Oto Mercedes-AMG GT 4‑Door Coupé. Pierwszy taki samochód z Affalterbach
Zupełnie nowy model AMG otwiera kolejny rozdział w historii marki. Czterodrzwiowe AMG GT dołącza do najbardziej sportowego grona samochodów z Affalterbach. Jest też konkurencją dla Porsche Panamery.
06.03.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
To nie jest wersja AMG jakiegokolwiek mercedesa, ale samochód zaprojektowany przez ten oddział od podstaw, jak jego kuzyn GT. Jego nazwa - AMG GT 4-Door Coupé – nie jest zbyt wyszukana, ale stylistyka to swoista mieszanka sportu w czystej postaci i sportowej turystyki. Wyglądem nawiązuje bardziej do modelu CLS niż do GT. Nie zabrakło bezramkowych okien i mocno pochylonej przedniej szyby.
– Nowy AMG GT 4-Door Coupé to najwyższa forma czterodrzwiowego samochodu sportowego oraz idealny ambasador Performance Luxury – powiedział podczas premiery Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. – Swoimi oszałamiającymi proporcjami i purystycznym designem o zmysłowych kształtach ucieleśnia symbiozę emocji i inteligencji. Jest hot i cool jednocześnie – dodał.
Jednym z najważniejszych aspektów projektowania tego samochodu było uzyskanie takiej sztywności nadwozia, by klient poczuł, że ma do czynienia z samochodem sportowym, a nie usportowionym. Auto nie jest tak sztywne jak model GT, ale dzięki zastosowaniu licznych wzmocnień i technologii tworzyw z włóknem węglowym uzyskano odpowiednie parametry.
Bardzo duży rozstaw kół oraz specjalnie zaprojektowane do tego modelu zawieszenie odpowiada za wyjątkowe właściwości jezdne. Słabsza wersja GT 53 ma stalowe sprężyny i regulowane amortyzatory, natomiast odmiany 63 są seryjnie wyposażone w układ wielokomorowego zawieszenia pneumatycznego oraz tylną oś skrętną, która jest opcją w słabszej odmianie.
Do prędkości 100 km/h tylne koła wychylają się w kierunku przeciwnym do przednich. Powyżej tej prędkości koła skręcają się w tę samą stronę, co zapewnia wyższą stabilność.
Jakby tego było mało, o wysoką przyczepność i ogólną stabilność dba aktywny system sterowania powietrza Airpanel w przednim zderzaku oraz kompaktowy ruchomy tylny spojler. Przypominam, że Airpanel – rozwiązanie znane już z modelu AMG GT R – składa się z elektrycznie sterowanych, pionowych żaluzji, umieszczonych w dolnej części przedniego zderzaka. Silnik elektryczny może je szybko otworzyć lub zamknąć w celu odpowiedniego poprowadzenia strumienia powietrza, a tym samym zapewnienia właściwej wydajności aerodynamicznej lub niezbędnego chłodzenia silnika.
Dodatkowo samochód może być wyposażony w opcjonalny pakiet aerodynamiczny, który obejmuje dodatkowe prowadnice powietrza i większy przedni spojler, a także powiększony dyfuzor z tyłu i stałe skrzydło. Kąt jego nachylenia można regulować ręcznie.
Hybrydowy Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ dla mniej wymagających
Wyposażony w nowy, rzędowy motor sześciocylindrowy o mocy 435 KM i momencie obrotowym 520 Nm jest mikrohybrydą, ale zapewniającą spory zastrzyk dodatkowej mocy. Alternator zespolony z rozrusznikiem EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w mocny silnik elektryczny, montowany pomiędzy silnikiem a przekładnią.
Daje dodatkowo 22 KM i 250 Nm. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 4,5 s i osiąga maksymalną prędkość 285 km/h. System mikrohybrydowy odpowiada również za ładowanie 48-woltowej instalacji elektrycznej.
AMG GT 63 S 4MATIC+ dla koneserów osiągów
Najwyższe osiągi zapewnia topowa wersja oznaczona liczbą 63 oraz literą S. Jest napędzana doładowanym silnikiem V8 o pojemności 4 litrów i mocy 639 KM, zawieszonym na aktywnych poduszkach. Maksymalny moment obrotowy wynosi 900 Nm i jest rozwijany w zakresie 2500-4500 obr./min. Efekt?
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 3,2 s oraz prędkość maksymalna 315 km/h. Pomaga w tym m.in. elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, która jest standardowa dla tej odmiany.
Nieco słabsza wersja bez litery S legitymuje się mocą 585 KM i momentem obrotowym o maksymalnej wartości 800 Nm. Z myślą o uzyskaniu maksymalnej efektywności Mercedes-AMG wyposażył silniki V8 w układ dezaktywacji cylindrów. Przy częściowym obciążeniu odłącza on drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder, ograniczając zużycie paliwa. Układ działa w trybie jazdy Comfort, w zakresie od 1000 do 3250 obr./min.
Oryginalny samochód, oryginalne wnętrze
Warto na koniec wspomnieć kilka słów o wnętrzu samochodu, które... nie przypomina niczego dotąd oferowanego w Mercedesie. Pokazuje to, jak bardzo indywidualnym, oryginalnym projektem jest AMG GT 4-Door Coupé.
Tunel środkowy został wyposażony w dotykowe przyciski zamiast pokręteł znanych z coupé, natomiast wskaźniki są zastąpione ekranem łączącym się z drugim multimedialnym w jedną spójną całość. Wersja GT 53 ma z tyłu kanapę, natomiast GT 63 niezależne fotele.
395-litrowy bagażnik uzupełnia 60-litrowy schowek pod podłogą, zatem auto można uznać za bardzo funkcjonalne jak na ten segment. Po złożeniu tylnych oparć objętość przestrzeni bagażowej wzrasta do 1324 l.
W kabinie czterodrzwiowego AMG GT debiutuje jeszcze jedna nowość. Po raz pierwszy samochód tej marki ma swój własny zapach. Poza tym auto można wyposażyć również w kontrolę komfortu Energizing, służącą utrzymaniu dobrego samopoczucia podróżujących. System ten łączy różne funkcje, takie jak działanie klimatyzacji, ustawienia foteli i masażu, ogrzewanie kierownicy i nastrojowe oświetlenie, w celu zrelaksowania lub odświeżenia kierowcy i pasażerów w określony sposób, za pomocą zdefiniowanych programów.
Nowy model AMG GT 4-Door Coupé pojawi się na rynku już latem bieżącego roku. Zatem niedługo będziemy go mogli podziwiać na ulicach i odpowiedzieć na pytanie: czy jest lepszy od Porsche Panamery?