Rekordowe Audi RS5 TDI competition concept – najszybszy diesel świata?

To się okaże, gdy przejedzie Północną Pętlę toru Nürburgring, ale na chwilę obecną ma rekord toru Sachsenring.

Rekordowe Audi RS5 TDI competition concept – najszybszy diesel świata?
Marcin Łobodziński

17.06.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niestety tylko w kategorii samochodów z silnikiem Diesla, a ta kategoria nie jest zbyt bogata w auta sportowe. Poza tym, nie jest samochodem produkcyjnym. Prawda jest jednak taka, że koncepcyjne Audi RS5 TDI zbudowane na uczczenie 25-lecia silnika TDI jest obecnie w czołówce samochodów sportowych z silnikiem o zapłonie samoczynnym. Zdaniem Audi, wszystko za sprawą elektrycznej sprężarki.

Elektryczna sprężarka to element promowany w Audi RS5 TDI competition. Silnik tego samochodu to znana jednostka napędowa 3,0 litra V6, w tym przypadku o mocy 385 KM. Maksymalny moment obrotowy to aż 750 Nm (wykres znajdziecie w galerii zdjęć). Dzięki temu, samochód przyspiesza do setki w 4 sekundy, a do 200 km/h w niespełna 16 sekund.

Obraz

Potężny moment obrotowy generuje konwencjonalne turbodoładowanie, wspomagane elektryczną sprężarką EAV. Jest ona elementem dodatkowym systemu doładowania, a jej odrębny obieg wpięto w standardowy układ dolotowy. Dzięki niej eliminowany jest efekt turbodziury.

W normalnych warunkach pracy, sprężarka EAV nie działa, nie ma takiej potrzeby. Jednak przy niskich obrotach, gdy energia spalin jest niewielka i nie ma możliwości wygenerowania wysokiego ciśnienia doładowania przy pomocy konwencjonalnego systemu, do pracy włącza się elektryczna sprężarka, która zwiększa ciśnienie doładowania natychmiast po otrzymaniu sygnału. Jest zasilana silnikiem o mocy 7 kW i w czasie 250 milisekund rozpędza swoje koło sprężarki do 72 000 obr./min. Ogromną zaletą takiego systemu doładowania jest wyeliminowanie energii spalin jako czynnika decydującego o ciśnieniu doładowania tuż po otwarciu przepustnicy. Istnieje możliwość płynnej regulacji zakresu pracy konwencjonalnego doładowania i wsparcia ze strony elektrycznego.

Energia elektryczna do sprężarki EAV dostarczana jest poprzez częściową instalację elektryczną 48 V. Audi cały czas rozwija tę koncepcję. Niebawem rozwiązanie to trafi do produkcyjnego samochodu.

Po lewej stronie obieg powietrza do silnika bez udziału sprężarki elektrycznej - dodatkowa przepustnica w konwencjonalnym układzie jest otwarta, pracują obie turbosprężarki.Po prawej widzimy doładowanie przy użyciu sprężarki elektrycznej - dodatkowa przepustnica w konwencjonalnym układzie jest zamknięta, pracuje tylko pierwsza turbosprężarka. Duża nie jest w stanie wygenerować ciśnienia doładowania.
Po lewej stronie obieg powietrza do silnika bez udziału sprężarki elektrycznej - dodatkowa przepustnica w konwencjonalnym układzie jest otwarta, pracują obie turbosprężarki.Po prawej widzimy doładowanie przy użyciu sprężarki elektrycznej - dodatkowa przepustnica w konwencjonalnym układzie jest zamknięta, pracuje tylko pierwsza turbosprężarka. Duża nie jest w stanie wygenerować ciśnienia doładowania.

Przy budowaniu Audi RS 5 TDI competition concept uwzględniliśmy wszystkie zalety lekkiej konstrukcji, koncepcji podwozia i oczywiście napędu. Wykorzystaliśmy cały potencjał TDI i wzmocniliśmy go dodatkową mocą pochodzącą z elektrycznej sprężarki, która już wkrótce będzie montowana w modelach seryjnych. - powiedział Ulrich Weiß, kierownik działu rozwoju silników TDI w Audi AG.

Obraz

Audi RS5 TDI competition jest lżejsze o 241 kg od samochodu podstawowego, znajdującego się w produkcji seryjnej. Maskę silnika i fotele wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, drzwi z aluminium, układ wydechowy z w dużej części z tytanu. W kabinie nie znajdziemy drugiego rzędu siedzeń, a szyby wykonano z cienkiego szkła i tworzyw sztucznych.

Wracając do wcześniej wspomnianego rekordu na torze Sachsenring, został on pobity podczas Dnia Rekordów organizowanego przez redakcję Auto Bild na tym obiekcie. Za kierownicą usiadł Nicki Thiim, który przejechał okrążenie w czasie 1:35,35 min. Oznacza to, że Audi RS5 TDI competition zajmowałby 25. miejsce w tabeli rekordów, gdyby był pojazdem produkcyjnym, a jest szybsze od modelu R8 V10 plus z roku 2013.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (44)