Masz taką naklejkę w aucie? Szykuj pieniądze
W każdym samochodzie, który nie był naprawiany blacharsko, po otwarciu maski ujrzycie nalepkę z symbolem R134a lub R1234yf, jeśli to nowsze auto. Kupując używane, warto zwrócić na to uwagę, bo jedna z podstawowych czynności serwisowych może kosztować blisko dwa razy więcej.
17.03.2024 | aktual.: 05.09.2024 07:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
R134a i R1234yf to oznaczenia czynnika do klimatyzacji. Pierwszy to stary czynnik, który przez dziesięciolecia (od lat 90.) gościł w układach w niemal wszystkich samochodów na naszym rynku. Czynnik o oznaczeniu R1234yf to "nowy typ", choć nie aż tak nowy, bo stosuje się go od ok. 10 lat, ale powszechnie pojawił się w samochodach w 2017 roku. Ale dotyczyło to aut nowych, a konkretnie nowo homologowanych, czyli auta z już wcześniej nabytą homologacją nadal mogły być produkowane ze starym czynnikiem.
Mniej więcej w latach 2015-2020 nastąpiło płynne przejście na nowy czynnik, nawet w już homologowanych wcześniej modelach. Jest to okres, który ma istotne znaczenie dla osób kupujących auto używane wyprodukowane w tym czasie.
Zobacz także
Nowy i stary czynnik — różnice
Jeśli chodzi o różnice praktyczne, to dla użytkownika pojazdu są trzy. Po pierwsze i najmniej ważne — nowy czynnik jest mniej wydajny od starego, więc klimatyzacja będzie mocniej obciążać silnik.
Po drugie, wymiana czynnika w ramach serwisu jest blisko dwa razy droższa. W praktyce nie są to ogromne różnice, ale jednak. Zapytałem w jednym z warsztatów obsługujących oba typy klimatyzacji o cenę usługi dla hipotetycznego samochodu z układem o pojemności 500 gramów.
Samo podłączenie maszyny do czynnika R134a kosztuje w tym serwisie 150 zł, a do R1234yf 200 zł. 100 g czynnika starego typu 30 zł, a nowego 60 zł. Łączny koszt wymiany czynnika to w przypadku starego czynnika 300 zł, w przypadku nowego 500 zł. Różnica całego serwisu (bez wymiany filtra) wynosi zatem 200 zł, ale koszt czynnika to już dwukrotna różnica. Sam przebieg procesu serwisowego jest natomiast identyczny.
Ostatnia rzecz to naprawy. Układy klimatyzacji z czynnikiem R1234yf są według doniesień mechaników bardziej awaryjne. Zwykle dotyczy to kompresorów i pojawiających się nieszczelności. Jak duża jest różnica?
Stare klimatyzacje są sprawne bez żadnego serwisu nawet do 10 lat. Po tym czasie zazwyczaj wystarczy wymienić czynnik. Choć warto je serwisować przynajmniej co dwa lata. Nowe układy nierzadko wymagają już poważniejszych napraw, zanim upłynie 10 lat. Zatem różnica jest i to spora.