Peugeot 508 SW RXH 2.0 BlueHDI 180 EAT6 - test, opinia, spalanie, cena
Każdy ma własny pomysł na swojego crossovera bo to bardzo elastyczny segment. W ten sposób powstają cross kombi, cross vany i już niedługo nikogo nie zdziwią cross coupe, bo przecież cross kabriolet od Range Rovera już jest. Francuzi zawsze szli własną, niekoniecznie słuszną drogą i doskonałym tego przykładem jest Peugeot 508 SW RXH pierwszej generacji. To miał być pokaz możliwości i zastosowania trzech interesujących technologii: silnika HDI, napędu hybrydowego i wirtualnego napędu na cztery koła. Problem w tym, że efekt był marny. Peugeot zupełnie zrezygnował z hybryd na wielu rynkach europejskich, w tym na polskim, ale model 508 RXH pozostał przy życiu. Tyle tylko, że już w nieco innej, bardziej przystępnej i konwencjonalnej formie.
26.11.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Peugeot 508 SW RXH 2.0 BlueHDI 180 EAT6 - test, opinia
Pozostał uterenowionym kombi, choć w tym przypadku uterenowiony to i tak określenie na wyrost. Peugeot 508 SW RXH nie ma nic szczególnego do zaoferowania w stosunku do standardowej wersji poza pakietem wizualnym, nieznacznie wyższym prześwitem (184 mm) i lepszym wyposażeniem. Trudno go porównać z klasycznymi cross kombi jak Škoda Octavia Scout czy Volvo XC70. Bliżej mu do odmian/pakietów Outdoor czy Cross Country tych marek, ale czy na pewno?
Ile jest cross w tym kombi?
Zawieszenie Peugeota 508 SW RXH zostało podniesione tak, by uzyskać prześwit 184 mm. To dobra wartość jak na uterenowione kombi. Niestety nie zmiękczono go w stosunku do wersji standardowej, a napędu na cztery koła nie ma nawet w opcji. To co widać, dodaje autu uroku i na tym kończą się terenowe dodatki. Samochód w tej wersji może się podobać dzięki szerokim nakładkom na nadkola, wykonanym z półmatowego plastiku w kolorze pomiędzy szarym, brązem i czarnym. Poszerzają one samochód o 36 mm, również rozstaw kół jest nieznaczenie większy. Zestaw dodatków obejmuje również progi i dolną część obu zderzaków. Te zostały uzbrojone w groźnie wyglądające nakładki z polerowanej stali, ale nie należy ich mylić z żadnym rodzajem osłon.
Sylwetka 508 SW broni się sama, bo po faceliftingu samochód wygląda wreszcie tak, jak powinien wyglądać od początku i mi się bardzo podoba, ale pakiet RXH (tak to się powinno nazywać) dopełnia reszty, choć z pewnością jest dedykowany osobom o określonych upodobaniach. Do kompletu dochodzą 18-calowe felgi z lekkich stopów, dedykowane tylko dla tej wersji. Niestety nie pokuszono się o wyposażenie w opony o bardziej terenowej rzeźbie bieżnika. Z drugiej strony, przynajmniej Peugeot nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z czymś więcej niż jedynie z terenowym wyglądem.
Niemal klasa premium!
Swoją drogą, niewiele brakuje do ideału. Fotele są bardzo wygodne, choć funkcja masażu jest nieprzydatna, a jakość montażu należy uznać za świetną. Ponadto, materiały są bardzo przyjemne. Mankamentem mogą być oldschoolowe cup-holdery i trochę za mały wyświetlacz centralny z wąskim polem widzenia kamery cofania o słabej jakości, co w połączeniu z niezbyt czułymi czujnikami nie daje poczucia bezpieczeństwa na parkingu. Zmarnowano również przestrzeń na mocno rozbudowanym tunelu środkowym, który skutecznie oddziela pasażerów z przodu. Można było zaprojektować jakiś dodatkowy, nieduży schowek albo pozostawić stary, wygodny system obsługi multimediów z dżojstikiem i kilkoma przyciskami. Pozostaje jedynie nietypowo otwierany schowek w podłokietniku i mało przydatna kieszonka pod żaluzją, do której można zmieścić najwyżej kluczyk.
Całe szczęście, pakiet RXH nie ujął przestrzeni bagażowej czy ilości miejsca na nogi dla pasażerów drugiego rzędu. Co więcej, dodano 32 litry przestrzeni do kufra - łącznie 550 litrów - dzięki schowkowi pod podłogą, ale już kosztem pełnowymiarowego koła zapasowego. Szkoda, że z okazji faceliftingu nie poprawiono systemu składania oparć kanapy, które nie tworzą po złożeniu płaskiej podłogi. Jednak Francuzi nie byliby sobą, gdyby wszystko dopracowali perfekcyjnie. Atutem dla pasażerów kanapy może być jej ukształtowanie bo jest bardzo wygodna, a także stosunkowo niski próg pośrodku podłogi. Kolejnym będzie czterostrefowa klimatyzacja, która wymaga dopłaty 2000 zł.
