Poradniki i mechanikaPrzelicznik jednostek momentu obrotowego silnika

Przelicznik jednostek momentu obrotowego silnika

Najpowszechniej stosowaną jednostką momentu obrotowego silników samochodowych jest niutonometr, ale tradycyjnie zamieszanie wprowadzają kraje anglosaskie, używające m. in. jednostki funta na stopę.

W tym silniku momentu obrotowego nie zabraknie
W tym silniku momentu obrotowego nie zabraknie
Źródło zdjęć: © fot. Konrad Skura
Marcin Łobodziński

25.08.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Choć niutonometr [Nm] jest jednostką podstawową momentu obrotowego, to stosunkowo rzadko używa się także europejskiego kilograma na metr, tzw. kilogramometra [kGm lub kgfm]. W tym przypadku mowa konkretnie o momencie siły na metr, a nie powszechnie znanym momencie obrotowym, choć generalnie można stosować do zamiennie.

W przeciwieństwie do jednostek mocy, w Polsce używa się tego samego nazewnictwa niutonometra co w krajach całej Europy. Oczywiście z wyłączeniem Wielkiej Brytanii, gdzie powszechną jednostką jest funt na stopę [lb/ft lub lbs/ft lub lbf/ft]. Używa się jej także w Ameryce Północnej. Jakie są zależności pomiędzy tymi jednostkami? Oto one:

  • 1 Nm = 0,1 kGm = 0,74 lb/ft
  • 1 lb/ft = 1,36 Nm = 0,14 kGm
  • 1 kGm = 9,81 Nm = 7,23 lb/ft

Jeżeli chcecie zamienić Nm na lb/ft, mnożycie wartość liczbową niutonometrów przez 0,74.

Jeżeli chcecie zamienić lb/ft na Nm, mnożycie wartość liczbową funtów na stopę przez 1,36.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (6)