Używana Toyota RAV4 II 2,0 D‑4D: wciąż atrakcyjna, zwłaszcza z dieslem
Toyota RAV4 drugiej generacji wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku wtórnym i wciąż trzyma wysokie ceny, a spadek wartości mimo wieku jest nieduży. Czy dobre zdanie na temat tego modelu potwierdza praktyka?
22.07.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Toyota to marka, która wiele razy mogła się pochwalić sukcesem rynkowym swoich modeli. Największym hitem jest kompaktowa Corolla, ale nie jedynym. Japoński producent dużo zarobił na produkcji samochodów terenowych, czego potwierdzeniem jest niezwykła popularność Land Cruisera czy Hiluxa.
Gdy na rynku europejskim zauważono zapotrzebowanie na kompaktowe, niewielkie SUV-y, zgadnijcie który producent jako jeden z pierwszych zaoferował produkt tego typu. Oczywiście Toyota, która stworzyła model RAV4 w doskonałym momencie. Ten lekki SUV od razu stał się hitem i był nim długo, aż pojawili się nowi konkurenci.
Pierwsza generacja RAV4 jest już obecnie samochodem mocno przestarzałym, ale pomimo upływu 19 lat od zakończenia produkcji, najładniejsze egzemplarze wciąż są w cenie. Druga generacja ma jeden atut względem poprzedniczki - silniki wysokoprężne.
Ponadto nadwozie stało się przestronniejsze, a przyjemność z jazdy większa. Auto jest bezpieczniejsze, bardziej funkcjonalne i nowocześniejsze. Niestety, straciło też trochę na swojej słynnej niezawodności.
Jakim autem jest Toyota RAV4 II?
Toyota RAV4 to kompaktowy SUV dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych - 3- i 5-drzwiowej. Dłuższa wersja mierzy 4265 mm, a rozstaw osi to 2490 mm, więc plasuje się w tej samej klasie wielkości co ówczesna Corolla. Samochód zadebiutował w 2000 roku i był produkowany do 2005, a sprzedawany do 2006, kiedy to pojawił się następca.
Największą zmianą, zwłaszcza dla europejskich klientów, było dodanie do gamy silnika Diesla w 2001 roku. Była to sprawdzona już w Avensisie jednostka D4-D. Ponadto auto urosło, nabrało bardziej cywilizowanego kształtu, przybyło w nim plastików (m.in. obudowa koła zapasowego, które pozostało na drzwiach bagażnika otwieranych po japońsku, w prawą stronę). Nota bene bagażnik RAV4 II jest bardzo przestronny. Szkoda, że tego samego nie da się powiedzieć o miejscu na tylnej kanapie.
Podobnie jak poprzedniczka RAV4 II, ma nadwozie samonośne, z niezależnym zawieszeniem czterech kół i, co ważne dla kierowcy, stałym napędem na cztery koła mimo poprzecznego umieszczenia silnika. Czyniło to RAV4 jednym z najlepiej jeżdżących aut w klasie. Nawet na tle Subaru Forestera czy Land Rovera Freelandera SUV Toyoty wypadał świetnie.
Dodatkowym atutem był centralny mechanizm różnicowy blokowany automatycznie sprzęgłem wiskotycznym. Co więcej, niektóre odmiany miały w tylnym moście mechanizm różnicowy typu torsen. Do pełni szczęścia brakowało jedynie reduktora, ale to już byłby przerost formy nad treścią. RAV4 nigdy nie była projektowana jako samochód terenowy.
Jedno jest pewne - samochód znakomicie radzi sobie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza w warunkach typowo zimowych.
Silniki w Toyocie RAV4 II
W Toyocie RAV4 ograniczono liczbę silników do trzech. Najpopularniejszą u nas jednostką jest 2-litrowy diesel D4-D o mocy 116 KM. Mocniejszy, co nie znaczy, że żwawszy, jest 2-litrowy benzynowy VVT-i o mocy 150 KM. W odmianie 3-drzwiowej stosowano głównie jednostkę benzynową 1,8 VVT-i o mocy 125 KM. Wersje amerykańskie miały pod maską silnik benzynowy 2,4 VVT-i o mocy 161-163 KM. Ponieważ odmiany benzynowe w tym samochodzie są mniej popularne, skupmy się na wersji wysokoprężnej.
Silniki łączono z 5-stopniową skrzynią manualną lub 4-biegowym automatem. Ten drugi występował tylko w parze z silnikami benzynowymi, diesla można kupić wyłącznie ze skrzynią manualną.
Co się psuje w Toyocie RAV4?
Toyota RAV4 przejęła najważniejszą cechę po najlepszym modelu z rodziny, czyli Corolli. Mianowicie była samochodem niezwykle trwałym i niezawodnym. Przez lata aż do dziś we wszelkich rankingach niezawodności zajmuje czołowe miejsca, a niezawodność potwierdzają nie tylko użytkownicy, ale też ceny samochodów na rynku wtórnym.
Nowocześniejsza RAV4 II była już bardziej problematyczna niż poprzedniczka, która nie miała w palecie silnika Diesla. Co więcej, poprawione silniki benzynowe wciąż borykają się z drobnymi usterkami oprogramowania komputera sterującego. Objawia się to zapaleniem kontrolki silnika lub VSC na desce rozdzielczej, falującymi obrotami, a naprawa polega zwykle na przeprogramowaniu komputera. Podobne objawy pojawiają podczas jazdy na LPG.
