Używany Peugeot 106 - typowe awarie i problemy
Peugeot 205 to niepozorny miejski samochód, który tak naprawdę jest jedną z największych ikon francuskiej motoryzacji. Z powodzeniem startował w rajdzie Paryż-Dakar, triumfował w kilku różnych plebiscytach na najlepszy samochód i cieszył się ogromną popularnością. Dzięki temu w istotny sposób przyczynił się do sukcesu finansowego marki. W międzyczasie Francuzi postanowili stworzyć coś jeszcze mniejszego. Tak powstał model 106. Jak sprawuje się po 9 latach od zakończenia produkcji?
07.05.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Później można było już kupić francuski samochód nie tylko z dodatkową parą drzwi, ale też z 57-konnym dieslem. W 1993 roku w najsłabszych silnikach przestarzały już nieco gaźnik został zastąpiony nowoczesnym wtryskiem paliwa. Dwa lata później na liście opcji dostępnych dla Peugeota 106 pojawiła się 3-stopniowa automatyczna skrzynia biegów.
W 1996 roku samochód przeszedł gruntowną modernizację. Przemodelowano między innymi zderzaki, zmieniono przednią atrapę chłodnicy na bardziej agresywną z większym logo. Innego kształtu nabrały też przednie reflektory - wyglądały drapieżniej niż w aucie sprzed liftingu. W tylnej części nadwozia ujednolicono kolorystykę lamp (zrezygnowano z czarnego koloru), a na klapie bagażnika pojawił się nowy, wygodniejszy uchwyt ułatwiający otwieranie. We wnętrzu zmieniono koło kierownicy.
W 2003 roku z fabryk we Francji i w Tunezji po 13 latach produkcji wyjechały ostatnie egzemplarze Peugeota 106, który był wówczas jednym z najdłużej wytwarzanych aut w Europie. Ponieważ nieco większy model 206 zabrał 106 sporą rzeszę klientów, koncern PSA w pewnym momencie chciał zrezygnować z Peugeota w tym segmencie. Ostatecznie zdecydował się na wprowadzenie na rynek następcy oznaczonego symbolem 107 i bazującego na tej samej płycie podłogowej co Toyota Aygo.
Silniki
- R4 1,0 (45 KM)
- R4 1,1 (60 KM)
Benzynowe z wtryskiem:
- R4 1,0 (50 KM)
- R4 1,1 (60 KM)
- R4 1,3 (101 KM)
- R4 1,4 (75-94 KM)
- R4 1,6 (88, 103-118 KM)
Diesle:
- R4 1,4 (50 KM)
- R4 1,5 (57 KM)
Wybór silników jak na tak niewielkie auto jest bogaty. Większość dostępnych na rynku egzemplarzy ma pod maską silniki podstawowe: 1,0 i 1,1 l, które są bardzo oszczędne (w cyklu miejskim zużywają zaledwie 6-7,5 l/100 km). Niestety, jak to często bywa, niskie zużycie paliwa idzie w parze z mizernymi osiągami. Podstawowa wersja silnikowa nie zapewnia żadnej dynamiki, a pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu dopiero po około 19 s.
Wariant silnikowy 1,1 l jest bardziej żwawy. Sprint od 0 do 100 km/h wynosi niecałe 14 s, ale nadal moc rodzi się w bólach. Znacznie lepiej wypadają jednostki o większej pojemności. Niestety, także szybciej opróżniają bak - 8-10 l/100 km w zależności od stylu jazdy, ale za to katapultują się do 100 km/h w 10,7 s lub nawet mniej. Topowa odmiana Rallye 16V jest w stanie osiągnąć taką prędkość w 8,7 s, a to w tej klasie bardzo przyzwoity wynik.
Oprócz benzyniaków w ofercie silnikowej są także dwa diesle. W przypadku obydwu wariantów wysokoprężnych w ruchu miejskim ze spalaniem można spokojnie zejść poniżej 6 l/100 km, ale - podobnie jak w przypadku słabszych jednostek benzynowych - trzeba się liczyć z leniwą charakterystyką. Bywa ona bardzo uciążliwa, zwłaszcza jeśli musicie kogoś wyprzedzić.
Wszystkie motory dostępne do Peugeota 106 mają jedną istotną zaletę: rzadko się psują! To kawał dobrej francuskiej inżynierii. Przed zakupem warto jednak zwrócić uwagę na wycieki oleju silnikowego, które mogą być kartą przetargową podczas negocjowania ceny auta. Do słabych stron tych konstrukcji zaliczają się także: szwankująca pompa paliwa, defekty alternatora i rozrusznika oraz wypalająca się uszczelka pod głowicą. Przyczyną tego ostatniego problemu jest awaria wentylatora chłodnicy. Tych usterek nie da się niestety wyłapać w czasie oględzin, bo zwykle pojawiają się nagle, w najmniej oczekiwanym momencie.
Dane techniczne
Moment obrotowy może być przekazywany na koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni ręcznej lub 3-stopniowego automatu. Zawieszenie modelu 106 niewiele różni się od współczesnych konstrukcji PSA. Z przodu są kolumny MacPhersona, a z tyłu belka skrętna. Peugeot 106 nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale można przypuszczać, że gdyby uczestniczył w takich próbach, otrzymałby jedynie dwie gwiazdki. Skąd taki wniosek? Bliźniacza konstrukcja, Citroën Saxo, uzyskała w testach Euro NCAP właśnie taki wynik.
Awaryjność
Jeśli nie wymieni się ich w odpowiednim czasie (po 40 000 km), trzeba będzie wyłożyć dużo więcej na regenerację całego elementu za około 1000 zł. Kolejnym słabym punktem małego francuza są zbyt delikatne poduszki w przednim zawieszeniu – najwięcej problemów sprawiają w wersji z ciężkim silnikiem wysokoprężnym.
Układ kierowniczy również nie należy do szczególnie trwałych podzespołów tego modelu. Przed zakupem konkretnego egzemplarza warto sprawdzić, czy działa prawidłowo. Koniecznie trzeba też skontrolować układ chłodzenia - bywa nieszczelny.
Podatne na uszkodzenie są przeguby półosi napędowych, ich gumowe osłony często nie wytrzymują nawet 30 000 km. Zwlekanie z ich wymianą tylko zwiększa ryzyko uszkodzenia całego elementu. Jeśli do tego dojdzie, wówczas koszty naprawy będą znacznie wyższe.
Elektryka w 106 jest podatna na wilgoć. W czasie deszczu mogą wystąpić problemy z elektrycznie otwieranymi szybami, prawidłowym działaniem spryskiwaczy czy nawet z wycieraczkami. Sporadycznie szwankują przełączniki przy kierownicy, ale na szczęście to niegroźny mankament. Aby mieć pewność, że po zakupie Peugeota 106 tego typu niespodzianek będzie jak najmniej, w czasie oględzin auta trzeba dokładnie sprawdzić, czy wszystkie urządzenia pokładowe działają prawidłowo.
Naszym zdaniem
Rozczarować może natomiast skromne wyposażenie niektórych egzemplarzy – brakuje w nich nie tylko klimatyzacji, ale nawet tak oczywistego w dzisiejszych czasach wspomagania układu kierowniczego. Polecam auta po liftingu, które mają bogatsze wyposażenie i są w znacznie lepszym stanie technicznym.