Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi 180 KM GT - test
Peugeot przeprowadził w ubiegłym roku lifting modelu 508. Pod względem wyglądu zyskał on na tym odświeżeniu jak mało które auto. Ale czy to wystarczy, by dotrzymać kroku konkurencji?
08.04.2015 | aktual.: 18.04.2023 11:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi 180 KM GT - test
Peugeot nie miał wyjścia. Musiał przeprowadzić ten lifting właśnie w tym momencie. Na rynek weszły nowe generacje dwóch mocnych graczy: Forda Mondeo i Volkswagena Passata. By móc podnieść rękawice rzucone przez konkurencyjne koncerny, Francuzi musieli odświeżyć 508. Peugeot przemodelował przede wszystkim „twarz” tego modelu. Według mnie zabieg ten był dużym sukcesem. Auto stało się bardziej wyraziste. Nawet topowa, hybrydowa odmiana RXH wygląda przy nowym 508 niemal nijako.
Oczywiście rozpływanie się nad wyglądem tego samochodu byłoby przesadą, bo nie ma tu niesamowitych, finezyjnych linii. 508 SW nie jest samochodem awangardowym. Jest bardzo elegancki i zgrabny, ale nie na tyle, by powiesić go na plakacie nad łóżkiem.
Wnętrze 508 zostało zaprojektowane stosownie do nadwozia. Jest eleganckie i nowoczesne, ale nie zaskakuje kształtami i bogactwem niezwykłych detali. Jest za to dobrze wykonane. Przez całą szerokość deski rozdzielczej ciągnie się aluminiowa listwa. Otaczające ją tworzywa sztuczne są niezłej jakości. Do ich spasowania nie można mieć zastrzeżeń. Prezentowany egzemplarz ma atut w postaci bogatego wyposażenia GT z dodatkowym pakietem skórzanym. Dzięki temu kabina 508 jest bogata w przyjemny w dotyku materiał, przeszyty czerwoną nicią.
Katalog Peugeota 508 obejmuje niezwykle długą listę opcji. Peugeot oferuje nawet 4-strefową klimatyzację, której pozazdrościć mogą mu nowe generacje konkurencyjnych maszyn. W Peugeocie znajdziemy też wyświetlacz przezierny w postaci wysuwanej szklanej płytki. Ja 508 punkty przyznałbym jednak wcale nie za nowoczesne gadżety. Ich we współczesnych samochodach jest coraz więcej, podczas gdy ujmuje się kierowcy prostsze, ale ważniejsze instrumenty. Należą do nich wskaźniki temperatury. Obecnie w niektórych modelach nie znajdziemy już nawet informacji o aktualnej temperaturze cieczy chłodzącej. Tymczasem w 508 znalazło się miejsce nawet na wskaźnik tego parametru dla oleju. Jest on umieszczony między prostymi, ale eleganckimi zegarami.
No właśnie – zegary. To też producenci próbują nam zabrać i uszczęśliwiają nas wirtualnymi kokpitami. Z jednej strony to oznacza rozwój, który jest konieczny. Jednak w niektórych przypadkach lepiej zachować się konserwatywnie. Peugeot właśnie tak postąpił i dzięki temu przed oczami kierowcy widnieje klasyka w czystej postaci, uzupełniona jedynie dodatkowymi danymi przedstawianymi na kolorowym wyświetlaczu. Czy kierowcy potrzeba czegoś więcej? Jeśli konsola środkowa uzbrojona jest w duży ekran – nie.
Ergonomia w 508 stoi na niezłym poziomie, ale jest kilka detali, które przy pierwszym spotkaniu mogą być kłopotliwe. Oczywiście właścicielowi auta nie będzie przeszkadzało, że coś jest trudne do znalezienia, ale nowy użytkownik może mieć nie lada zagadkę, jeśli chce zmienić wysokość wyświetlania informacji na ekranie przeziernym. Konsola, która do tego służy, jest zamknięta po lewej stronie od kierownicy. Tam też znajdziemy wyłącznik trybu Eco. Również po lewej stronie znajduje się przycisk uruchamiający silnik.