To jedyna wada silnika benzynowego, który nadaje się z reguły na krótkie dystanse, bo jest dość nieekonomiczny - średnio ok. 9-10 l/100 km. Dlatego większość osób szuka wersji z silnikiem Diesla.
Jak w przypadku każdego nowoczesnego diesla zasilanego wtryskiem Common Rail, trzeba się liczyć z tym, że prędzej czy później zużyją się wtryskiwacze, turbosprężarka i koło dwumasowe. Nie ma na szczęście filtra cząstek stałych, który montowano dopiero w następcy.
Jeszcze do niedawna elektromagnetyczne wtryskiwacze Denso były koszmarem, zwłaszcza odmiany silnika D4-D z lat 2003-2004. Raz, że nie grzeszyły trwałością, dwa - brakowało części do fachowej regeneracji. Można było kupić tylko nowe i to w ASO, więc mało kto się na to decydował. Natomiast regenerowane były tak naprawdę umytymi, wciąż zużytymi wtryskami.
Dlatego warto ostrożnie podchodzić do samochodu, który taką regenerację ma za sobą, a silnik pracuje nie do końca tak, jakbyście tego oczekiwali. Teraz już można regenerować wtryskiwacze Denso. Niestety, nie jest to tanie - koszt ok. 1200 zł za komplet.
Kolejnym newralgicznym punktem jest turbosprężarka, wyposażona w łopatki o zmiennej geometrii. Jak pokazuje praktyka, regeneracja takich turbin nie zawsze daje zadowalające efekty, dlatego nierzadko po takiej naprawie auta idą na sprzedaż.
Trzecim, stałym punktem silnika Diesla jest oczywiście koło dwumasowe, ale na szczęście nie jest to element drogi. Koło można kupić już za ok. 1400 zł, ale są też zamienniki za 2000 zł. Tyle też kosztują kompletne zestawy ze sprzęgłem. Niestety zużywa się to w RAV4 dość szybko, zwłaszcza jeśli samochód jest eksploatowany w terenie lub używany do holowania przyczep. Co ciekawe, na rynku nie brakuje zestawów z kołem sztywnym jednomasowym - koszt ok. 600-1000 zł.
Na szczęście pozostałe elementy auta są już ponadprzeciętnie trwałe. Ani układ zawieszenia niezależnego, ani kierowniczy nie przysparzają większych problemów. Jeśli cokolwiek zużywa się w zawieszeniu, są to zwykle drobiazgi.
Przy zachowaniu rozsądku w terenowej eksploatacji samochód jest bezawaryjny. W przednich wahaczach zużywają się głównie sworznie, które są wymienne, a ich koszt to ok. 100 zł. Tylne drążki poprzeczne też nie należą do drogich. Przy dynamicznej jeździe trzeba być przygotowanym na dość szybkie zużycie przednich hamulców.
Nadwozie RAV4 jest dobrze zabezpieczone przed korozją i jeśli nie było naprawiane, może być jej pozbawione. Nie mniej jednak należy obejrzeć dokładnie auto przed zakupem, bo to już samochody nierzadko 15-letnie. Niestety, lakier tych aut potrafi się nieładnie łuszczyć. Wnętrze zużywa się typowo dla innych samochodów, choć w modelach sprzed faceliftingu można narzekać na skrzypiące elementy tapicerki, która swoją drogą nie wygląda najlepiej.
Za ile kupisz używaną Toyotę RAV4?
W całej Europie ten samochód był hitem, dlatego nie brakuje wozów sprowadzonych z zachodu, ale też z polskich salonów. Ceny rozpoczynają się od 8 tys. zł, a kończą na prawie 30 tys. zł. By kupić ten model i cieszyć się jazdą, trzeba mieć około 20 tys. zł.
Koszty eksploatacji
Mimo wysokich pozycji w rankingach niezawodności tę Toyotę trapią wyżej opisane, niestety często kosztowne usterki. Z drugiej strony opinie użytkowników świadczą o dobrej jakości RAV4 drugiej generacji, wciąż jest to ceniony na rynku wtórnym model, ale jego czas mija. Jeśli jesteś gotowy na niespodziewany wydatek rzędu 2-4 tys. zł, polecam RAV4 jako komfortowy i całkiem współczesny samochód typu SUV.
Spalanie wersji wysokoprężnej kształtuje się na poziomie 6,5-7,5 l/100 km. Trzeba się liczyć wciąż z wysokim ryzykiem kradzieży. Ze względu na napęd trzeba zmieniać wszystkie cztery opony naraz i to takie same.
Nie ma żadnych problemów z dostępnością części do Toyoty RAV4. Zarówno rynek zamienników, jak i części używanych jest dobrze zaopatrzony, a w razie czego można się ratować ASO. Ceny części oryginalnych są wysokie, ale łatwo znaleźć zamienniki tej samej jakości. Dobrą wiadomością jest zadowalający poziom usług w autoryzowanych serwisach Toyoty. Typowe części eksploatacyjne nie są drogie.
Czy warto kupić używaną Toyotę RAV4?
Toyota RAV4 drugiej generacji jest samochodem godnym polecenia każdemu, kto szuka auta rodzinnego, zwłaszcza z napędem na cztery koła. Jest bardzo mobilne nie tylko na śniegu, ale też na drogach nieutwardzonych. Wnętrze pomieści cztery niewysokie osoby i sporą ilość bagażu. Jeśli takiego auta chcesz, to RAV4 jest dobrym wyborem. Jeśli boisz się kosztownej awarii diesla, do wyboru pozostaje benzyniak.