Mercedes GLC dostaje 48‑woltową instalację. Nowe silniki i systemy wsparcia
Odświeżony model Mercedesa GLC został zmodyfikowany w trzech najważniejszych obszarach: napęd, rozrywka i systemy wsparcia kierowcy. Pomimo niewielkich zmian w wyglądzie, lifting można uznać za wartościowy.
04.03.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowego, a konkretnie odświeżonego Mercedesa GLC poznacie po biegnących przez całą długość nadwozia chromowanych elementach ozdobnych, standardowych reflektorach LED High Performance z obramowaniem świateł do jazdy dziennej, delikatnie przeprojektowanym wyglądzie grilla i nowym zderzaku tylnym. Jednak kluczowe zmiany zaszły w mechanice i elektronice pokładowej, a te są najbardziej wartościowe.
Zobacz nowego Mercedesa GLC na wideo:
Zajrzyjmy jednak jeszcze do wnętrza, gdzie mamy zmienioną kierownicę oraz panel dotykowy na konsoli środkowej. Na liście wyposażenia znalazła się opcjonalna kontrola komfortu Energizing, która za pomocą oświetlenia, ścieżki dźwiękowej, klimatyzacji, a także funkcji masażu oraz podgrzewania i wentylacji siedzeń tworzy odpowiednią atmosferę wnętrza.
Jest także MBUX (Mercedes-Benz User Experience), czyli system multimedialno-rozrywkowy z możliwością sterowania głosem wieloma funkcjami samochodu. Pozwala on komunikować się kierowcy z autem na pięć sposobów:
- dotykowe sterowanie zawartością centralnego wyświetlacza multimediów,
- dotykowe sterowanie za pomocą paneli Touch Control na wielofunkcyjnej kierownicy,
- dotykowe sterowanie za pośrednictwem wielofunkcyjnego panelu na konsoli środkowej,
- sterowanie gestami z pomocą asystenta wnętrza (Interior Assistant),
- sterowanie głosowe za pomocą przycisku rozmowy na kierownicy lub hasła \Hej Mercedes.
Informacje są wyświetlane na dwóch wyświetlaczach o wysokiej rozdzielczości. Opcjonalny ekran cyfrowego zestawu wskaźników ma przekątną 12,3 cala. Centralnie umieszczony wyświetlacz multimediów jest dostępny w dwóch rozmiarach: 7 cali oraz 10,25 cala.
Warto wspomnieć o asystencie wnętrza, którego kamera umieszczona w górnej konsoli rejestruje ruchy dłoni, gdy zbliża się je do ekranu dotykowego lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. System potrafi odróżnić gesty kierowcy i pasażera. Ruchem ręki można włączać także lampkę do czytania. Włącza się ona np. wtedy, gdy kierowca szuka czegoś na fotelu pasażera. Ponadto asystent ma możliwość przypisania do określonego gestu zaprogramowanej wcześniej funkcji systemu multimedialnego.
Nowa gama silników Mercedesa GLC
Mercedes GLC zadebiutuje z zupełnie nowymi 4-cylindrowymi, 2-litrowymi silnikami. Na początku do sprzedaży trafią następujące warianty:
- GLC 200 4MATIC – benzynowy (197 KM i 280 Nm) z systemem Mild Hybrid,
- GLC 300 4MATIC – benzynowy (258 KM i 370 Nm) z systemem Mild Hybrid,
- GLC 200d 4MATIC – diesel (163 KM i 360 Nm),
- GLC 220d 4MATIC – diesel (194 KM i 400 Nm),
- GLC 300d 4MATIC – diesel (245 KM i 500 Nm).
Benzynowy motor o oznaczeniu M 264 zastąpił jednostkę M 274, natomiast diesel OM 654 zastąpił OM 651. Zastosowano w nich wiele rozwiązań sprzyjających niższemu zużyciu paliwa oraz niższej emisji spalin.
W jednostkach benzynowych zastosowano m.in. turbosprężarkę twin-scroll oraz 48-woltową instalację, która napędza rozrusznik zintegrowany z alternatorem. Wspomaga on silnik spalinowy zastrzykiem 13,6 KM dodatkowej mocy oraz momentem obrotowym 150 Nm. Działa do prędkości silnika 2500 obr./min. Pozwala też korzystać z trybu żeglowania i wspomaga działanie systemu start/stop.
