Porsche 911 GT3 R (2015) - sportowiec w nowej odsłonie
Porsche zaprezentowało najnowszą odsłonę wyścigowego 911. Torowa odmiana tej 991 nosi nazwę GT3 R.
17.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Auto zostało wykonane z lekkich materiałów, co w przypadku pojazdów wyścigowych nie dziwi. Nadwozie to połączenie stopów aluminium i wysokowytrzymałościowej stali, którą wykorzystano w krytycznych dla bezpieczeństwa i sztywności skrętnej karoserii miejscach. Nie zabrakło także kompozytu węglowego, który zastosowano między innymi do budowy pokrywy silnika. Okna wykonane są z tworzywa sztucznego.
Od poprzednika GT3 R odróżnia się między innymi 8,3 cm większym rozstawem osi. Porsche udało się też lepiej dobrać położenie środka ciężkości. Poprawiona została także aerodynamika. Wzmocniony jest docisk z przodu, między innymi za sprawą wylotów w nadkolach. Jeszcze więcej siły od aerodynamiki dostarczane jest na tylną oś. Tam najbardziej znacząca jest praca 2-metrowego spojlera.
911 GT3 R przejęło od swojego większego brata RSR koncepcję na rozmieszczenie elementów układu chłodzącego. Chłodnice zostały przeniesione z boków do pozycji centralnej. To kolejny zabieg, który pozwolił zoptymalizować położenie środka ciężkości. Jednocześnie chłodnice są teraz lepiej chronione w razie kolizji.
Z tyłu pracuje 4-litrowa płaska szóstka. Jest to silnik bardzo podobny do tego, który napędza drogowe 911 GT3 RS w najnowszej odsłonie. Moc maksymalna tego motoru wynosi 500 KM. Jest ona przenoszona na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni sekwencyjnej.
Równie ważne co duża moc, w sportowych samochodach są bardzo skuteczne hamulce. Porsche wyposażyło 911 GT3 R w nawiercana stalowe tarcze, które współpracują z 6-tłokowymi zaciskami. Średnice elementów ciernych wynoszą 372 mm z tyłu i 380 mm z przodu.
Porsche 911 GT3 R można zakupić dla swojego zespołu wyścigowego w cenie 429 tys. euro. To równowartość 1,72 mln zł.