Wyższe zawieszenie, nie znaczy lepsze
Zadowalający jest natomiast napęd. Oczywiście przedni, ale radzi sobie z niską przyczepnością, również na trawie czy piachu. Moment obrotowy o wartości maksymalnej 400 Nm silnika BlueHDI 180 przenosi stosunkowo nowa przekładnia automatyczna EAT6. Nie należy jej mylić z półautomatem ETG, który był tragiczny. Choć nowa przekładnia EAT o sześciu przełożeniach nie wydaje się być szczytem techniki, to należy ją uznać za poprawną jeżeli chodzi o działanie. Peugeot obiecuje jednak wydajność i o tym mogliśmy się przekonać chociażby jadąc samochodem na autostradzie. Wynik zużycia paliwa na poziomie 6,9 l/100 km można uznać za bardzo dobry. Dla porównania Superb Combi 2.0 TDI 4x4 Outdoor zużył w tym samym teście 7,4 l/100 km. W trasie na drogach krajowych Peugeotowi wystarczy tylko 5,7 l/100 km, co przy dobrych osiągach jakie jednostka BlueHDI oferuje, zasługuje na pochwałę. Mniejszą należy dać kulturze pracy silnika. Trudno to określić, ale jest podobna do tej, z jaką mieliśmy do czynienia w Škodzie Superb Outdoor 2.0 TDI. Można to nazwać „twardą pracą diesla”.
Wersja RXH kosztuje 152 900 zł, co daje dobrą alternatywę dla sportowej odmiany GT za 148 900 zł. Osobiście bardziej podoba mi się wizualnie RXH, szczególnie w tym ładnym, białym lakierze perłowym i uważam, że cena jest uzasadniona zważywszy na koszt zakupu najbogatszej odmiany standardowej Allure, wynoszący 137 800 zł oraz różnice w wyposażeniu. To mimo wszystko oferta dla tych, którzy wybierają oczami i wcale nie uważam, że to błąd. Bo Peugeot 508 SW w każdej wersji jest jednym z najładniejszych kombi w swojej klasie, a RXH dostał odrobinę męskości.
PLUSY:
Przestronność kabiny
Wygodne fotele
Jakość wykonania i materiały
Niskie zużycie paliwa
Dynamiczny napęd
Pewne prowadzenie w zakresie granicznym
Bogate wyposażenie standardowe wersji RXH
Rozsądnie skalkulowana cena
MINUSY:
Pogorszenie obsługi multimediów przez dotykowy ekran
Zbyt twarda charakterystyka pracy zawieszenia jak na cross kombi
Brak napędu 4x4 w opcji
Słabo zagospodarowane wnętrze pod względem schowków
Ogólna ocena samochodu:
[stars]7[/stars]
Peugeot 508 SW RXH 2.0 BlueHDI 180 EAT6 - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI RXH | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Diesel | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1997 cm3 | |
Moc maksymalna: | 180 KM przy 3750 rpm | |
Moment maksymalny: | 400 Nm przy 2000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 90 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, automatyczna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Koła, ogumienie przednie: | 245/45 R18 Michelin Pilot Sport 3 | |
Koła, ogumienie tylne: | 245/45 R18 Michelin Pilot Sport 3 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1680 kg | |
Maksymalna ładowność: | 630 kg | |
Długość: | 4828 mm | |
Szerokość: | 1864 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1525 mm | |
Rozstaw osi: | 2817 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 72 l | |
Pojemność bagażnika: | 550 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,9 s | |
Prędkość maksymalna: | 220 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,2 l/100 km | |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,2 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,6 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (autostrada): | b.d. | 6,9 l/100 km |
Emisja CO2: | 119 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | ok. 171 800 zł | |
Model od: | 96 200 zł | |
Wersja RXH od: | 152 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 137 800 zł (Allure) | |
Wyposażenie: | ||
Wybrane wyposażanie wersji testowanej: | Standardowe: | Opcjonalne: |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Relingi dachowe, chromowany grill i listwy ozdobne, wykończenia zderzaków, progów i nadkoli z plastyku nielakierowanego, chromowane końcówki wydechu | Lakier perłowy biały Nacre (3200 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Kierownica skórzana 3-ramienna, elementy z błyszczącego plastiku, tapicerka półskórzana | Pakiet Skórzany (7000 zł) zawiera: tapicerkę siedzeń skórzaną, podłokietnik centralny z przodu pokryty skórą, podłokietniki i boczki w drzwiach pokryte skórą, fotel kierowcy z pamięcią ustawienia (dla 2 prowadzących) + pamięć ustawień lusterek bocznych, fotel kierowcy z funkcją masażu lędźwiowego (aktywowany przyciskiem na konsoli środkowej) |
Koła i opony: | Felgi aluminiowe 18" Archipel | - |
Komfort: | Tempomat, elektrycznie sterowane szyby i lusterka z podgrzewaniem, sterowanie audio z koła kierownicy, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawienia, klimatyzacja dwustrefowa, system bezkluczykowy |
Klimatyzacja czterostrefowa (2000 zł), elektrycznie sterowana klapa bagażnika (3200 zł) |
Bezpieczeństwo: | 6 poduszek powietrznych, czujnik ograniczający ryzyko kolizji, układ ESP, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, reflektory full LED, reflektory skrętne, czujniki parkowania z tyłu, czujnik deszczu, | - |
Multimedia: | Radiodtwarzacz z ekranem dotykowym 7-calowym, 8 głośnikami, bluetooth, nawigacja satelitarna, Head-Up Display | Nawigacja satelitarna + Head-Up Display (VTH) + system Hi-Fi JBL z 10 głośnikami i amplitunerem 500W (3500 zł) |
Mechanika: | Elektryczny hamulec postojowy, Start-Stop | - |