Porsche odbudowało historyczne 962 C. Niemcy podeszli do sprawy bardzo poważnie

Dbałość o przeszłość w wykonaniu samego producenta zawsze jest mile widziana. Szczególnie jeśli mówimy o takich perełkach jak 962 C. Porsche postanowiło odbudować swoją historyczną wyścigówkę, choć nie obyło się bez komplikacji.

Porsche 962 C
Porsche 962 C
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Porsche
Filip Buliński

12.10.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Porsche w swojej historii ma sporo wyjątkowych wyścigówek. Wystarczy wspomnieć, że niedawno na aukcji został wystawiony 917K i miał szansę zostać najdroższym porsche w historii. Tak się jednak nie stało, bo pojazd nie został ostatecznie sprzedany. Niemniej skupmy się na innym bohaterze, który po latach doczekał się przywrócenia do fabrycznego stanu sprzed ponad 30 lat – 962 C.

Chociaż sam model znany jest ze swoich sukcesów w Le Mans, wyremontowany przez Porsche egzemplarz przyniósł chlubę Niemcom podczas ADAC Würth Supercup. Choć nie był to jedyny wyścig w wykonaniu 962 C z numerem 17, to później zbudowana w Weissach wyścigówka służyła głównie testom i badaniom, a gdy czasy jej świetności się skończyły, wylądowała w magazynie.

Jak widać, proces odbudowy był traktowany bardzo poważnie. Na tyle, że głowice były tworzone od zera
Jak widać, proces odbudowy był traktowany bardzo poważnie. Na tyle, że głowice były tworzone od zera© fot. mat. prasowe/Porsche

Ponad 1,5 roku temu Armin Burger i Traugott Brecht z działu historycznego motorsportu postanowili wyciągnąć przykurzone 962 C i je odbudować. Ale nie chcieli robić tego sami. Do prac zaprosili także Roba Powella, odpowiedzialnego wówczas za oryginalne malowanie, oraz Norberta Singera – inżyniera wyścigowego, który rozwijał projekt. Nie mogło też zabraknąć Hansa-Joachima Stucka, który zasiadał za sterami rzeczonego egzemplarza. Twierdził on zresztą, że 962 C to najlepszy samochód wyścigowy, jaki w życiu prowadził.

Porsche 962 C było ważne w historii marki nie tylko ze względu na wygrane w Le Mans. To w nim po raz pierwszy pojawiła się skrzynia PDK, która po dekadach rozwoju montowana jest dziś w każdym drogowym porsche. Co jeszcze kierowca miał do dyspozycji? Podwójnie doładowanego, 2,9-litrowego boxera z 6 cylindrami i mocy od 620 do 780 KM w zależności od wystrojenia.

Porsche 962 C
Porsche 962 C© fot. mat. prasowe/Porsche

Cały proces odbudowy trwał 1,5 roku, a jego trudność polegała przede wszystkim na braku dostępności części. Eksperci musieli więc odtwarzać wiele z podzespołów. Gdy prace zostały zakończone, a porsche było w identycznym stanie co wtedy, gdy 1987 r. opuszczało zakład, Hans-Joachim Stuck, ubrany w swój stary kombinezon z lat 80., wykonał z tej okazji kilka okrążeń w obecności widzów.

Oczywiście Porsche nie zamierza teraz chować wyremontowanego 962 C do magazynu. Samochód będzie w następnym roku wykorzystywany przy okazji wielu innych imprez, w tym w 40-leciu wyścigowej grupy C.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/10]
Komentarze (0)