Miejsca dla kierowcy i pasażera jest w 508 pod dostatkiem. To nie jest zaskoczeniem w żadnym nowoczesnym samochodzie. W tym segmencie większym wyzwaniem jest zapewnienie stosownego poziomu komfortu dla osób siedzących z tyłu. Miejsca na głowę jest tu wystarczająco dużo dla pasażerów o wzroście do 190 cm. Niestety przestrzeni na nogi znajdziemy więcej u nowych konkurentów. Jeśli jednak nie macie znacznie więcej niż 185 cm wzrostu, możecie śmiało pakować się na tylną kanapę i ruszać w daleką podróż, nie obawiając się o bóle w kolanach.
Pod względem komfortu jazdy 508 jest zaskakująco mało francuski. Przyzwoicie wybiera nierówności, ale Peugeot chyba za bardzo chciał wykazać się w niemieckich testach sprawnościowych i zrezygnował z większej wygody na rzecz lepszego prowadzenia. Dla jednych będzie to zaleta – w końcu dostajemy nieźle prowadzący się samochód, prawda? Jednak dla innych może to oznaczać wadę. Na rynku potrzebne są też auta nieco kanapowate, miękkie jak wnętrze świeżej bagietki. Właśnie tego szukałbym w 508. Jak widać pomyliłbym się.
Pod maską testowego egzemplarza 508 pracowała 2-litrowa jednostka wysokoprężna. To topowy motor o zapłonie samoczynnym w katalogu tego modelu. Rozwija on 180 KM i 400 Nm. Swoim charakterem świetnie pasuje do statecznego kombi z Francji. Przyciśnięty do granic możliwości zawrze pod maską, turbina tchnie życie w cztery cylindry i popchnie 508 naprzód jak lokomotywa. Nie jest królem niesamowitych osiągów, ale przy spalaniu w mieście poniżej 8 l/100 km przy normalnej jeździe, stanowi dobry kompromis między dynamiką a oszczędnością.
Z dużym momentem obrotowym zaskakująco dobrze radzą sobie przednie koła. Nie można tego powiedzieć o skrzyni biegów. Jest nieco zbyt leniwa. Ona doskonale swoim charakterem pasowałaby do mojego wyimaginowanego 508 z miękkim zawieszeniem. W rzeczywistości flagowiec Peugeota jest nastawiony na kompromis między komfortem a dynamiką, więc tego samego oczekuję po skrzyni. Doskonale spisuje się przy spokojnej jeździe, ale kickdown następuje raczej bez pośpiechu.
Jedyną bolączką wysokoprężnej jednostki napędowej 508 jest jej skłonność do intensywnego drgania gdy nie jest jeszcze rozgrzana. Nie pomaga tu system start-stop, który w ramach oszczędzania paliwa, jeśli nie zostanie uśpiony ręcznie przez kierowcę, będzie próbował zamordować silnik gasząc go nawet na zimno.
Testowy egzemplarz poliftowego 508 był wersją SW, czyli kombi. W tej odmianie Peugeot dysponuje 518 l zgodnie z mniej korzystną normą VDA. Tym samym udało mu się wyprzedzić nowego Forda Mondeo, ale został za Volkswagenem Passatem. Bagażnik 508 został wyposażony w rozwijaną siatkę odgradzającą przedział bagażowy od pasażerskiego, gumki do przytrzymywania drobiazgów na bocznych ściankach oraz w dużą, elastyczną siatkę. Fotele rozkładają się łatwo i tworzą niemal płaską powierzchnię z podłogą bagażnika.
