1970 Skoda 1100GT [zapomniane koncepty]

Patrząc na zdjęcia dołączone do wpisu, zapewne niewielu z Was rozpozna, że ma do czynienia ze Skoda. Tak, tak, to właśnie prototyp poczciwej, czeskiej marki Skoda, nazwany roboczo 1100GT, jest bohaterem dzisiejszego odcinka cyklu "Zapomniane koncepty". Oto krótka, choć burzliwa historia tego czeskiego Lamborghini.

1970 Skoda 1100GT
1970 Skoda 1100GT
Arkadiusz Gabrysiak

27.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Patrząc na zdjęcia dołączone do wpisu, zapewne niewielu z Was rozpozna, że ma do czynienia ze Skoda. Tak, tak, to właśnie prototyp poczciwej, czeskiej marki Skoda, nazwany roboczo 1100GT, jest bohaterem dzisiejszego odcinka cyklu "Zapomniane koncepty". Oto krótka, choć burzliwa historia tego czeskiego Lamborghini.

Samochód powstał w praskim ośrodku badawczo rozwojowym ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel), a montaż pierwszego prototypu zakończono w maju 1970 roku. Skoda 1100GT była rasowym samochodem klasy GT, a więc sportowy i efektowny wygląd grał pierwsze skrzypce.

1970 Skoda 1100GT
1970 Skoda 1100GT

Co ciekawe, koncept powstał na bazie innego pojazdu - Saaba Sonetta II, którego stylistyka w dużej mierze wpłynęła na ostateczny wygląd Skody 1100GT. Za efektowne kształty prezentowanego konceptu odpowiada czechosłowacki stylista Milan Strejček. Wnętrze wykończyli natomiast najwyższej klasy rzemieślnicy z pracowni Karosy (niegdyś Sodomki).

Szefem projektu został inż. Milan Vacek, wcześniejszy wieloletni konstruktor z filii Skody we Vrchlabi. Ostatecznie zdecydowano się na laminatowe nadwozie z chowanymi reflektorami i silnik umieszczony za tylną osią. Wykorzystany motor okazał się również bliskim krewnym seryjnych jednostek 1.1OHV, został jednak poddany kilku modyfikacjom i ostatecznie generował około 75 KM, co pozwalało rozpędzić pojazd do 180 km/h.

1970 Skoda 1100GT
1970 Skoda 1100GT

Pierwsza publiczna prezentacja prototypu odbyła się 26 czerwca 1970 roku przy okazji otwarcia drugiej wystawy "IEMA – człowiek i samochód". Skoda 1100GT zrobiła wtedy niemałe wrażenie na publiczności. Rozważano nawet małoseryjną produkcję tego modelu - zakładano około 250-400 egzemplarzy na rok, jednak niestety ostatecznie z założeń tych się wycofano i Skoda 1100GT nie weszła do produkcji.

Škoda 1100GT

  • 1970 Skoda 1100GT
  • 1970 Skoda 1100GT
  • 1970 Skoda 1100GT
  • 1970 Skoda 1100GT
  • 1970 Skoda 1100GT
  • 1970 Skoda 1100GT
  • 1970 Skoda 1100GT
  • 1970 Skoda 1100GT
[1/8] 1970 Skoda 1100GT

Źródło: Skoda PR

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)