Stosunek Polaków do samochodów i ich eksploatacji

Na zlecenie firmy Castrol, instytut badań społecznych PBS przeprowadził na początku tego roku ankietę wśród 1000 kierowców, 300 mechaników na temat stosunku Polaków do własnych, minimum 4-letnich samochodów i ich eksploatacji. Poznajcie wyniki tego badania.

Stosunek Polaków do samochodów i ich eksploatacji
Marcin Łobodziński

28.03.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Stosunek Polaków do samochodów i ich eksploatacji

Instytut zapytał o sposób eksploatacji samochodu, stosunek właściciela do pojazdu, dbałości o stan techniczny oraz o wiedzę na temat czynników wpływających na kondycję i zużycie silnika. Jako, że zleceniodawcą była firma Castrol, zwrócono uwagę na aspekt wymiany oleju i stosunku właścicieli samochodów do środków smarnych. Skonfrontowano wiedzę i opinie użytkowników z opiniami mechaników serwisujących te samochody. Sprawdźcie jak wyglądają wyniki ankiety.

Sposób korzystania z samochodu

Na początku zapytano kierowców o sposób eksploatacji aut. Pamiętajcie, że chodzi o samochody 4-letnie i starsze. Jak się okazało, większość z nas używa aut okazjonalnie, jako środka lokomocji nawet na bardzo krótkich dystansach. Samochód stał się dla wielu nie tyle wyznacznikiem statusu czy przedmiotem luksusowym, co przedmiotem codziennego użytku. Nic więc dziwnego, że aż 1/3 respondentów przyznaje się do uruchamiania auta przynajmniej 5 razy dziennie. Połowa użytkowników włącza silnik od 3 do 5 razy dziennie. Tylko 10 procent kierowców używa auta do 2 razy w ciągu dnia.

Obraz

Co więcej, przemierzamy zwykle krótkie dystanse. Prawie połowa kierowców pokonuje dystanse mniejsze niż 10 km, a 66 procent kierowców nie jeździ jednorazowo dłużej niż 20 minut. Tylko 7 procent użytkowników używa auta jednorazowo więcej niż 40 minut i 9 procent pokonuje przy tym dystans większy niż 30 km. Przy okazji Castrol zapytał użytkowników o czas jaki potrzebuje silnik na osiągnięcie optymalnej temperatury pracy. Ponad połowa kierowców twierdzi, że wystarczy 10 minut, z czego 29 procent uważa, że już po 5 minutach silnik jest rozgrzany. Co ciekawe, aż 36 procent zapytanych odpowiedziało, że nie wie.

Obraz

Podsumowując: jeździmy zwykle na krótkich dystansach, wielokrotnie uruchamiając i wyłączając silnik w ciągu dnia. Konfrontując to z czasem, w którym silnik pracuje bezustannie, zwykle jeździmy samochodem, w którym motor nie osiągnie właściwej temperatury zanim zostanie wyłączony.

Co wpływa na zużycie silnika?

Pytając Polaków o wpływ poszczególnych czynników na zużycie silnika, większość zwraca uwagę na poziom oleju. 84 procent zapytanych zgodnie stwierdziło, że jego niski poziom negatywnie wpływa na silnik, a 82 procent uważa, że niewłaściwy olej przyspiesza jego zużycie. Ważnymi czynnikami są również jakość paliwa i niski poziom czynnika chłodzącego.

Obraz

Tymczasem częste uruchamianie i gaszenie silnika zostało wspomniane tylko przez 33 procent ankietowanych, a 29 procent odpowiedziało, że istotnym czynnikiem jest również jazda z niedogrzanym silnikiem. Kierowcy twierdzą, że nieco większy, zły wpływ na kondycję silnika ma dynamiczna jazda.

A zatem w jaki sposób można zapobiegać przyspieszonemu zużyciu jednostki napędowej? Przede wszystkim przez używanie odpowiedniego oleju – tak odpowiedziało 95 procent ankietowanych. Również regularne sprawdzanie jego poziomu i wymiana były czynnościami, które podejmowali kierowcy by chronić swój silnik. Co ważne, aż 63 procent kierowców twierdzi, że unika dynamicznej jazdy przez pierwsze minuty od uruchomienia zimnego motoru.

