Opancerzony Range Rover Sentinel od Special Vehicle Operations
Oddział pojazdów specjalnych Land Rovera SVO zbudował pierwszy samochód opancerzony na bazie tradycyjnego Range Rovera.
07.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Prezentowany tu pojazd został przygotowany według niemal najwyższej klasy opancerzenia dla samochodów osobowych VR8 (najwyższa klasa opancerzenia samochodów to VR9), co daje odporność na ostrzał z pocisków kalibru 7,62 mm i amunicji zapalającej. Boki nadwozia są natomiast odporne na wybuch 15-kilogramowego ładunku TNT, a podłoga i dach wytrzymają wybuch dwóch granatów ręcznych. Tradycyjne szyby zastąpiono wielowarstwowym odpowiednikiem. W wyposażeniu pojazdu znalazł się m. in. dodatkowy akumulator, system przeciwpożarowy, samouszczelniający się zbiornik paliwa, antymanipulacyjny układ wydechowy - cokolwiek to oznacza - oraz wyjście ewakuacyjne za tylnymi siedzeniami. O ile jednak temat opancerzenia samochodu pozostawiamy miłośnikom militariów, to nas bardziej interesują zmiany techniczne jakie poczyniono w samym samochodzie. Okazuje się, że nie są tak wielkie jak mogłoby się wydawać.
Sentinel bazuje na zwykłym Range Roverze w najwyższym standardzie wyposażenia i z krótkim rozstawem osi. SVO ze względu na duży przyrost masy musiało popracować przede wszystkim nad układem jezdnym, który po modyfikacjach wciąż zapewnia wysoką stabilność podczas gwałtownej zmiany kierunku, a i układ hamulcowy z tarczami o średnicy 380 mm z przodu i 365 mm z tyłu nie wymięka. Pomocą służy na nowo skalibrowany układ stabilizacji toru jazdy, który zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Samochód porusza się na oponach typu run-flat założonych na 20-calowe obręcze. Jednak nie tylko bezpieczne prowadzenie miał zapewniać nowy układ jezdny, ale również dobre właściwości terenowe oraz ładowność wynoszącą 650 kg.
Armored Range Rover Sentinel introduced by SVO
Do napędu tego pojazdu nie użyto wcale topowego silnika V8, ale mniejszą jednostkę V6 z kompresorem. Generuje ona moc 340 KM i moment obrotowy 450 Nm. Współpracuje z 8-biegowym automatem.
Samochód z pełną homologacją będzie dostępny w cenie poniżej 400 000 euro z 3-letnią gwarancją na przebieg 50 000 mil.
Zobacz także