Polonez Analog nr 1 został podarowany muzeum. Po remoncie będzie można go oglądać
FSO Polonez Analog czyli wersja Truck z napędem 4x4 została podarowana Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie. Co ciekawe, auto powstało jeszcze przed prototypami, które czasem pojawiają się na zlotach i innych imprezach.
05.11.2018 | aktual.: 01.10.2022 16:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Miłośnicy motoryzacji rodzimej produkcji niezbyt często odkrywają kolejne karty historii FSO. Aktualnie powstają kolejne inicjatywy jak muzea czy stowarzyszenia, które zajmują się odszukiwaniem i odbudową najrzadszych modeli pojazdów zbudowanych w Polsce. Tym razem właściciel Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie poinformował, że do jego warsztatu trafił Polonez Analog wyprodukowany około 1993 roku.
Auto powstało aby uświetnić konferencję z General Motors, która odbyła się pod koniec 1993 roku.
Technicznie samochód jest o wiele bardziej zaawansowany niż zwykły Polonez truck. Auto ma napęd na cztery koła realizowany tak, że przednie koła napędzane są ciągle, a tylny most można dołączyć przełącznikiem w kabinie. Skrzynia biegów z Subaru Leone doskonale radziła sobie z przekazywaniem mocy na koła. Czterocylindrowy silnik był przesunięty aż o 30 cm do przodu, aby pomieścić wszystkie elementy napędowe. Zawieszenie przeszczepiono z Łady Samary, więc z przodu znajdują się kolumny McPhersona. Co ciekawe, samochód ten ma konstrukcję z samonośnym zwieszeniem, a późniejsze Analogi były zbudowane na ramie.
Samochód z Trójmiasta trafił do Piastowa, gdzie przejdzie szczegółowy remont. Właściciel ma doświadczenie w pracy nad Polonezami, ponieważ w kolekcji ma już egzemplarze trzy i pięciodrzwiowe, a także sanitarki i radiowozy milicji i policji.
Postępy w pracach nad Polonezem można obserwować na Facebooku:
i