Opel Karl
Opel Karl to 5-drzwiowy samochód segmentu A wprowadzony na rynek przez niemieckiego producenta w 2015 roku. Jest on bliźniaczym modelem Vauxhalla Vivy oraz Chevroleta Sparka. Wcześniejsza generacja ostatniego z wymienionych aut stanowi bezpośredniego poprzednika Karla. Produkcja małego samochodu Opla odbywa się w zakładach należących do General Motors, mieszczących się w Changwon, w Korei Południowej.
Nazwa miejskiego samochodu Opla pochodzi od imienia jednego z synów założyciela marki. To Karl jest odpowiedzialny za przeniesienie działalności firmy z rowerów w motoryzację. Dokonał tego w 1899 roku.
Opel Karl jest już drugą propozycją tego producenta w segmencie A. Jego krewnym jest model Adam. Producent już przy debiucie Karla zaznaczył, że są to samochody przeznaczone dla różnych odbiorców. Adam ma dawać duże możliwości konfiguracyjne. Jest pojazdem z założenia skierowanym do osób chcących wyróżnić się z tłumu, eksponując swój indywidualizm. Tymczasem Karl ma być propozycją budżetową. Atutami tego samochodu samochodu mają być przede wszystkim niska cena i łatwość konfiguracji.
Opel Karl mierzy 3675 mm długości. Jego rozstaw osi wynosi 2385 mm, a szerokość bez lusterek to 1604 mm. Dysponuje on bagażnikiem o pojemności 215 l. Po złożeniu oparć kanapy, przestrzeń ta powiększa się do poziomu 1013 l. Bagażnik tego samochodu nie gwarantuje mu więc fotela lidera segmentu. Wypada on gorzej między innymi od Hyundaia i10, Volkswagena Up!-a i Fiata Pandy.
Wśród dostępnych opcji wyposażenia dla Karla, Opel wymienia system multimedialny IntelliLink, usługę OnStar, tempomat z ogranicznikiem prędkości, tylne czujniki parkowania, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, statyczne doświetlanie zakrętów, układ wspomagania ruszania pod górę, podgrzewane przednie fotele oraz podgrzewaną kierownicę skórzaną i szklane okno dachowe. W standardzie Karl jest wyposażony w sześć poduszek powietrznych: dwie frontowe, dwie boczne dla kierowcy i pasażera oraz kurtynowe. Bazowa odmiana pozbawiona jest 3-osobowej tylnej kanapy. Standardowo Karl jest samochodem 4-osobowym.
Pod maską swojego budżetowego miejskiego samochodu Opel oferuje tylko jeden silnik. Jest to motor o pojemności skokowej wynoszącej 1 litr. 3-cylindrowa wolnossąca jednostka rozwija 75 KM, co czyni ją najmocniejszym silnikiem bazowym w tym segmencie. Nie jest to całkowicie nowa konstrukcja. Litrowy motor z Karla to specjalnie przystosowany wariant jednostki znanej z Adama i nowej Corsy. Opel uprościł ją w ramach przystosowywania jej do swojego miejskiego samochodu. Jest ona pozbawiona turbosprężarki oraz bezpośredniego wtrysku paliwa. Silnik ten ma trafiać w potrzeby osób, które boją się wysokich kosztów eksploatacji nowoczesnych, złożonych jednostek napędowych.
Według katalogu Opel Karl z małym, trzycylindrowym silnikiem będzie zużywał 5,4 l benzyny na 100 km pokonanych w mieście. W trasie zapotrzebowanie na paliwo teoretycznie powinno spaść do 3,9 l/100 km. W cyklu mieszanym Karl ma zużywać 4,3 l benzyny na 100 km.
Obecnie (stan na czerwiec 2015) ceny miejskiego samochodu Opla nie są znane. Według wstępnych informacji przekazanych w kuluarach przez przedstawicieli marki, mają one zaczynać się od poziomu około 36 tys. zł.