Martin przenosi się w obrębie Londynu z Callow Street na Abingdon Road w Kensington. W 1920 r. spółkę opuszcza Bamford. Firma popada w kłopoty finansowe, z których wyciąga ją hrabia Louis Zborowski. Francuski arystokrata jest fanem sportów motorowych. Zleca Astonowi budowę samochodów wyścigowych. Dwa z nich wystartują w 1922 r. w Grand Prix Francji.
W tym samym roku Aston Martin o przydomku Bunny ("króliczek") bije na torze Brooklands 10 różnych rekordów świata. Średnia prędkość po 16,5 godz. jazdy wyniosła 121,6 km/h.
W połowie lat 20. Aston Martin bankrutuje. Lionel Martin opuszcza firmę, którą przejmują lady Charnwood, Bill Renwick i Augustus Bertelli. Zmieniają oni nazwę na Aston Martin Motors i przenoszą produkcję do Feltham. Pod kierunkiem Bertellego powstają takie modele, jak International i Le Mans.
W 1928 r. Aston debiutuje w Le Mans, jednak żaden z modeli nie dociera do mety. Pięć lat później auta brytyjskiej marki dojeżdżają na pozycjach 5 i 7, wygrywając w klasie 1,5. Producent jest już wtedy w rękach Sir Arthura Sunderlanda. Firma skupia się na wytwarzaniu samochodów seryjnych. Najwięcej egzemplarzy, bo 140, powstaje w 1937 r.
W 1939 r. Aston Martin konstruuje model Atom. Ten nowoczesny pojazd, wyposażony m.in. w niezależne zawieszenie, stanie się bazą dla nowych aut już po zakończeniu II Wojny Światowej.
Era Davida Browna
Jeśli zastanawialiście się kiedyś, skąd wzięły się litery DB w nazwach modeli Astona Martina, to odpowiedź jest prosta. To inicjały Sir Davida Browna, którego firma zajmowała się m.in. wytwarzaniem traktorów.
W 1947 r. kupił on marki Aston Martin i Lagonda i połączył w jedną spółkę - Aston Martin Lagonda.
Zaprezentowany na targach London Motor Show 1948 Aston Martin 2-Litre Sports (zwany potocznie DB1) rozszedł się w liczbie 15 sztuk. Pierwszy samochód, w którym oficjalnie zastosowano w nazwie litery DB był DB2.
Pojazd był napędzany rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem 2,6 i mógł się rozpędzić do ok. 190 km/h. W latach 1950-1953 wybudowano ponad 400 egzemplarzy DB2. Do końca lat 50. będą wytwarzane jego kolejne ewolucje, DB2/4 i DB Mark III.
Le Mans i James Bond
Brown miał ambicję zrobić z Astona prestiżową markę, znaną na całym świecie. Pomóc w tym miał udział w Le Mans. W latach 1955-1957 DB3S wygrywają w swojej klasie. W 1959 r. Aston Martin wreszcie zwycięża w generalce 24-godzonnego maratonu. Firma zajmuje dwa pierwsze miejsca dzięki modelowi DBR1. Do dziś jest to jedyny triumf tego producenta w Le Mans.
W 1958 r. zostaje zaprezentowany Aston Martin DB4. Był wówczas najdroższych autem marki w historii. Pod nadwoziem zaprojektowanym przez Carrozzeria Touring z Milanu pracował 6-cylindrowy silnik 3,7 o mocy 240 KM, który pozwalał autu rozwijać prędkość ponad 220 km/h. W liczbie 25 sztuk powstaje specjalna wersja DB4: GT Zagato.
Następcą DB4 zostaje DB5, który rozsławi markę Aston Martin na cały świat. Jednak nie za sprawą wyników sportowych, a pojawienia się w filmie "Goldfinger" z 1964 r. Był to trzeci film o przygodach Jamesa Bonda. W książkowym oryginale o tym samym tytule 007 jeździł Astonem DB Mark III, jednak twórcy filmu woleli sięgnąć po najnowszy model brytyjskiego producenta.
DB5 miał pod maską motor o pojemności 4,0 l i mocy 282 KM. Rozpędzał się do setki w 7 s i mógł rozwinąć szybkość prawie 230 km/h. Warto wspomnieć, że jednostki dla firmy Aston Martin za czasów Browna konstruował polski inżynier Tadeusz Marek.
Źródło: Aston Martin • Exotic Cars • Daily Mail • Design Museum