Porsche 928
Porsche 928 to awangardowe i innowacyjne sportowe auto klasy GT, zaprezentowane w 1977 roku podczas targów w Genewie. Nowy pojazd docelowo miał zastąpić legendarną 911, jednak okazał się bardzo mocnym i luksusowym coupé, dalekim od lekkości i zwinności Carrery.
U schyłku lat 70. inżynierowie Porsche stwierdzili, że stworzą trzy odrębne linie modelowe. Podstawowym punktem w gamie miał być lekki pojazd z czterocylindrowym silnikiem - 924. Wyżej miało stać rasowe 911 oraz ekskluzywne, ośmiocylindrowe GT, któremu nie udało się zastąpić Carrery. Pojazd był technologicznym majstersztykiem i do dziś trudno znaleźć auto o takim przekroju materiałów konstrukcyjnych czy rozwinięciu elektroniki.
Porsche 928 nie miało bezpośredniego poprzednika, dlatego designerzy dostali wolną rękę. Elementem charakterystycznym nowego auta segmentu G były okrągłe, chowane w błotnikach reflektory. Otrzymało ono również pasmo lamp (postojowe, halogenowe i kierunkowskazy) w spiczastym zderzaku przednim. Z profilu 928 urzekało małą powierzchnią przeszkloną względem ilości blachy. Wrażenie robił także mocno opadający dach przy udziale wąskiego słupka C.
Auto od początku produkcji wyróżniało się ogromną szybą zamontowaną w lekkiej klapie bagażnika oraz bocznymi oknami tylnymi, zachodzącymi na błotniki i sięgającymi niemal kloszy lamp. Tylne światła początkowo były podzielone na cztery pola (wsteczne, hamulec, mijania, kierunkowskaz), a później, po jedynym znaczącym liftingu w 1986 roku, przybrały bardziej rozłożystą formę z dużym czerwonym pasem u dołu. Jedną z najbardziej efektownych odmian była jednocześnie najmocniejsza wersja GTS, która oprócz poszerzonych błotników miała także czerwoną listwę łączącą tylne lampy.
Nadwozie liczące 4448 mm długości, 1836 mm szerokości oraz 1313 mm wysokości pozwalało w bardzo komfortowych warunkach podróżować dwójce dorosłych pasażerów. Z tyłu znajdowały się kolejne dwa miejsca, gdzie najlepiej czuły się dzieci. Wnętrze Porsche 928 mieściło nawet osoby, których wzrost sięgał 200 cm, z miejscem na nogi również nie było problemu. Deska rozdzielcza była typowym dziełem stylistów przełomu lat 70. i 80.
Pierwsze skrzypce grał wysoki tunel środkowy, na którym ulokowano drążek zmiany biegów oraz przyciski obsługujące radio i klimatyzację. Kokpit 928 wyróżniał się także charakterystycznymi przełącznikami świateł, które przybrały formę pokręteł, oraz kontrolkami niezamkniętych drzwi, niezapiętych pasów itd. Porsche było wyposażone bardzo ekskluzywnie jak na lata, w których było produkowane. W wozie klasy GT nie brakowało m.in. elektrycznie sterowanych foteli, klimatyzacji, regulowanej kolumny kierownicy, szyberdachu czy poduszki powietrznej kierowcy.
Gama silnikowa oparta była na benzynowych jednostkach V8. Co ciekawe, pierwszym motorem, który miał wejść do produkcji, był silnik bazujący na jednostce stosowanej w Volkswagenie Golfie. Czterocylindrowe serce miało zostać rozbudowane i zamontowane pod maską 928, dzięki czemu osiągałoby około 300 KM. Zarząd firmy jednak się nie zgodził, a ten sam, jeszcze bardziej rozbudowany motor po ćwierć wieku trafił do Lamborghini Gallardo.
Podstawowa wersja Porsche 928 rozwijała 240 KM z silnika umieszczonego na przedniej osi, o pojemności 4,5 l. Później pojawiła się wersja S, w której motor rozwiercono do 4,7 l, dzięki czemu udało się uzyskać 300 KM. Rok 1986 przyniósł w gamie Porsche model 928 S4 z 315 KM mocy. Ten sam silnik o pojemności 5,0 l trafił też pod maskę odmiany GT (326 KM). Najsilniejszym modelem był GTS z jednostką 5,4 V8 (350 KM). Ta ostatnia, wprowadzona w 1992 roku, pozwalała rozpędzić ważące 1640 kg auto do 100 km/h w 5,4 s oraz podróżować z prędkością przekraczającą 270 km/h. Napęd na tylną oś był przekazywany przez 5-biegową skrzynię manualną umiejscowioną przy tylnej osi bądź 3- lub 4-stopniowy automat.
Istniały również specjalne edycje Porsche 928. Jedną z nich była 942, przygotowana w 1984 roku z okazji 75. urodzin Ferdinanda Porsche. Auto charakteryzowało się o 25,5 cm dłuższym rozstawem osi oraz nowymi światłami. Inne ciekawe odmiany to m.in. ta zbudowana wyłącznie z aluminium czy specjalnie przygotowana i wyprodukowana w jednym egzemplarzu wersja czterodrzwiowa.
Do 1995 roku auto sprzedało się w liczbie przeszło 61 000 egzemplarzy. Nie doczekało się następcy, choć firma z Zuffenhausen w 2011 roku przedstawiła szkice nawiązujące do nowego wcielenia 928.
Plusy:
- niepowtarzalna stylistyka
- piękny dźwięk mocnych silników V8
- trudno spotkać podobne auto
Minusy:
- wysokie spalanie
- nadmiar psującej się elektroniki