Prezentacje Abartha 595 Turismo, 595 Competizione i Grande Punto Scorpione w Genewie [Genewa 2012]
W Szwajcarii Fiat zaprezentuje pięć nowych samochodów. Obok wyścigowego Abartha 695 Assetto Corse i Abartha 695 Tributo Maserati pokazane zostaną trzy wersje modeli dostępnych w salonach dla klienta, który chce kupić auto drogowe.
06.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Szwajcarii Fiat zaprezentuje pięć nowych samochodów. Obok wyścigowego Abartha 695 Assetto Corse i Abartha 695 Tributo Maserati pokazane zostaną trzy wersje modeli dostępnych w salonach dla klienta, który chce kupić auto drogowe.
Zacznijmy od limitowanego Abartha Grande Punto Scorpione. Dwukolorowa maska i dach, na których oprócz czarnego lakieru jest jeszcze matowy szary, wyróżniają nowe Grande Punto Scorpione. Dodatkowy pakiet spojlerów oraz czarne, 18-calowe czarne felgi ze stopów lekkich są wyjątkowe i znajdą się tylko w tej edycji.
Pod maską samochodu znajduje się znany z seryjnej wersji benzynowy, turbodoładowany silnik MultiAir o pojemności 1,4 l. Moc samochodu została podniesiona do 180 KM (132 kW) i przy 2500 obr./min kierowca ma do dyspozycji 270 Nm. Prędkość maksymalna to ponad 216 km/h, a pierwsze 100km/h pojawia się na prędkościomierzu po 7,5 s.
Inne zmiany techniczne to m.in. perforowane, wentylowane hamulce tarczowe z 4-tłoczkowymi zaciskami na osi przedniej, tarczowe hamulce z tyłu, amortyzatory firmy Koni z zaworem FSD (Frequency Selective Dumping) i specjalnie obniżonymi sprężynami oraz znany z pakietu Esseesse układ wydechowy Record Monza, zapewniający ekscytujące dźwięki wydobywające się z centralnie umieszczonej końcówki.
Wnętrze specjalnego Abartha Grande Punto Scorpione wyposażono m.in. w lżejsze fotele obite czarne skórą z czerwonymi i żółtymi szwami, grawerowane laserowo aluminiowe nakładki ochronne na progi drzwi, stalowe i sportowe nakładki na pedały, skórzaną kierownicę i zestaw wskaźników Jaeger. Edycja została ograniczona do 199 sztuk, więc auto będzie rzadkim widokiem na drogach.
Do oferty Abartha 500 trafią dwie nowe wersje: Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione. Pierwsza odmiana jest adresowana do klientów, którym zależy na komforcie, a druga do tych, którym zależy na właściwościach sportowych.
Pod maską obu nowych modeli będzie pracować turbodoładowany, benzynowy silnik o pojemności 1,4 l. T-Jet generuje 160 KM (118 kW) i 230 Nm. Prędkość maksymalna wynosi 211 km/h, a przyspieszanie do 100 km/h zamyka się w czasie 7,4 s. Samochody standardowo będą wyposażone w przycisk Sport, który zmienia parametry oprogramowania silnika, ciśnienie turbodoładowania i siłę wspomagania. Średnie spalanie zostało określone na poziomie 6,5 l/100 km.
Poziom bezpieczeństwa Abartha 595 jest wysoki. W każdym samochodzie będzie standardowo montowany m.in. system TTC (Torque Transfer Control), którego zadaniem jest zwiększenie przyczepności samochodu do nawierzchni poprzez kontrolę przeniesienia mocy na koła czy reflektory biksenonowe.
Abarth 595 Turismo w pakiecie stylizacyjnym oferuje kilka elementów, które będą wyróżniały tę wersję spośród innych Abarthów. Dwukolorowe nadwozie, 17-calowe felgi ze stopów lekkich w szarym kolorze, aluminiowe logo 595, znaczki Turismo znajdujące się na tylnej klapie bagażnika i bokach, przednia atrapa zderzaka przedniego i tylny dyfuzor w kolorze tytanu - to tylko niektóre elementy charakterystyczne Abartha 595 Turismo.
We wnętrzu samochodu znajdą się również skórzane fotele sportowe. Klient może wybrać albo manualną skrzynię biegów, albo elektrycznie sterowaną skrzynię Competizione (obok skórzanej kierownicy znajdują się łopatki do zmiany biegów). Są tam również przyciski, które skracają czas zmiany oraz charakterystykę pracy skrzyni biegów. Na tunelu centralnym oraz desce rozdzielczej jest materiał zamszowy, a nakładki ochronne i drążek zmiany biegów wykonano z Alutexu (połączenie aluminium i włókna szklanego).
Za przeniesienie napędu na koła w 595 Competizione odpowiadać ma 5-biegowa manualna skrzynia biegów o lekko zmienionej, w porównaniu do normalnego Abartha 500, charakterystyce pracy. Samochód standardowo będzie stał na 17-calowych felgach aluminiowych w kolorze tytanu, a za zatrzymanie odpowiada system hamulcowy firmy Brembo.
Z zewnątrz, podobnie jak w wersji Turismo, są logotypy 595 i Competizione na tylnej klapie i z boku, atrapa przedniego zderzaka i tylny dyfuzor w kolorze tytanu. Boczne listwy oraz lusterka zewnętrzne zostały polakierowane na kolor matowego tytanu. Charakterystycznym elementem będzie 4-wylotowy układ wydechowy z tłumikiem Record Monza, umożliwiającym szybszą reakcję silnika.
Wewnątrz Abarth 595 Competizione charakteryzuje się obitymi skórą i Alcantarą sportowymi fotelami Abarth Corsa by Sabelt. Na zintegrowanych zagłówkach wyhaftowano logo. Specjalne materiały przypominające metal zastosowano na desce rozdzielczej. Gałka zmiany biegów, nakładki na progi i pedały oraz stopień nadwozia zostały wykonane z aluminium.
Abarth 595 Competizione może zostać poddany modyfikacjom. Dostępne zestawy tuningowe obejmują zmiany w zawieszeniu i układzie hamulcowym. Modyfikacje wprowadzają perforowane i wentylowane tarczowe hamulce przednie (średnica 284 mm), perforowane tarczowe hamulce tylne (średnica 240 mm) oraz wysokiej jakości sportowe przednie klocki hamulcowe. Do zawieszenia trafiają przednie i tylne amortyzatory firmy Koni z zaworem FSD i specjalne, obniżające samochód sprężyny.
Każdy klient, który zdecyduje się na zakup Abartha 595, otrzyma skórzaną torbę Tramontano Tribute to Abarth. Kolorystycznie będą one dopasowane do wnętrza samochodu.
Źródło: Fiat