Na ile Peugeot wycenił SW GT z 2-litrowym dieslem? Podstawowa wersja 508 startuje od niskiej kwoty, bo od 81 tys. zł. Tymczasem za mocnego diesla i bogatą wersję wyposażeniową GT Peugeot policzył sobie 148 900 zł. Z jednej strony to jak na ten segment bardzo duża kwota. Z drugiej strony w standardzie dostajemy tu np. reflektory Full LED i dach panoramiczny, co nie należy do typowego wyposażenia nawet w samochodach klasy premium. Peugeot 508 w tej wersji kosztuje dużo, ale nie oznacza to, że jest drogi. Pytanie tylko czy w miarę rozsądne wycenienie poliftowego samochodu wystarczy, by konkurować z równie dobrze wycenionymi nowymi konstrukcjami. To zweryfikuje już rynek.
PLUSY:
Elegancki wygląd
Przestronny i ustawny bagażnik
Dynamiczny i oszczędny silnik
Bogate wyposażenie
Dobra jakość wykonania
Obecny na pokładzie wskaźnik temperatury oleju
MINUSY:
Start-Stop wyłącza silnik na zimno
Motor mocno wibruje gdy nie jest rozgrzany
Automatyczna skrzynia biegów nieco zbyt leniwa jak na charakter auta
Ogólna ocena samochodu: 7/10
Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi 180 KM GT - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi 180 KM GT | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowane | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC | |
Objętość skokowa: | 1997 cm3 | |
Stopień sprężania: | b.d. | |
Moc maksymalna: | 180 KM przy 3750 rpm | |
Moment maksymalny: | 400 Nm przy 2000 rpm | |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 6-biegowa | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Średnica zawracania: | b.d. | |
Koła, ogumienie przednie: | 235/40 R19 | |
Koła, ogumienie tylne: | 235/40 R19 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Masa własna: | 1635 kg | |
Długość: | 4829 mm | |
Szerokość: | 2068 mm (z lusterkami) | |
Wysokość: | 1487 mm (z relingami) | |
Rozstaw osi: | 2817 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 72 l | |
Pojemność bagażnika (VDA): | 518/635/1076/1556 l* | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 226 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,6 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,0 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,6 l/100 km | |
Emisja CO2: | 120 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 168 000 zł | |
Model od: | 81 000 zł | |
Wersja silnikowa od: | 143 900 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji SW GT: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Szyby boczne i tylna przyciemniane, chromowane listwy wokół okien, chromowane końcówki wydechu, relingi dachowe aluminiowe | Lakier metalizowany (2400 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Oświetlenie wnętrza LED, oświetlenie progów i miejsca na nogi, kierownica 3-ramienna skórzana, szklany dach panoramiczny Cielo z elektrycznie sterowaną roletą | Pakiet Skórzany GT: tapicerka siedzeń skórzana z czerwonymi przeszyciami, podłokietnik centralny z przodu obszyty skórą, podłokietniki w drzwiach pokryte skórą, fotel kierowcy z pamięcią ustawień, pamięć ustawień lusterek bocznych, fotel kierowcy z funkcją masażu lędźwiowego (7000 zł) |
Koła i opony: | - | 19-calowe felgi aluminiowe (styl 12) (2000 zł) |
Komfort: | Hill Assist, światła Full LED z automatycznym włączaniem świateł drogowych, reflektory przeciwmgielne LED, system bezkluczykowego dostępu, czujniki parkowania, kamera cofania, progresywne wspomaganie kierownicy, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie sterowane szyby, lusterka boczne sterowane elektrycznie, podgrzewane, z oświetleniem podłoża przy samochodzie, fotele regulowane elektrycznie z ręczną regulacją długości siedziska, przednie fotele podgrzewane, klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa, przyciski sterowania multimediami na kierownicy, automatyczne wycieraczki, lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne, | Elektrycznie sterowana klapa bagażnika (3200 zł) |
Bezpieczeństwo: | ABS, ESP, hamulec postojowy elektryczny, poduszki powietrzne czołowe i boczne w pierwszym rzędzie, poduszki powietrzne kurtynowe | Alarm (1600 zł) |
Multimedia: | - | Nawigacja satelitarna, Head-Up Display, system Hi-Fi JBL z 10 głośnikami, subwooferem i amplitunerem 500 W (2900 zł) |
Mechanika: | - | - |