Pierwszy minivan Volvo z bliska (prawie). Oto czemu nie sprawdziłby się w Europie

Pierwszy minivan szwedzkiej marki pojawił się już w chińskich salonach. Choć EM90 widziałem tylko z zewnątrz, to w jego bardzo bliskim bliźniaku, Zeekrze 009, miałem okazję już zasiąść.

Volvo EM90
Volvo EM90
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

03.06.2024 | aktual.: 03.06.2024 12:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Volvo nie ma dużego doświadczenia w kwestii minivanów, choć jeszcze w latach 50. i 60. XX wieku produkował duże kombi/panel vana o nazwie Duett. Nowe EM90 powstało w ramach koncernu Geely, więc jest bliźniakiem elektrycznego Zeekra 009.

EM90 pojawiło się już w wybranych punktach sprzedaży, np. w Pekinie. Ponad pięciometrowe, pudełkowate nadwozie nie pozwoliło na dużą kreatywność projektantów, ale da się rozpoznać charakterystyczne światła do jazdy dziennej w formie "młotów Thora". Podświetlany jest też grill.

  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
[1/4] Volvo EM90Źródło zdjęć: © WP Autokult

O ile nie udało mi się usiąść w Volvo, tak miałem już większe szczęście w przypadku bliźniaczego Zeekra 009. Różnice w środku są kosmetyczne: drążek wyboru przełożenia w Volvo jest szklany, inny jest też kształt głośnika na podszybiu. Dekory, kształt foteli, jak i bardzo delikatna, skórzana tapicerka dają się poznać jako wspólne dla obu modeli. Volvo ma jeszcze w ofercie wełnianą tapicerkę, która nie wygląda jakoś specjalnie optymistycznie w konfiguratorze, ale z doświadczenia mogę potwierdzić, że to świetny wybór.

  • Zeekr 009 - wnętrze
  • Zeekr 009 - wnętrze
  • Zeekr 009 - wnętrze
  • Zeekr 009 - wnętrze
[1/4] Zeekr 009 - wnętrzeŹródło zdjęć: © WP Autokult

Elektryczne otwierane drzwi (z dotykowym panelem od wewnętrznej strony) Zeekra ukrywają dwa fotele z masażem i stolikiem. To niemal lotnicza klasa biznes. Z sufitu zwisa spory ekran multimediów. Dostępny jest również trzeci rząd siedzeń z portami USB, uchwytami na kubki oraz dużą ilością miejsca.

Zeekr 009 obok Hongqi h9 i Li Auto Mega
Zeekr 009 obok Hongqi h9 i Li Auto Mega© WP Autokult

Nie mogę oceniać systemów multimedialnych, gdyż te są specyficzne dla rynku Państwa Środka. Konstrukcja na razie pozostaje wyłącznie produktem na rynek chiński i niespecjalnie mnie to dziwi: to sześcioosobowy minivan klasy premium przeznaczony do bycia eleganckim shuttle. To może nie największy, ale ważny segment w Chinach. Zeekrowi/Volvo bliżej więc do Lexusa LM niż do np. rodzinnego i uwielbianego na rynku wtórnym Chryslera Pacifiki. W Europie Volvo będzie próbowało swoich sił z siedmioosobowym (choć tu raczej 5+2) EX90.

  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
[1/4] Volvo EM90Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo

EM90 jest też całkowicie elektryczne. Ma akumulator o pojemności 116 kWh (to dość dużo jak na elektryka, adekwatnie jak dla minivana). Energię można uzupełnić w mniej niż 30 minut, a EM90 przyspiesza do setki w około 8,3 s. Ceny w Chinach startują od równowartości ok. 446 tys. zł.

Komentarze (9)