Porsche 356 - pradziad | Lekcja historii
Wszystko zaczęło się od Volkswagena Type 1 , którego pomysłodawcami, projektantami i konstruktorami byli Ferdynand Porsche i Erwin Komenda. Małe i niedrogie auto, które miało zmotoryzować niemieckie społeczeństwo było strzałem w dziesiątkę także dla Porsche.
19.08.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wszystko zaczęło się od Volkswagena Type 1 , którego pomysłodawcami, projektantami i konstruktorami byli Ferdynand Porsche i Erwin Komenda. Małe i niedrogie auto, które miało zmotoryzować niemieckie społeczeństwo było strzałem w dziesiątkę także dla Porsche.
Za każdego wyprodukowanego VW Type 1, na konto firmy Porsche, wędrowała kwota pięciu marek niemieckich opłaty licencyjnej, a lukratywna dla obu stron umowa podpisana w 1948 roku, pozwalała korzystać z części i punktów sprzedaży marki Volkswagen. Kiedy 8 czerwca 1948 roku rozpoczęto jednostkową produkcję prototypów modelu 356, nikt nie przewidywał jaki status osiągnie marka Porsche w kolejnych latach.
Projekt dwuosobowego roadstera o konstrukcji ramowej i aluminiowym poszyciu, miał ścisły związek z wcześniejszymi, produkowanymi w niewielkich seriach (Type 64) lub niewprowadzonymi w życie (Type 114) koncepcjami Ferdynanda Porsche i Erwina Komendy. Samochód zadebiutował w 1949 roku na salonach w Genewie.
Pierwsze egzemplarze posiadały chłodzony bezpośrednio, czterocylindrowy silnik w układzie przeciwsobnym od VW o pojemności 1.1 litra (35-40 KM), odwrócony i umieszczony centralnie, tak aby napędzać tylną oś. Mimo świetnego rozkładu mas pomiędzy przednią i tylną osią, największe kłopoty sprawiało zawieszenie pojazdu, które w swojej pierwszej postaci nie było w stanie przenieść obciążeń, problem wytrzymałościowe wymusiły powrót do sprawdzonego zawieszenia VW Type 1.
Pierwsza seria pięćdziesięciu egzemplarzy convertible oraz coupe, wyprodukowana została w Gmünd, w Austrii .W 1950 roku fabrykę przeniesiono do Zuffenhausen. Krótko po tym, pojawiła się pierwsza wersja specjalna nazwana Speedster produkowana do 1957 roku i eksportowana na rynek USA.
Wysoka jakość wykonania i świetne właściwości trakcyjne odbiły się echem na całym świecie co zaowocowało rosnącą ilością zamówień. Porsche 356 dystrybuowane było jednak głównie na rynkach europejskim i amerykańskim. Samochód był rok rocznie udoskonalany zarówno stylistycznie jak i technicznie (1955 – wersja A, 1959 – wersja B, 1963 – wersja C). Każdy kolejny miesiąc przynosił nowe pomysły, które na bieżąco wprowadzano w życie, szczególnie pod koniec produkcji. Łącznie powstało około 30 odmian tego pojazdu.
Ważący blisko 950 kg samochód, napędzany był jednostkami o różnych pojemnościach, wykonanymi ze stopów lekkich i z układem gaźnikowym. Zależnie od roku produkcji montowano w nim przeciwsobne silniki B4 o litrażu 1.1 (35-40 KM), 1.3 (44-60 KM), 1.5 (55-70 KM), 1.5 z DOHC (100-110 KM), 1.6 (60-95 KM), 1.6 z DOHC (105-115 KM) i najmocniejszy 2.0 z DOHC (130 KM). Niezależnie od motoru, napęd przekazywany był przez czterobiegową przekładnię manualną na tyle koła. Dwulitrowa jednostka pozwalała rozpędzić się nawet do 200 km/h!
Samochód posiadał także swoich braci w wersjach rajdowych z silnikiem Carrera (cztery wałki rozrządu), zmodyfikowane Porsche 356 może pochwalić się udziałem w takich imprezach jak Le Mans 24, Mille Miglia czy Carrera Panamericana. W ciągu osiemnastu lat produkcji, powstało 76.313 egzemplarzy, widok modelu 356 dzisiaj, należy jednak do rzadkości.