Przez kolor możesz sporo stracić. Nie każdy sprzedaje się tak samo dobrze
Nie od dziś wiadomo, że marka, model, silnik czy wyposażenie nowego auta wpływają na jego cenę po kilku latach. Wiele do powiedzenia ma również kolor karoserii. Zły wybór może kosztować sporą sumkę. I podpowiedź – srebrny wcale nie jest najlepszy.
15.01.2024 | aktual.: 16.01.2024 09:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Amerykański serwis iSeeCars postanowił sprawdzić, jak kolor karoserii wpływa na wartość używanego samochodu. Do porównania wzięto trzyletnie egzemplarze, różniące się pod względem parametrów jedynie kolorem. Jak się okazało, różnice były spore. Najmniej na wartości straciły żółte auta, w najgorszej sytuacji byli właściciele złotych wozów. Średnia dla wszystkich barw wyniosła 22,5 proc. Warto przy tym pamiętać, że to statystyki dla USA. W Europie mogą być nieco inne.
Oto wyniki badania utraty wartości w zależności od koloru:
- żółty - 13,5 proc.
- beżowy - 17,8 proc.
- pomarańczowy – 18,4 proc.
- zielony – 19,2 proc.
- czerwony – 20,6 proc.
- biały – 21,9 proc.
- niebieski – 22,0 proc.
- szary – 22,5 proc.
- fioletowy – 22,7 proc.
- srebrny – 23,2 proc.
- czarny – 23,9 proc.
- brązowy – 24,0 proc.
- złoty – 25,9 proc.
Wyniki amerykańskiego badania mogą być zaskakujące. Srebrny i czarny, które zwykle podczas kupowania auta postrzega się jako "bezpieczne" kolory, wcale nie przyczyniają się do lepszego niż przeciętne utrzymywania wartości używanego samochodu. Być może właśnie przez swoją popularność.
Warto też zwrócić uwagę na różnice pomiędzy segmentami. Jak się okazuje preferencje klientów – przynajmniej w USA – znacznie od siebie odbiegają. W przypadku SUV-ów najlepiej spisują się kolory żółty (9,1 proc.), zielony (20,4 proc.) oraz pomarańczowy (21,1 proc.). Wśród sedanów najlepiej wypadły auta brązowe (16,8 proc.), czerwone (17,4 proc.) oraz pomarańczowe (18,8 proc.). Dla minivanów najlepszym wyborem był zaś zielony (19,8 proc.), a dalej brązowy (20,8 proc.) i niebieski (30,3 proc.).