Porsche odbudowało historyczne 962 C. Niemcy podeszli do sprawy bardzo poważnie
Dbałość o przeszłość w wykonaniu samego producenta zawsze jest mile widziana. Szczególnie jeśli mówimy o takich perełkach jak 962 C. Porsche postanowiło odbudować swoją historyczną wyścigówkę, choć nie obyło się bez komplikacji.
12.10.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Porsche w swojej historii ma sporo wyjątkowych wyścigówek. Wystarczy wspomnieć, że niedawno na aukcji został wystawiony 917K i miał szansę zostać najdroższym porsche w historii. Tak się jednak nie stało, bo pojazd nie został ostatecznie sprzedany. Niemniej skupmy się na innym bohaterze, który po latach doczekał się przywrócenia do fabrycznego stanu sprzed ponad 30 lat – 962 C.
Chociaż sam model znany jest ze swoich sukcesów w Le Mans, wyremontowany przez Porsche egzemplarz przyniósł chlubę Niemcom podczas ADAC Würth Supercup. Choć nie był to jedyny wyścig w wykonaniu 962 C z numerem 17, to później zbudowana w Weissach wyścigówka służyła głównie testom i badaniom, a gdy czasy jej świetności się skończyły, wylądowała w magazynie.
Ponad 1,5 roku temu Armin Burger i Traugott Brecht z działu historycznego motorsportu postanowili wyciągnąć przykurzone 962 C i je odbudować. Ale nie chcieli robić tego sami. Do prac zaprosili także Roba Powella, odpowiedzialnego wówczas za oryginalne malowanie, oraz Norberta Singera – inżyniera wyścigowego, który rozwijał projekt. Nie mogło też zabraknąć Hansa-Joachima Stucka, który zasiadał za sterami rzeczonego egzemplarza. Twierdził on zresztą, że 962 C to najlepszy samochód wyścigowy, jaki w życiu prowadził.
Porsche 962 C było ważne w historii marki nie tylko ze względu na wygrane w Le Mans. To w nim po raz pierwszy pojawiła się skrzynia PDK, która po dekadach rozwoju montowana jest dziś w każdym drogowym porsche. Co jeszcze kierowca miał do dyspozycji? Podwójnie doładowanego, 2,9-litrowego boxera z 6 cylindrami i mocy od 620 do 780 KM w zależności od wystrojenia.
Cały proces odbudowy trwał 1,5 roku, a jego trudność polegała przede wszystkim na braku dostępności części. Eksperci musieli więc odtwarzać wiele z podzespołów. Gdy prace zostały zakończone, a porsche było w identycznym stanie co wtedy, gdy 1987 r. opuszczało zakład, Hans-Joachim Stuck, ubrany w swój stary kombinezon z lat 80., wykonał z tej okazji kilka okrążeń w obecności widzów.
Oczywiście Porsche nie zamierza teraz chować wyremontowanego 962 C do magazynu. Samochód będzie w następnym roku wykorzystywany przy okazji wielu innych imprez, w tym w 40-leciu wyścigowej grupy C.