Odwrotnie niż Szwedzi. Porównali 11 opon zimowych z całoroczną i wyszło bardzo pozytywnie
Niedawno pisaliśmy, że szwedzki instytut drogowy VTI nie zaleca stosowania opon całorocznych, bo mocno odbiegają osiągami od typowych opon zimowych i letnich. Tymczasem sprawdziliśmy wyniki testu Tire Reviews, który od lat zajmuje się specjalistycznymi badaniami ogumienia. Można wyciągnąć przeciwne wnioski.
29.10.2023 | aktual.: 29.10.2023 09:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Różnica jest taka, że szwedzkie VTI porównało 14 opon całorocznych z jedną zimową, a Tire Reviews 11 opon zimowych z jedną całoroczną (Hankook Kinergy 4S2). Zgodnie z wnioskami VTI można by podejrzewać, że opona całoroczna poniesie sromotną porażkę w porównaniu z zimówkami, a nic takiego się nie wydarzyło. Pomijając fakt, że w niektórych próbach była lepsza, to jeszcze ciekawsze jest to, że w żadnej z prób nie przegrała z zimówkami. I mowa o testach na śniegu!
Zobacz także
Przykładowo, podczas jazdy na czas po ośnieżonym torze opona całoroczna wygrała z zimówkami firm Continental i Falken, a także dwóch tzw. tanich producentów. Jeszcze lepiej poszło w próbie hamowania na śniegu, gdzie na 11 rywali typowo zimowych, pokonała pięciu. Pod względem trakcji poradziła sobie równie dobrze. Auto lepiej przyspieszało na oponie całorocznej niż na zimówkach sześciu producentów, w tym Continentala, Kumho czy Vredesteina.
Nieco gorzej było na mokrej nawierzchni, ale tylko podczas jazdy na torze (pokonała trzy zimówki). Rewelacyjny wynik opona całoroczna uzyskała podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Tylko jedna opona zimowa okazała się lepsza od "wielosezonowej gumy" Hankooka. W teście aquaplaningu poradziła sobie lepiej niż produkty Continentala, Michelina, Bridgestone, Vredestein, Kumho i Leao.
A co z jazdą po suchej drodze? Tu całoroczny hankook w próbie na czas zajął drugie miejsce, za... referencyjną oponą letnią! Pokonał wszystkie opony zimowe. Co ważne, różnica pomiędzy całoroczną a letnią oponą była o wiele większa niż pomiędzy całoroczną a najlepszą zimową. W hamowaniu nie było już tak dobrze, bo całoroczna opona pokonała tylko pięciu zimowych rywali.
Podsumowując, w całym teście opona całoroczna poradziła sobie nie gorzej od zimowych i w żadnej kategorii nie zajęła ostatniego miejsca. Co więcej, w każdej próbie pokonała przynajmniej jedną oponę zimową marki premium, choć Hankook jest marką klasyfikowaną jako klasa średnia. Jak więc należy rozumieć wynik tego porównania zestawiając go z wnioskami szwedzkiego instytutu VTI?
Szwedzi próbowali odpowiedzieć na pytanie: Czy opony całoroczne można rekomendować na szwedzkie warunki? Z naciskiem na "szwedzkie". W teście Tire Reviews widzimy wyniki (znajdziecie je na ich stronie) i wiemy, jaka opona staje w szranki z oponami zimowymi. W mojej opinii, zakup dobrej klasy opony całorocznej w naszych warunkach jest bezpieczniejszym wyborem, niż zakup kiepskiej czy średniej (w testach) opony zimowej i letniej. No i pamiętajmy, że zazwyczaj nie jeździmy po szwedzkich drogach.