Orzeł i zając Alvisa [geneza motoryzacji]

Historia firmy Alvis zaczyna się w 1919 roku. Wtedy to w Coventry, ówczesnej stolicy angielskiego przemysłu samochodowego, inżynier Goeffrey de Freville założył firmę o tej nazwie.

Alvis TD 21
Alvis TD 21
Piotr Wielgus

16.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

De Fraville wcześniej pracował w przedsiębiorstwie produkującym tłoki ze stopów lekkich. Od tego zaczęła swoją działalność firma Alvis. Był to znakomity start dla nowego producenta samochodów.

Alvis od początku koncentrował się na budowie samochodów o sportowym charakterze. Już w połowie lat dwudziestych eksperymentowano z prototypem samochodu z napędem na przednie koła. Tak powstał Alvis 12/75 FWD, wspólne dzieło Geoffreya de Freville i T.G Johna, konstruktora silników. Przednią oś w tym samochodzie tworzyła konstrukcja składająca się z dwóch rur połączonych czterema wspornikami. Decydowała ona o charakterystycznym wyglądzie tego auta, które produkowano od 1928 do 1931 roku.

Alvis 12/75 FWD
Alvis 12/75 FWD

Do końca lat dwudziestych zakłady Alvis produkowały głównie mniejsze jednostki z czterocylindrowymi silnikami. W tamtych czasach samochody uchodziły za ultranowoczesne i były bardzo modne. W 1928 roku, oprócz wspomnianego auta na przednią oś, Alvis wypuścił także modele czterocylindrowe z większą pojemnością.

Alvis FD 12/75 FWD
Alvis FD 12/75 FWD

Przełomem był model 12/60 HP. Na chłodnicy tego auta umieszczono figurkę... zająca, symbolizującą szybkość i zwinność samochodu. Większość 12/60 HP wyprodukowano w nadwoziu cabrio. Tzw. Beetle-Back zaliczono do jednego z najpiękniejszych samochodów w historii. Auto współtworzył inny flagowy inżynier Alvisa - G.T Smith-Clark, który dla Alvisa porzucił pracę w Daimlerze.

Alvis 12/60 HP
Alvis 12/60 HP

Jedno z najsłynniejszych aut Alvisa to TD 21. Oferowany był jako sportowa limuzyna lub w wersji cabrio, budząc zachwyt swym wglądem. TD 21 już wtedy wyposażony był w tarczowe hamulce i pięciobiegową, ręczną lub trzystopniową, automatyczną skrzynię biegów. Wnętrze wykończono drewnem, a na kierownicy widoczny był emblemat przedstawiający srebrnego orła. W ostatnim modelu tego auta zamontowano silnik Chevroleta V8 o pojemności 5,4 litra.

Alvis TD 21 Saloon
Alvis TD 21 Saloon

Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku firma została przejęta przez Rovera. Teraz powraca. Na początek Alvis wyprodukuje 77 egzemplarzy replik swoich pojazdów. Czy to początek wielkiego powrotu? Być może, bo dziś Alvis TD 21 podobnie jak inne modele tej marki stanowi nie lada gratkę dla kolekcjonerów. Jeśli pojawienie się na rynku niemal 80 replik sprawi, że firmą znowu zainteresują się klienci, to możemy być pewni, że Anglicy rozważą zaprojektowanie nowego samochodu. Czy będzie miał jednak taką samą duszę jak stare Alvisy?

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)