Samochody używaneOpelUżywany Opel Corsa C - typowe awarie i problemy

Używany Opel Corsa C - typowe awarie i problemy

Jeśli szukasz prostego w budowie i taniego w eksploatacji miejskiego auta, które bezpiecznie przewiezie Cię od punktu A do punktu B, i nie masz w stosunku do niego zbyt dużych oczekiwań, to Opel Corsa C będzie dobrym wyborem. Ma on potulny charakter, ale nadpobudliwi również znajdą coś dla siebie - lekko usportowioną wersję o mocy 125 KM.

Opel Corsa
Opel Corsa
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Opel
Artur Kuśmierzak

18.02.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia modelu

Pod jego maską zagościł 175-konny silniczek o pojemności 1,6 l. W roku 2003 samochód został delikatnie zmodernizowany, choć nie sposób to zauważyć.

Wtedy też w ofercie pojawiły się jednostki z rodziny Twinport z dodatkowymi małymi przepustnicami w kanałach dolotowych silnika. Znacznie bardziej ekonomiczne niż standardowe silniki ECOTEC. Zakończenie produkcji nastąpiło w 2006 roku, kiedy do salonów trafiła kolejna generacja tego modelu, którą opisywaliśmy.

Auto był wytwarzane w Niemczech i Hiszpanii, a na świecie sprzedawano je również jako Vauxhalla Corsę i Holdena Barina, a także w postaci niewielkiego sedana, który otrzymał znaczek Chevroleta.

Silniki

  • R3 1,0 (58 - 60 KM)
  • R4 1,2 (75 KM)
  • R4 1,2 Twinport (80 KM)
  • R4 1,4 (90 KM)
  • R4 1,4 Twinport (90 KM)
  • R4 1,8 (125 KM)

Diesle:

  • R4 1,3 CTDI (70 KM)
  • R4 1,7 DI (65 KM)
  • R4 1,7 DTI (75 KM)
  • R4 1,7 CDTI (100 KM)

Który silnik benzynowy będzie najlepszym wyborem do tego auta? Na pewno nie jednostka podstawowa, która nie dość, że sporo pali, to jeszcze boryka się z problemami nietrwałości łańcucha rozrządu. Jest też hałaśliwa i mało elastyczna.

Znacznie lepiej jest z bezawaryjnością motorów o pojemności 1,2 litra, ale najbardziej trafnym wyborem będzie wariant 1,4 l w technologii Twinport. Diesle dzięki temu, że nie są zbyt wysilone, nie miewają raczej awarii spotykanych w innych współczesnych jednostkach wysokoprężnych – sporadycznie zdarzają się jedynie usterki pompy wtryskowej i jej sterownika.

W przednim zawieszeniu Corsy III zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś zamontowano wysokiej trwałości belkę skrętną. W testach zderzeniowych samochód uzyskał wynik 4 gwiazdek.

Awaryjność

Odradzam zakup auta skonfigurowanego ze skrzynią zautomatyzowaną Easytronic, która prawie zawsze ma problemy z oprogramowaniem sterującym jej pracą. Znacznie bezpieczniej zdecydować się na klasyczny 4-biegowy automat, choć przy tak niewielkich mocach silników nie ma ta chyba większego sensu.

Trwałość zawieszenia jest raczej przeciętna. Z przodu najszybciej poddają się łączniki stabilizatorów i ich gumy, w tylnej części auta słabym punktem są natomiast amortyzatory. Podatne na uszkodzenia są także przeguby półosi napędowych oraz łożyska kół. Newralgicznym elementem osprzętu silnika jest czujnik ciśnienia oleju. W wyniku jego uszkodzenia może dojść nawet do wycieków oleju.

Opel Corsa
Opel Corsa© mat. prasowe / Opel

Właśnie dlatego warto regularnie sprawdzać poziom oleju, którego w niektórych egzemplarzach z silnikami o pojemnościach 1,4 i 1,8 l oleju może ubywać również z powodu wadliwie zaprojektowanych konstrukcji tych jednostek.

Zdarzają się również drobne niedociągnięcia, takie jak przedwczesne wyeksploatowanie bardzo delikatnych cięgien dźwigni zmiany biegów. Uszkodzeniu ulegają także siłowniki odpowiedzialne za poziomowanie świateł mijania. Z drobnych niedomagań trzeba wymienić też zacierający się mechanizm przednich wycieraczek.

Często spotykane są usterki przekaźników przeróżnych urządzeń pokładowych. Na elementach układu wydechowego bardzo szybko zaczyna pojawiać się korozja. Należy regularnie kontrolować stan elastycznej siatki łączącej układ wydechowy z kolektorem, która z czasem pęka.

W wyniku oszczędności i - co za tym idzie - niechlujnego wykonania niektórych elementów wykończenia Corsy C w czasie eksploatacji od nadwozia odpadają plastikowe maskownice nadkoli.

Naszym zdaniem

Wybór egzemplarzy jest spory, bo na aukcjach internetowych można znaleźć mnóstwo pojazdów kupionych i serwisowanych w Polsce. Odradzam jednak wybór mocno zaniedbanych egzemplarzy poflotowych. Swego rodzaju namiastką prototypu OPC był wariant 1,8 l o mocy 125 koni, który co prawda nie zapewni wysokiego poziomu adrenaliny, ale i tak wywoła uśmiech na twarzy niejednego kierowcy. Ceny Corsy C wahają się od 9000 do ok. 16 000 zł.

Komentarze (22)