Rodzinny i sportowy – Novitec Panda TwinAir (2012)
Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.
29.10.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.
Nowy Fiat Panda to w dużym stopniu stary Fiat Panda z jego wszystkimi zaletami i wadami. Auto jest na tyle przestronne, żeby przewieźć cztery osoby, ale jednocześnie tak małe, że o podróżach na drugi koniec Europy z całym dobytkiem trzeba raczej zapomnieć. Nie ma się oczywiście czemu dziwić, bo Panda jest samochodem stworzonym przede wszystkim do jazdy po mieście. Ten niewielki Fiat nie jest też autem sportowym, i to też nie powinno nikogo dziwić.
Jeśli jednak ktoś uparłby się, że chce mieć w swoim egzemplarzu nieco lepsze osiągi, niż oferuje model seryjny, to powinien udać się do siedziby firmy Novitec, gdzie specjaliści dodadzą trochę pieprzu Pandzie.
Jednym z silników instalowanych w Pandzie III jest 0,9-litrowy z rodziny TwinAir. Silnik ma zaledwie 2 cylindry i swoją pracą odrobinę przywodzi na myśl motor znany z Malucha. Oczywiście to zdecydowanie nowocześniejsza jednostka niż ta w Fiacie 126p. Ten silniczek, oprócz swojego słynnego systemu rozrządu, w zależności od wersji może mieć turbodoładowanie.
W Pandzie dostępne są obie wersje (wolnossąca i turbo), które różnią się dość znacznie osiągami. Podczas gdy odmiana bez doładowania rozwija moc 65 KM, to ta z turbosprężarką jest o 30% mocniejsza. Właśnie za auto z tym drugim silnikiem zabrał się Novitec.
Podczas prezentacji 0,9-litrowca Fiat informował, że w najmocniejszych wersjach motor powinien mieć moc około 100 KM. Jak widać Novitec nie odkrył nowego lądu, bo dzięki modułowi PowerJet 2, jego specjalistom udało się wycisnąć z silnika 99 KM. Pytanie, czy tuner posunie się dalej w swoich ulepszeniach i osiągnie większą moc?
Widoczne na zdjęciach auto potrzebuje 10,10 s na rozpędzenie się do 100 km/h (to wynik lepszy o 1,10 s od odmiany seryjnej) i rozwija prędkość 188 km/h (czyli jest o 11 km/h szybszy od fabrycznego wozu).
Tuner oferuje możliwość zainstalowania w pełni regulowanego zawieszenia, dzięki któremu można byłoby obniżać Pandę w zakresie od 35 do 80 mm. W prezentowanym egzemplarzu zmienione zostały tylko sprężyny, co poskutkowało obniżeniem Fiata o 35 mm.
Przód samochodu zdobi niewielki spojler, a zamiast seryjnych kół jest zestaw z 17-calowymi felgami N10 o szerokości 7,5”, które zostały obute w opony 215/35. Trzeba przyznać, że dobrym pomysłem było zamontowanie czarnych felg do białego nadwozia.
Również osoby posiadające Fiata Pandę z 1,3-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym mogą udać się do Noviteca, by jego pracownicy zafundowali jednostce napędowej zastrzyk mocy. Przerobiony motor będzie miał 91 KM, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 11,90 s i prędkość maksymalną 178 km/h.
Pamiętacie ponad 190-konnego Fiata Seicento made by Novitec? Panda na razie taka nie jest, ale kto wie, czy i kiedy będzie dysponować takimi osiągami. Może za rok…
Dane techniczne
- Typ: R2
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 875 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 99 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 113,14 KM/l (seryjny – 97,14 KM/l)
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 257 mm
- Hamulce tylne: bębnowe, średnica 203 mm
- Koła przednie: 7,5 x 17” N10
- Koła tylne: 7,5 x 17” N10
- Opony przednie: 215/35 R 17
- Opony tylne: 215/35 R 17
Masy i wymiary:
- Masa własna: 975 kg
- Stosunek masy do mocy: 9,85 kg/KM (seryjny – 11,47 kg/KM)
- Długość: 3653 mm
- Szerokość: 1643 mm
- Wysokość: 1516 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2300 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,10 s
- Prędkość maksymalna: 188 km/h
Źródło: autoblog