Poradniki i mechanikaOcena wyglądu świec zapłonowych [część 2]

Ocena wyglądu świec zapłonowych [część 2]

Dziś kolejna część artykułu dotycząca diagnozy pracy silnika na podstawie oceny wyglądu świec zapłonowych. Przyjrzymy się najbardziej ekstremalnym przypadkom, takim jak silne zużycie elektrod, ich stopienie lub pęknięcie izolatora.

Ocena świecy zapłonowej
Ocena świecy zapłonowej
Szymon Witkowski

24.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:28

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nadpalenie bądź stopienie się elektrod

Z taką sytuacją możemy mieć do czynienia w kilku przypadkach. Wszystkie z nich jednak spowodowane są oczywiście przegrzaniem świecy, zbyt wysoką temperaturą. Przyczyną może być przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, którego kąt został niewłaściwie nastawiony. Do samozapłonu dochodzi także w przypadku spalania się w cylindrze pozostałości spalania. Może mieć na to wpływ także zła jakość paliwa lub wadliwy rozdzielacz zapłonu.

Obraz

W ekstremalnych sytuacjach nie należy wykluczyć uszkodzonych zaworów, a nawet stopionych tłoków. Początkowo będą występować przerwy w zapłonie, spadek mocy, aż w końcu unieruchomienie silnika. Czasami przy wczesnej diagnozie, wystarczy wymiana świec na „zimniejsze”. Na wszelki wypadek należy jednak sprawdzić też aparat zapłonowy i skład mieszanki paliwowo-powietrznej.

Obraz

Silne zużycie elektrody środkowej

Najczęściej przyczyna takiego stanu rzeczy leży po stronie użytkownika samochodu, i wynika z jego niedbalstwa. Nie przestrzeganie terminu wymiany świecy skutkuje przerwami w zapłonie zwłaszcza przy przyspieszaniu. Odstęp między elektrodą masową, a środkową jest zbyt duża, a tym samym napięcie zapłonu jest niewystarczające do przeskoku iskry. Mogą wystąpić także problemy z rozruchem.

Obraz

Silne zużycie elektrody zewnętrznej

W tym przypadku objawy mogą być takie same jak przy zużyciu elektrody środkowej, ale przyczyn należy szukać gdzie indziej. Na przykład w paliwie lub oleju silnikowym – obecność agresywnych substancji lub odkładanie się nagaru, może spowodować na tyle duże zawirowania w komorze spalania, że w rezultacie otrzymamy stukanie w silniku. Przeciążenia termiczne w tym wypadku wcale nie muszą występować.

Pęknięcie stopy izolatora

I tym razem wina zazwyczaj leży po stronie użytkownika, bądź osoby, która dokonywała montażu świec zapłonowych. Pęknięcie izolatora może bowiem nastąpić w wyniku zbyt dużego momentu dokręcenia świecy, lub po upadku na twarde podłoże. O ile w drugim przypadku jesteśmy w stanie wykryć usterkę, i nie doprowadzić do zniszczeń w silniku, o tyle pierwsza opcja może być niebezpieczna dla naszej jednostki napędowej.

Obraz

W ekstremalnej sytuacji, pęknięcie izolatora może także nastąpić na skutek odkładania się nagaru bądź korozji w szczelinie między izolatorem, a elektrodą. Występują wówczas między nimi duże naprężenia, co prowadzi do omawianej sytuacji.

Obraz

Źródło: NGK

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)