W dieslu aby skuteczniej zredukować poziom emisji, najważniejsze elementy układu oczyszczania spalin są montowane bezpośrednio przy silniku. Aby ograniczyć emisję tlenków azotu przy większych obciążeniach, jednostka OM 654 jest wyposażona w dodatkowy podpodłogowy katalizator SCR. W rezultacie silnik już dziś spełnia standardy RDE (Real Drive Emissions).
Dynamic Body Control po raz pierwszy w Mercedesie GLC
Odświeżony SUV otrzymał po raz pierwszy system Dynamic Body Control z bezstopniową regulacją amortyzacji. Tłumienie jest kontrolowane indywidualnie dla każdego z kół, w zależności od sytuacji na drodze, prędkości jazdy i stanu nawierzchni, a także zgodnie z wybranym przez kierowcę trybem jazdy. W opcji można to zawieszenie łączyć z układem kierowniczym o bardziej bezpośrednim przełożeniu.
Jak każdy mercedes, tak i nowy GLC został wyposażony w kilka trybów jazdy, przy czym na szczególną uwagę zasługują aż dwa tryby terenowe. Pierwszy Off-Road został zestrojony z myślą o poruszaniu się po podłożu o małej przyczepności (np. śnieg i piach), natomiast bardziej zaawansowany Off-Road+ przygotowuje auto do trudniejszej jazdy, m.in. po kamieniach czy zboczach. Trzystopniowa regulacja systemu ESP pozwala lepiej wykorzystać elektronikę zarówno na bezdrożach jak i podczas jazdy sportowej.
Systemy wspomagające kierowcę
Na listę wyposażenia nowego Mercedesa GLC trafią takie systemy jak:
- Active Distance Assist Dicstronic – aktywna kontrola odległości do pojazdu poprzedzającego. System ten wyhamowuje przed nieruchomymi obiektami, a także współpracuje z silnikiem w zakresie wyłączania i uruchamiania, np. podczas jazdy w korku. Aktywuje także funkcję żeglowania wspierając się danymi z nawigacji.
- Aktywny asystent skrętu (Active Steer Assist) z funkcjami awaryjnego zatrzymania.
- Aktywny asystent zmiany pasa ruchu (Active Lane Change Assist) współpracujący z nawigacją.
- Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu (Active Lane Keeping Assist).
- Aktywny asystent martwego pola (Active Blind Spot Assist).
- Aktywny asystent hamowania (Active Brake Assist) z funkcją monitorowania skrętu i ruchu na skrzyżowaniach.
- Funkcja korytarza ratunkowego - w korkach na autostradach przy prędkościach poniżej 60 km/h.
- Aktywny ogranicznik prędkości (Active Speed Limit Assist) z funkcją zmiany limitu prędkości w połączeniu z asystentem rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Assist.
- Regulacja prędkości przed zakrętami, rondami, punktami poboru opłat, skrzyżowaniami typu \T\ oraz przed skrętem/zjazdem z autostrad/dróg ekspresowych – zmniejsza prędkość pojazdu także w przypadku komunikatu \koniec korka\ z nawigacji.
- Interwencja w układzie kierowniczym (Evasive Steering Assist).
- PRE-SAFE Plus – system przygotowujący samochód oraz pasażerów do nieuniknionego wypadku.
- Trailer Manoeuvring Assist - system, który wspiera kierowcę podczas manewrów z przyczepą na biegu wstecznym. Dodatkowo podjeżdżanie do przyczepy i jej podpięcie ułatwia tryb powiększania widoku obrazu z kamery.
Choć nowego Mercedesa raczej zbyt szybko nie rozpoznamy i nie odróżnimy od wcześniejszego na ulicy, to auto przeszło zmiany, które wpływają na spalanie, emisję spalin, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Mercedes GLC tak na dobrą sprawę jest wciąż na tyle świeżym modelem, że jego wygląd w ogóle się nie zestarzał.