Saab 9-5

Saab 9-5 szwedzkie auto osobowe, produkowane przez Saab Automobile AB od 1998 roku, należące do klasy wyższej-średniej (czyli segment E). Saab 9-5 zastąpił Saaba 9000. Pamiętajmy, aby nie łączyć Saaba 9-5 z całkiem odrębnym modelem, jakim jest Saab 95 (produkowany w latach 1959 - 1978). Saab 9-5 występował w wersji sedan z czterema drzwiami oraz w wersji kombi z pięcioma drzwiami. Rok 2005 przyniósł Saabowi 9-5 dogłębny facelifting, zaś w 2010 roku, po dwunastoletnim panowaniu pierwszej generacji Saaba 9-5, Szwedzi przedstawili światu drugą generację auta, wykorzystującą nową platformę podłogową (GM Global Epsilon).

  • Saab 9-5 szwedzkie auto osobowe
  • Saab 9-5 zastąpił Saaba 9000
  • Konstrukcja Saaba 9-5 oparta jest na płycie podłogowej GM2900
  • Saaba 9-5 wyróżnia projekt designu odwołującego się do północnej surowości i lodowego mrozu
[1/4] Saab 9-5 szwedzkie auto osobowe

Saab 9-5 – cechy charakterystyczne

Konstrukcja Saaba 9-5 oparta jest na płycie podłogowej GM2900, pochodzącej od General Motors . Wcześniej zastosowano ją w takich modelach, jak: Opel Vectra A, Opel Vectra B, Opel Calibra , Saab 900 NG, Saab 9-3 I.

Saaba 9-5 wyróżnia projekt designu odwołującego się do północnej surowości i lodowego mrozu, charakterystycznego dla krajów skandynawskich . Wnętrze szwedzkiego auta przede wszystkim służyło osobie kierującej, a świadczyło o tym wiele oryginalnych rozwiązań. Między innymi, była to deska rozdzielcza zwrócona do kierowcy. Sama deska rozdzielcza Saaba 9-5 warta jest paru słów. Otóż cechuje ją dużo odwołań do samolotów, które były natchnieniem dla szwedzkich projektantów. Poniżej przeczytamy o paru cechach Saaba 9-5, świadczących o zamiłowaniu jego konstruktorów do lotnictwa.

Stacyjka na kluczyki Saaba 9-5 znalazła się między fotelami z przodu. Kontrolkę niezapiętych pasów bezpieczeństwa ulokowano w podsufitce. Ciekawym rozwiązaniem jest również Night Panel. Przycisk Night Panel, zainstalowany pod ekranem komputera pokładowego, wyłącza całościowe podświetlenie deski rozdzielczej, za wyjątkiem prędkościomierza. Prędkościomierz Saaba 9-5 również inspirowany jest wyposażeniem samolotów. Przyspieszając do 140 km/h, symetryczny podział prędkościomierza sprawia, iż wydaję się nam, że auto wykazuje większą dynamiczność, niż ma to miejsce po przekroczeniu 140 km/h (podobne rozwiązanie zastosowano w samolotach bojowych).

Na surowych terenach północnej Europy, gdzie panują często ekstremalne warunki pogodowe, skandynawscy producenci aut szczególnie dbają o to, aby ich samochody były całkowicie bezpieczne dla podróżujących. Saab 9-5 wyróżnia się najwyższym poziomem bezpieczeństwa (w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał maksymalną ilość gwiazdek).

W 1998 roku pojawił się Saab 9-5 kombi. Posiadał on specjalną wycieraczkę tylnej szyby, która była wyposażona w dyszę wylotową spryskiwacza, pozwalającą na skuteczne rozpylanie płynu, nawet gdy rozwijaliśmy prędkości rzędu 200 km/h.

Saab 9-5 – wyposażenie

Z biegiem lata Saab 9-5 rozwijał się i był co raz bardziej ubogacany. W 2003 roku w Saabie 9-5 na standardowym wyposażeniu pojawiły się takie udogodnienia, jak: automatyczna klimatyzacja, szyby i lusterka boczne sterowane elektrycznie, ABS, aluminiowe felgi, sterowane elektrycznie lusterka boczne automatycznie składane, autoalarm z immobilizerem.

Wtedy również w 9-5 pojawił się system Saab Sentronic, przy pomocy którego mogliśmy przełączać biegi za pośrednictwem przycisków w kole kierownicy. Saab Sentronic znajdował się w wyposażeniu standardowym we wszystkich wersjach 9-5, posiadających pięciobiegową przekładnię automatyczną.

W 2003 roku, do Saaba 9-5 w odmianie Linear, Vector i Arc dodano benzyniaka 2.3 z turbodoładowaniem, generującego moc 220 KM.

Saab 9-5 o mocy 300 KM na aukcji charytatywnej
Zapisz na później
Wiking ze Szwajcarii – Hirsch 9-5 2.8 V6 Turbo6 (2011)
Zapisz na później
Używany SAAB 9-5 I - szwedzki pewniak
Zapisz na później
SAAB 9-5 SportCombi bez kamuflażu!
Zapisz na później
Nowy Saab 9-5 SportKombi zadebiutuje w Genewie
Zapisz na później