Sen o potędze, czyli historii Bentleya część 1 [geneza motoryzacji]
W 1912 r. bracia Bentleyowie kupili firmę sprzedającą francuskie samochody DFP w Londynie i nazwali ją Bentley & Bentley. Tak zaczęła się historia tej niezwykłej marki.
24.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1919 roku Walter Owen Bentley zaczął realizować swoje ambitne plany. Chciał wówczas zbudować pierwszy typowo brytyjski samochód sportowy. Początkowo eksperymentował z samochodami wyposażonymi w wydajne silniki czterocylindrowe, które swoją wartość przed trafieniem do produkcji miały udowodnić w zawodach i na torach przeszkód.
Na podstawie tych modeli testowych, zwanych potocznie trzylitrowcami, powstał Bentley 4,5 litra - stało się to w 1926 roku. Auto miało moc 110 KM i do 1930 roku wyprodukowano 665 jego egzemplarzy. Generalnie całe lata dwudzieste dla Bentleya były okresem sporej popularności sportowych bolidów. Bentley startował specjalnie przygotowanymi samochodami m.in. w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, gdzie w 1924 roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo.
Typ 4,5 odznaczał się klasycznym, eleganckim nadwoziem, które dobrze wpasowało się w potrzeby klientów. W 1928 roku powstał sportowy model Speed Six z tą samą jednostką co Typ 4,5. W 1930 roku zadebiutował Bentley z 8,0-litrowym motorem, o mocy 240 KM. Rok później rozpoczyna się produkcja 4,0-litrowego modelu, wykorzystującego 120-konną wersję sześciocylindrowego silnika. Niestety, Wielką Brytanię dopadł niespodziewany kryzys, nie pozostał on bez echa dla Bentleya.
W czerwcu 1931 roku produkcja samochodów marki została zatrzymana, a miesiąc później rozpoczęto postępowanie upadłościowe. Przedsiębiorstwo przejął Rolls-Royce, który przeniósł produkcję z Cricklewood do własnej fabryki w Derby. Jeden z założycieli Bentleya, Walter Owen, pozostał w firmie pod szyldem marki Rolls-Royce jako konstruktor do roku 1935, w końcu jednak przeniósł się do firmy Lagonda.
W czasie drugiej wojny światowej Rolls-Royce został zmuszony do zaprzestania produkcji samochodów i musiał skupić się na produkcji silników do samolotów. Na szczęście tuż po wojnie bardzo szybko powrócono do produkcji samochodów. Pierwszym powojennym Bentleyem był model Mark VI, napędzany silnikiem o pojemności 4,5 litra. Auto miało kierownicę po lewej stronie – jako pierwsze z rodziny Bentleya.
Swoją legendę Bentley miał zacząć budować w 1952 roku. Wtedy na rynku pojawił się R-Type. Samochód stał się najszybszym czteromiejscowym coupe świata – osiągał prędkość 200 km/h - ale o nim w następnym odcinku.