Używany Seat Ibiza 6L - typowe awarie i problemy
Volkswagen skierowany jest do osób ceniących niezawodność, dobre wykonanie i nieco toporny niemiecki design, Skoda celuje w nieco mniej zamożną grupę klientów, a Seat? Do kogo adresowane są auta tej marki i czy bliskie pokrewieństwo z niemieckimi autami ma realny wpływ na ich bezawaryjność?
02.03.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rok po premierze na rynek trafił kolejny model Seata oparty na tym samym podwoziu, ale w wersji sedan, czyli Cordoba III. W 2006 roku auto przeszło drobną modernizację. Samochód przynajmniej teoretycznie był oferowany do 2008 roku, ale tak naprawdę można go jeszcze kupić na niektórych rynkach.
Silniki
- R3 1,2 6V (54 KM)
- R3 1,2 12V (64 – 70 KM)
- R4 1,4 16V (75, 85 – 101 KM)
- R4 1,6 16V (105 KM)
- R4 1,8 20V Turbo(150 KM)
- R4 1,8 20V Turbo (180 KM) Cupra
- R4 2,0 8V (114 KM)
Diesle:
- R3 1,4 TDI 6V (70, 75 - 80 KM)
- R4 1,9 SDI 8V (64 KM)
- R4 1,9 TDI 8V (100, 130 - 160 KM)
Jak na auto z koncernu VW AG przystało, wybór jednostek napędowy jest naprawdę bogaty, jednak nie wszystkie z nich są warte zainteresowania. Szukając odpowiedniego dla siebie wariantu benzynowego, powinniśmy unikać awaryjnej i zbyt ospałej konstrukcji 1,2 l, która nie dość, że często boryka się z awariami cewek zapłonowych oraz problemami z rozciągającym się i przeskakującym łańcuchem rozrządu, to na dodatek jej wyniki spalania niewiele różni się od rezultatów osiąganych przez jednostkę 1,6 l, którą z czystym sumieniem możemy polecić, podobnie jak 1,8 l.
Trzeba jednak pamiętać, że ta druga jednostka to propozycja dla osób z nieco większym zapasem gotówki. Odradzamy natomiast zakup Ibizy z silnikiem 1,4 l, w którym podobnie jak w 1,2 l również psują się cewki zapłonowe, a ponadto zdarzają się również problemy z niedrożnością odmy. Uwaga! Czasem w silnikach benzynowych zawodzi elektronika sterująca.
Ponieważ ceny oleju napędowego mają wkrótce ulec niewielkiemu spadkowi w stosunku do benzyny, być może diesle znów wrócą do łask, ale na pewno nie będą już tak popularne jak dawniej. Który z nich najlepiej sprawuje się w Ibizie? Wybór zależy od tego, czy naszym głównym kryterium wyboru jest dynamika czy niezawodność?
Dane techniczne
Zarówno Seat Ibiza III, jak i Cordoba II mogły być skonfigurowane z trzema różnymi przekładniami. W ofercie dostępne były dwie skrzynie manualne - jedna o 5 i druga o 6 przełożeniach. Ci, którzy nie lubią zaprzątać sobie głowy zmianą biegów, mają do wyboru tylko jedną 4-stopniową przekładnię automatyczną.
W zawieszeniu Ibizy III nie ma żadnych niespodzianek: z przodu zastosowano trójkątne wahacze oparte na kolumnach MacPhersona, z tyłu jest natomiast belka skrętna. Testy zderzeniowe Euro NCAP Seat Ibiza III zaliczył na 4 gwiazdki.
Awaryjność
Układ kierowniczy również nie należy do udanych, dlatego dla własnego bezpieczeństwa trzeba regularnie go kontrolować zwłaszcza pod kątem ewentualnych wycieków płynu. Te możemy znaleźć również w okolicach pompy cieczy chłodzącej lub innych podzespołów układu chłodniczego.
Użytkownicy III generacji Ibizy narzekają na zbyt delikatny lakier i podatną na rdzę karoserię. Bardzo często korozja sieje spustoszenie wśród elementów układu wydechowego – lepiej sprawdzać ich stan zanim zdążymy coś zgubić, bo mocno przerdzewiałe części lubią czasem odpadać.
Z osprzętu silnika najczęściej psują się alternator i przepustnica, w niektórych autach zdarzają się też problemy z modułem zapłonowym. Z drobnych niedomagań warto wymienić parujące reflektory.
Naszym zdaniem
Seat Ibiza III to samochód dla osób ceniących sobie niemiecką technologie, ale niekoniecznie już design. Zarówno sylwetka, jak i stylizacja wnętrza są z pewnością bardziej oryginalne niż bryła Fabii czy Polo, ale poza tym trudno tu szukać jakiś zasadniczych różnic.
Co prawda Ibiza bywa kapryśna i miewa często drobne usterki, ale na szczęście większość z nich dzięki dużej dostępności tanich zamienników uda się naprawić niskim kosztem. Niestety ceny części zamiennych do wersji Cupra nie są już tak korzystne. Najtańsze sprawne egzemplarze Ibizy III kosztują około 10 000 zł, najdroższe to wydatek rzędu 37 000 zł.