Obraz

Dbanie o samochód

Czy polscy kierowcy dbają o samochód? Według samych użytkowników tak. W ocenie szkolnej, aż 19 procent osób stwierdziło, że ich samochód jest w stanie idealnym (ocena 5), a 52 procent oceniło swój pojazd na czwórkę. Tylko niecałe 3 procent kierowców przyznało się do kiepskiej kondycji ich samochodu.

Obraz

Nieco innego zdania są mechanicy, którzy mają do czynienia z samochodami wtedy, gdy trafią one do warsztatu. Według nich, tylko 55 procent samochodów w Polsce jest w dobrym lub bardzo dobrym stanie technicznym i jednocześnie 37 procent oceniono na trójkę. Jeśli chodzi o auta w złej kondycji, według mechaników jest to niewiele ponad 5 procent samochodów. Warto jednak sobie uzmysłowić, że samochody w naprawdę złej kondycji raczej nie trafiają do wykwalifikowanych mechaników, a właśnie tacy udzielali odpowiedzi na pytania w badaniu.

Obraz
Obraz

W jaki sposób dbamy o nasze samochody? Przede wszystkim… odkurzamy wnętrze. Warto przy tym zwrócić uwagę, że dwukrotnie mniej osób deklaruje mycie nadwozia jako coś, co świadczy o dbałości o auto. Jednak ważne jest, że tyle samo osób, które odkurzają wnętrze, również sprawdza poziom oleju. Co interesujące, 26 procent kierowców deklaruje również oddawanie samochodu na przegląd techniczny poza obowiązkowym, corocznym. A jaki jest stosunek Polaków do samych przeglądów technicznych?

Stosunek do przeglądów technicznych

43 procent użytkowników samochodów oddawałoby auto na coroczny przegląd techniczny nawet wtedy, gdyby nie był obowiązkowy. Do tego 36 procent ankietowanych jest temu przychylna, choć niezdecydowana. Tylko 18 procent ankietowanych nie byłoby zainteresowanych okresowym sprawdzeniem stanu technicznego swojego auta.

Obraz

Na temat stosunku kierowców do swoich aut wypowiedzieli się również ich mechanicy. Według nich, dla 15 procent klientów dbałość o stan techniczny jest przyjemnością, a dla 51 procent koniecznością. Mechanicy twierdzą, że 14 procent klientów traktuje przeglądy i serwis jako przykry obowiązek. A jak wygląda postawa Polaków, zarówno kierowców jak i mechaników do wymiany oleju silnikowego?

Kupowanie i wymiana oleju silnikowego

Według znacznej większości kierowców i mechaników nowy olej powinien mieć te same lub zbliżone parametry do wcześniej stosowanego w samochodzie. 78 procent kierowców i aż 85 procent mechaników twierdzi, że nie można oszczędzać na oleju. Większość użytkowników, ale tylko 44 procent mechaników uważa, że nie należy zmieniać nawet marki stosowanego oleju, a ponad połowa ankietowanych jest zdania, że konkretne marki oleju należy łączyć z konkretnymi markami samochodów. Jeśli chodzi o dobieranie oleju do sposobu eksploatacji auta, tylko 49 procent kierowców i 46 procent mechaników twierdzi, że jest to słuszne postępowanie.

Obraz

Czym się kierują kupujący olej silnikowy? Analogicznie najważniejszy jest wcześniej stosowany olej, a także wskazania producenta i właściwości oleju oraz jego specyficzne cechy. Tylko 28 procent kierowców dobiera olej na podstawie sposobu eksploatacji samochodu.

Jaki jest i jaki powinien być nasz samochód?

Nasz samochód jest przede wszystkim bezpieczny, a w drugiej kolejności ekonomiczny, ale przyszły powinien być jeszcze bezpieczniejszy. Kolejne auto nie musi być wygodniejsze, ale dobrze gdyby było bardziej niezawodne. Koszty utrzymania nie są i nie będą zbyt istotne przy zakupie kolejnego auta, a jeszcze mniej ważne cechy to przestronność czy wygląd. Niemal nieistotna jest utrata wartości, a kompletnie bez znaczenia pozostaje panująca obecnie moda.

Obraz

Nieco innego zdania, zwłaszcza w kwestii kosztów utrzymania są mechanicy. Według nich, dla klienta ważne są koszty serwisu i ceny części, a także zużycie paliwa. Jednocześnie ich zdaniem klienci przesadzają z aspektem bezpieczeństwa.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (7)