Renault prezentuje nowy silnik benzynowy. Wbrew trendom nie ma trzech cylindrów
Renault podczas genewskiego salonu samochodowego zaprezentowało silnik, który jest wspólnym projektem z Daimlerem. Nowa jednostka może zastąpić większą i mniejszą, stosowane obecnie, a zakres mocy to 115-160 KM.
12.03.2018 | aktual.: 01.10.2022 18:59
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowy motor zaprojektowany przez alians Renault-Nissan oraz Daimlera, gdzie kluczową marką jest Mercedes-Benz, to benzynowa czterocylindrówka o pojemności 1330 cm3 i mocy 115, 130, 140, 150 lub 160 KM. Zakres jest tak szeroki, że z powodzeniem może zastąpić jednocześnie dwa silniki doładowane 1.2 TCe oraz 1.6 TCe, a nawet wolnossący 1.6 SCe. Przykładowo, kompaktowe Megane jest oferowane w wersji 115-konnej z 1,6-litrowym SCe, 130-konnej z 1,2 TCe oraz 165-konnej z 1,6 TCe.
Nowy motor już zadebiutował w Scenicu. Jest oferowany na polskim rynku, ale jeszcze bez wersji 130 KM, która pojawi się w mniejszym Capturze. O 150-konnym na razie nic nie wiemy.
Tak wygląda porównanie parametrów z obecnie stosowanymi silnikami Renault:
| Pojemność skokowa | Moc maksymalna | Maksymalny moment obrotowy | ||
---|---|---|---|---|---|
TCe 115 | 1330 | 115 KM 4500 obr./min | 220 Nm 1500 obr./min | ||
SCe 115 | 1598 | 115 KM 5500 obr./min | 156 Nm 4000 obr./min | ||
TCe 130 | 1330 | 130 KM 5000 obr./min | 220 Nm 1500 obr./min | ||
TCe 130 | 1197 | 130 KM 5500 obr./min | 205 Nm 2000 obr./min | ||
TCe 160 | 1330 | 160 KM 5500 obr./min | 260 Nm 1750 obr./min | ||
TCe 165 | 1618 | 165 KM 6000 obr./min | 250 Nm 2400 obr./min |
- Nasz nowy silnik benzynowy odzwierciedla know-how inżynierów Grupy Renault, Aliansu i naszego partnera, koncernu Daimler - tłumaczy Philippe Brunet, wiceprezes ds. konstrukcji silników spalinowych i elektrycznych. - Jednostka wymagała ponad 40 tys. godzin testów i symulacji. Silnik czeka przyszłość na arenie międzynarodowej, gdyż będzie produkowany w pięciu zakładach w liczbie, która docelowo zbliży się do miliona egzemplarzy rocznie.
W nowym motorze zastosowano technologię Bore Spray Coating, czyli pokrywania gładzi cylindrowych substancją, która podnosi sprawność termiczną i redukuje opory tarcia. Ciśnienie wtrysku benzyny wynosi 250 barów.
Dwa wałki rozrządu napędzające 16 zaworów są połączone z wałem korbowym za pośrednictwem łańcucha. Pełna regulacja faz otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych pozwoliła wygenerować korzystniejszy przebieg momentu obrotowego, nawet w porównaniu z większym silnikiem 1.6 TCe. Auto wyposażone w nową jednostkę ma lepiej przyspieszać przy niskich obrotach i zapewniać lepszą dynamikę w średnim zakresie, czyli mowa o obrotach najczęściej wykorzystywanych.