Przelicznik jednostek momentu obrotowego silnika
Najpowszechniej stosowaną jednostką momentu obrotowego silników samochodowych jest niutonometr, ale tradycyjnie zamieszanie wprowadzają kraje anglosaskie, używające m. in. jednostki funta na stopę.
25.08.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Choć niutonometr [Nm] jest jednostką podstawową momentu obrotowego, to stosunkowo rzadko używa się także europejskiego kilograma na metr, tzw. kilogramometra [kGm lub kgfm]. W tym przypadku mowa konkretnie o momencie siły na metr, a nie powszechnie znanym momencie obrotowym, choć generalnie można stosować do zamiennie.
W przeciwieństwie do jednostek mocy, w Polsce używa się tego samego nazewnictwa niutonometra co w krajach całej Europy. Oczywiście z wyłączeniem Wielkiej Brytanii, gdzie powszechną jednostką jest funt na stopę [lb/ft lub lbs/ft lub lbf/ft]. Używa się jej także w Ameryce Północnej. Jakie są zależności pomiędzy tymi jednostkami? Oto one:
- 1 Nm = 0,1 kGm = 0,74 lb/ft
- 1 lb/ft = 1,36 Nm = 0,14 kGm
- 1 kGm = 9,81 Nm = 7,23 lb/ft
Jeżeli chcecie zamienić Nm na lb/ft, mnożycie wartość liczbową niutonometrów przez 0,74.
Jeżeli chcecie zamienić lb/ft na Nm, mnożycie wartość liczbową funtów na stopę przez 1,36.